کد خبر: ۶۰۰۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

مـدیـرکل دامپزشکی استان اردبیل روز یکشنبه مورخه 99/7/6 با حضور در فرمانداری مشکین شهر با فرماندار این شهرستان دیدار در خصوص موارد مرتبط با حوزه دامپزشکی شهرستان کفتگو کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابــط عمـومـی اداره کل دامپزشکی استان، فرماندار مشکین شهر در این دیدار به حساسیت نوع خدمات دامپزشکی و ارتباط با آن با بهداشت و سـلامـت عمـومی جامعه تأکید کرد و گفت: خدمات ارزنده ای از سوی این دستگاه به مردم و تولید کنندگان ارائه می شود.

«دکـتر اکبر صمدی» در راستای اهمیت کار دامپزشکـی به پتانسیل و ظرفیت بالای دامپروری منطقه در حوزه معیشت اهالی اشاره کرد و با یادآوری اینکه نزدیک به 70 درصد عشایر استان حدود 5 ماه از سال در ییلاقات این شهـرستان اتراق می کنند، گفت: طبیعی است که این عشایر خدمات دامپزشکی را از شهرستان مشکین شهر دریافت کنند.

نماینده عالی دولت در شهرستان مشکین شهر افزود: عـلاوه بر این از یک طرف تعدد وجود دامپروریهای صنعتی و سنتی، مــــزارع پرورش طیور، استخرهـا و کارگاههای پرورش آبزیان و از طرف دیگر توریستی و گردشگری بودن منطقه بـه لـحاظ پذیرش میهمانان از اقصی نـقاط کشور که نظارتهای بهداشتی دامپزشکی در حوزه تأمین فراورده های خام دامی سالم را در پی دارد وجود یک تشکیلات قوی دامپزشکی را می طلبد.

بنابراین علیرغم کمبود اعتبارات و محدودیتهایی که در این زمینه داریم سعی می کنیم با تقویت اعتبارات دامپزشکی بخشی از اعتبارات حوزه مدیریت بحران شهرستان را در قالب پوشش مبارزه با بیماریهای دام و طیور در اختیار دامپزشکی قرار دهیم.

دکتر صمدی افزود: حجم کارهایی که دامپزشکی در راسـتای مـــــبارزه با بیماریهای دام و طیور و مبارزه با بیماریهای مشترک بیـن انسان و دام و تأمین واکسن ها و داروهای مورد نیاز دامی در منطقه انجام می دهد بسیار بالا است و در حال حاضر عملکرد دامپزشکی در ارائه این خدمـات مطلوب و رضایت بخش ارزیابی می شود.

فـرماندار مشکین شهر بر ضرورت تـوجــه ویژه به بخش دامپزشکی به عنوان یکی از دستگاههای متـولی سلامت جامعه تأکید کرد و گفت در حوزه سلامت و بهداشت عمومی کارهای خوبی در منطقه انجام شـده کــه از آن جملـه تعطیلی کشتارگاه سنتی دام و هدایت دامهای کشتاری به کشتارگاه صنعتی و کاملاً بهداشتی است.

در ایـن دیـدار مـدیر کل دامپزشکی استان نیز ضمن تشریح فعالیت های گسترده و وسیع دامپزشکی در حوزه های مختلف فعالیت، به نظارتهای بهـداشـتی دامــپزشکی از مــزرعـه تا سر سفره غذایی مردم اشاره کرد و با اشاره به حجم سرمایه در گردش عظیمی که در حـوزه دامپروری استان و منطقه اعم از مراکز پرورش، کارخانجات خـــوراک دام و طیور نهاده های دامی، سردخانه ها، کشتارگاهها، کارگاههای بسته بندی فراورده های دامی، فـــــروشگاههای بزرگ عرضه مواد پروتئینی، داروخانه ها و شرکت های پخـش دارو و واکسن و مواد بیولوژیک دامی، درمانگاهها، مراکز مایه کوبی و کلیـنیک هـای دامپزشکی و ... در جریان است، گفــت: مـتأسفـــانه دامپزشکی را  بـــا گوشت، قصاب، سـلاخ و کشتـار غیر مجاز در جامعه می شناسند؛ در حالیکه حوزه های فعالیت دامپزشکی بسیـار وسیع و گسـترده است.
 
وی بـه نقـش مهـم و محــوری دامپزشکی در حفظ و حراست از جمعیت دام و طیــور، تأمین غذا و امنـــیت غذایی، ارتقاء سلامت و بهداشت عمومی جامعه از طریق مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام تـأکـید کـــرد و با ابراز تأسف از اینکه نقش دامپزشکی در جامعه مغـــــفول مانده است، خاطر نشان کرد: در طول سـال که دامپزشکی وظایف خود را در بخش های مختلف انجام می دهد یادی از دامپـزشکی نیست ولی به محض شیوع یک بیـماری حـاد دامـی فـوراً دامپزشکی در مــعرض اتهام و کم کاری قرار می گیرد و این گمنامی همکاران سخت کوش دامپزشکی را نشان می دهد.

«دکـتر بهلـول تکلـوی» ضمـن تشکـر از فـرماندار به لحاظ اشرافیت کامل بر عملکرد و فعالیت های دامپزشکی در منطقه خواستار توجه بیشتر فرمانداری، گسترش ارتباط بی بخشی و تقویت اعتبارات دامپزشکی شد.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
0
0
كاش به همينايي هم كه گفتين ميشناختن!!!
Vet.
|
Mauritius
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
0
با سپاس از حکیم مهر.

اگر دامپزشکی با واژگان فوق مطرح شده شناخته شده است ، مقصر اصلی ما دامپزشکان هستیم.
به نقل از یکی دامپزشکان ، آنچه که در فضای مجازی مطرح می‌گردد، با واقعییت ها فاصله زیادی دارد. سخن از تامین امنیت غذایی به میان آورده شده است، هر چند سهم دامپزشکی در این رابطه بهداشت فرآورده های خام دامی است،
بحث دام، قبل از کشتار، در حین کشتار و عملیات بعد از آن خود یک تکنولوژی بوده و باید بپذیریم.
حمل دام و طیور پس از کشتار بطور استاندارد و با خود روهای مجاز موضوعی مهمتر بوده که بجاست دامپزشکی استان اردبیل باز نگری اساسی در این نوع خودروها داشته باشد.
نظر شما
ادامه