کد خبر: ۵۹۹۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۹۰ درصد از موارد حیوان گزیدگی در این استان مربوط به سگ‌هاست که از این موارد ۸۰ تا ۸۵ درصد به سگ‌های صاحبدار رها شده در شهرها و روستاها مربوط می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «جواد رمضانپور» روز یکشنبه افزود: موارد حیوان گزیدگی در این استان از پنج هزار مورد در یک دهه گذشته به ۱۳ هزار در سال ۹۸ رسید و بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه حیوان گزیدگی شامل رفتارهایی مانند گاز گرفتن، نیش زدن، چنگ زدن و لیس زدن توسط حیوانات مختلف مانند سگ، گربه، شغال، روباه، اسب، موش، مار  و عقرب است، تصریح کرد: با وجود همه اطلاع‌رسانی‌ها و آموزش‌های انجام شده توسط مراکز بهداشت با افزایش موارد حیوان گزیدگی مواجه هستیم که نشان می‌دهد مردم هنوز به‌دلایل مختلف با حیوانات تماس دارند که می‌تواند خطرناک باشد.

رمضانپور با بیان اینکه بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از مهمترین بیماری‌هایی است که برای کنترل و مراقبت آن تاکید بسیار می‌شود، اظهار داشت: هاری تنها بیماری است که اگر علائم آن در فردی بروز کرد، درمان ندارد.

این کارشناس مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه واکسن هاری وارداتی است اما در زمان حاضر کمبودی در این زمینه وجود ندارد، گفت: هیچ‌یک از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به غیر از هاری واکسن ندارد.

وی با با بیان اینکه با ناآگاهی برخی از مردم در پیشگیری از بیماری هاری مواجه هستیم، افزود: مردم در صورت هر نوع حیوان گزیدگی باید به مرکز بهداشت منطقه خود مراجعه کنند تا خدمات درمانی و بهداشتی مورد نیاز به آنها ارایه شود.

رمضانپور با اشاره به ارایه خدمات مربوط به حیوان گزیدگی در ۲۹ مرکز در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: این خدمات از جمله تزریق واکسن و سِرُم بصورت شبانه‌روزی و رایگان انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ارایه خدمات درمانی حیوان گزیدگی به هر فرد حدود سه میلیون تومان هزینه در بر دارد، گفت: واکسیناسیون هاری برای مراکز بهداشت هزینه بر است زیرا وارداتی می‌باشد با اینحال این واکسن تامین شده و در اختیار مراکز بهداشت سراسر استان قرار می‌گیرد.

کارشناس مسوول بیماری‌های مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، یکی از موارد نادر حیوان گزیدگی در استان را یک مورد گاز گرفتگی توسط شامپانزه اعلام و اضافه کرد: این حادثه حدود چهار سال گذشته در خانه فردی در اصفهان که این حیوان را نگهداری می‌کرد، افتاد.

رمضانپور به افزایش نگهداری انواع حیوانات در خانه‌ها در سال‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: در این سال‌ها نگهداری از حیوانات تزیینی و همچنین حیواناتی مانند موش، سنجاب و خوکچه هندی افزایش یافته اما بیشتر افرادی که این حیوانات را نگهداری می‌کنند آنها را به کلینیک‌های دامپزشکی نمی‌برند.

وی بیشترین موارد حیوان گزیدگی در شهرها را مربوط به حیوانات خانگی اعلام کرد و گفت: مواردی مانند نیش مار و عقرب بیشتر در نواحی کویری و شرقی اصفهان اتفاق می‌افتد که دلایل مختلفی مانند شغلی یا گردشگری دارد.

این کارشناس یکی از معضلات مربوط به حیوان گزیدگی را سگ‌های ولگرد خواند و افزود: بر اساس ابلاغیه وزارت کشور در سال ۸۷ لازم است که دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد توسط شهرداری ها و دهیاری‌ها اجرا و با جدیت بیشتری دنبال شود.

رمضانپور با بیان اینکه در زمان حاضر از روش‌هایی مانند نگهداری سگ‌های ولگرد استفاده می‌شود، تاکید کرد: اکنون ما با معضل سگ‌های ولگرد بویژه در اطراف شهرها مواجه هستیم و لازم است آمار آنها کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه هاری در بین بیماری‌های مشترک انسان و دام، تنها بیماری است که یک روز جهانی به نام آن ثبت شده است، گفت: این روز اهمیت این بیماری را گوشزد می‌کند و لازم است مردم نسبت به آن آگاهی بیشتری داشته باشند.

از سال ۲۰۰۷ میلادی روز بیست و هشتم سپتامبر (هفتم مهر) مصادف با سالروز فوت لویی پاستور به نام روز جهانی هاری نامگذاری شده است.

هاری یک بیماری ویروسی است که باوجود پیشرفت‌های بزرگ در علوم پزشکی هنوز درمانی برای آن یافت نشده است و در صورت ابتلای انسان به این بیماری، منجر به مرگ می‌شود؛ هاری در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد.
  

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
1
واکسن هاری توسط انستیتو پاستور ساخته میشه .چرا میگین واکسن وارداتی؟ بازهم بهانه ای جدید برای کشتار سگ ها !
نظر شما
ادامه