کد خبر: ۶

مشاور عالی نشریه حکیم مهر روز چهارشنبه مورخ 14/12/87 در برنامه زنده رادیویی حضور یافت و به سؤالات مجری برنامه در خصوص بهداشت ماهی پاسخ داد.

 

دکتر آراسب دباغ مقدم عضو هیأت علمی دانشگاه با حضور در برنامه زنده فراسو در شبکه رادیویی سلامت به تشریح ویژگیهای بهداشتی ماهی پرداخت و توصیه هایی در این زمینه و جهت خرید ماهی به مردم ارائه نمود.

 

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص مسمومیت شدید ناشی از ماهی گفت : ماهی به دلیل تفاوتی که در اسیدهای آمینه با سایر انواع گوشت دارد از فساد پذیری بالاتری برخوردار است و احتمال ایجاد مسمومیت شدید بخصوص ناشی از کلاستریدیوم بوتولینوم در آن بیشتر می باشد.

 

دکتر دباغ مقدم در ادامه در خصوص تفاوت انواع ماهی در فساد پذیری این مسئله را چندان تفکیک شده ندانست و افزود : بطور کلی ماهی نسبت به گوشت قرمز و سفید فساد پذیری بیشتری دارد و به دلیل احتمال ایجاد مسمومیت ها در رستورانهای بین راهی هنگام مسافرت و یا جایی که حساسیت خاصی به دلیل حضور مقامات وجود دارد ترجیح با سرو ماهی نیست.

 

رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران همچنین در پاسخ به سؤال یکی از شنوندگان برنامه در خصوص نحوه مصرف ماهی منجمد گفت : چه گوشت مرغ و چه ماهی یکبار بیشتر نباید منجمد شود و از انجماد خارج گردد و حداکثر در عرض 48 تا 72 ساعت باید ماهی پس از نگهداری در یخچال مصرف گردد.

 

دکتر دباغ مقدم در ادامه در خصوص نحوه مصرف ماهی قزل آلا و در پاسخ به سؤال یکی دیگر از شنوندگان اظهار داشت : بهتر است در اسرع وقت پوست ماهی تمیز و امعاء و احشاء آن تخلیه و بعد نگهداری شود. بودن امعاء و احشاء و پوست و پولک از نظر بهداشتی در هنگام نگهداری مناسب نیست.

 

وی در مورد کنسرو تن ماهی به 5/1 تا 2 درصد نمک آن اشاره کرد و گفت : شاید برای کودکان و افرادی که دچار پرفشاری خون هستند تن ماهی مناسب نباشد و بجز کنسروهای تن ماهی که اخیراً روغن زیتون برای آن استفاده شده در بقیه موارد بهتر است روغن داخل قوطی کنسرو مصرف نشود.

 

رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران به دمای بین 5 تا 60 درجه اشاره نمود و آنرا دمای خطرناک دانست و گفت : نباید غذا بیش از دو ساعت در این دما باشد و دلیل آن هم اینست که میکروارگانیسم های بیماریزا در این دما فعالیت می کنند. لذا غذا بطور کلی و بطور ویژه ماهی باید زیر 5 درجه یا بالای 60 درجه نگهداری شود.

 

عضو هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران در ادامه در خصوص پدیده کشند قرمز در سواحل جنوب کشورمان گفت : این پدیده شکوفایی فیتوپلانکتونها است که حتی سطح آب را هم قرمز کرده است. این موجودات روی آبشش ماهی را پوشانده و باعث مرگ ماهی می شوند. اما باید دانست بر اساس اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور ماهی اگر بر این اثر مرده باشد مشکل بهداشتی و البته به دلیل تلف شدن در آب مصرف آن منع شرعی دارد. اما خود این پدیده سمیت خاصی ندارد که بگوییم ماهی پرورش یافته در آن آب پس از صید با منع مصرف مواجه است.

 

وی در خصوص تشخیص ماهی تازه از ماهی مانده به برخی معیارها در این زمینه اشاره کرد و گفت : هر چه ماهی مانده تر باشد فلس آن راحتتر کنده می شود. اگر انگشت خود را روی بدن ماهی فشار دهید در ماهی تازه به سرعت برمی گردد و در غیر آن اثر انگشت مدتی می ماند. گوشت در ماهی تازه سفت است و به راحتی از استخوان جدا نمی شود. شکم ماهی تازه سفت بوده و در ماهی مانده شل است. چشم بطور طبیعی برجسته و شفاف ماهی تازه در مقابل چشم فرورفته و کدر ماهی مانده هم از دیگر معیارها است. آبشش ها وقتی درپوش را بازمی کنیم باید بوی دریا و گیاهان دریایی بدهند و بوی بد و اسیدی و ... نشانه مانده بودن ماهی است. قهوه ای و خاکستری بودن رنگ آبشش و صورتی خوش رنگ بودن به ترتیب نشانه مانده و تازه بودن ماهی است..

 

دکتر دباغ مقدم همچنین به بعد مسافت در مورد ماهیان جنوب اشاره کرد و افزود : ماهی جنوب باید منجمد باشد چون محال است با این بعد مسافت ماهی جنوب را بتوان بصورت تازه در بازار تهران خریداری نمود.

 

وی در خصوص ماهی های پرورشی و تفاوت آن با ماهی دریایی و رودخانه ای هم گفت : جیوه از طریق فاضلاب های کارخانجات صنعتی نظیر پتروشیمی و رودخانه ای وارد بدن ماهی می شود و اصولاً در مورد ماهی پرورشی در شرایط طبیعی نگرانی خاصی از نظر باقیمانده جیوه مطرح نیست. ایشان همچنین افزودن ماده ای با نام مالاشیت گرین به استخرهای پرورش ماهی برای جلوگیری از رشد جلبک را نیازمند نظارت دقیق دامپزشکان دانست تا به دلیل اثر سرطانزایی این ماده در مصرف آن زیاده روی نشود.

 

دکتر دباغ مقدم در پایان در خصوص نحوه مصرف کنسرو تن ماهی اظهار داشت : سم ناشی از باکتری کلاستریدیوم بوتولینوم در دمای 80 درجه سانتیگراد و در مدت 10 دقیقه خنثی می شود اما چون حرارت به آن سم به طور مستقیم نمی رسد و باید به مرکز قوطی کنسرو هم سرایت کند لذا توصیه می شود که قبل از مصرف قوطی به مدت 20 دقیقه در آب جوش قرار داده شود. ضمناً اگر کنسرو باز شد یا باید یکباره مصرف شود و یا از قوطی خارج و در ظرف شیشه ای دربسته حداکثر به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و مصرف گردد.

نظر شما
ادامه