کد خبر: ۵۹۹۸۵

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: از یکهزار و ۷۰۹ عامل بیماری‌زا در انسان ۸۳۲ مورد بین انسان و دام مشترک است که برای ریشه کنی و کنترل این بیماری‌ها در جمعیت انسانی باید برنامه ریشه‌کنی در جمعیت دامی انجام شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی حسینی» روز یکشنبه در نشست اختصاصی با خبرنگاران ایرنا اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور متولی تولید غذای سالم و تامین امنیت غذایی مردم است به همین سبب برای ریشه کنی بیماری‌ها در جمعیت دامی نیازمند همکاری بیش از پیش مردم هستیم.

وی گفت: امنیت غذایی از نظر کمی و کیفی از سوی سازمان دامپزشکی مورد بررسی قرار می گیرد که در همین راستا سالانه بیش از ۵۹ هزار مورد آزمایش کنترل کیفی و به طور متوسط چهار هزار مورد بازدید از سوی کارکنان این اداره کل در استان انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: نمونه ای از بیماری ها مانند کرونا در سطح دنیا بحران هایی را ایجاد کرده و باعث تلفات بالای جمعیت انسانی شده که راهکار آن کنترل عفونت در جمعیت دامی است.

حسینی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان هرگونه سهل انگاری باعث ایجاد مخاطره می شود بر همین اساس در سال های اخیر دامپزشکی کشور به این استان از بعد ملی نگاه می کند و بسیاری از مسائل بویژه در بحث قرنطینه به استان تفویض اختیار شده است.

وی خاطرنشان کرد: آمارهای ارائه شده از تلاش همکاران در کنترل و مبارزه با بیماریها بویژه بیماری های استراتژیک مانند تب برفکی که همواره نگران ورود آن از پاکستان به سیستان و بلوچستان بودیم نشان می دهد که هم اینک جزو پاکترین استان های کشور هستیم و اجازه نمی دهیم هر دامی وارد استان شود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: با همراهی تیم سازمان دامپزشکی کشور در سال ۹۳ - ۹۴ نگاه ها تغییر کرد زیرا قبل از این زمان اگر دامی وارد استان می شد باید حداقل ۱۴ روز در قرنطینه می ماند اما با توجیهات صورت گرفته که دام زنده یک کارخانه تولید میکروب است و باید هرچه سریعتر در سیستان و بلوچستان کشتار شود، مقرر شد دام کشتاری حداکثر پنج روز قرنطینه شود.

وی افزود: براین اساس بیماری تب برفکی کاهش قابل ملاحظه و قاچاق دام در استان نیز ۳۶.۵ درصد کاهش یافت و واردات قانونی تقریبا ۲ برابر شد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: آزمایشگاه تشخیص تب برفکی در استان راه اندازی و جزو پنج استانی هستیم که این آزمایشگاه با تاییدیه اتحادیه اروپا در حال فعالیت است.

حسینی ادامه داد: میزان اشتغال و تولید گوشت نیز به حدود ۲۶ هزار تن در همان سال رسید که این امر باعث شد در همه قسمت ها تغییر نگاه صورت گیرد و ظرفیت روزانه کشتارگاه های صنعتی از ۵۰۰ راس دام سنگین در روز به ۲ هزار راس و دام سبک نیز به سه هزارو ۵۰۰ راس افزایش یابد.

وی اظهار داشت: بروز خشکسالی های مداوم دو دهه گذشته سبب ایجاد مشکل در زمینه دام مولد در استان شد به همین علت اجازه واردات دام مولد شامل شتر، گاو، گوساله و گوسفند اخذ اما متاسفانه نوسانات ارز باعث کاهش واردات شد و اگر نرخ ارز ثابت می ماند قطعا شاهد فعالیت تمامی کشتارگاه ها و بسته بندی ها در سطح سیستان و بلوچستان بودیم.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: واردات دام از سال ۹۴ رشد خوبی داشت اما در سال های بعد کاهش یافت و از ابتدای سالجاری تاکنون تنها ۲ هزار راس دام وارد استان شده زیرا بخش خصوصی به دلیل نوسانات نرخ ارز، در این زمینه ورود نمی کند.

وی افزود: دام زنده نمی تواند از استان خارج شود و باید حتما کشتار و به صورت لاشه صادر شود که البته برای دام بومی تمهیداتی وجود دارد.

دکتر حسینی خاطرنشان کرد: تقاضای واردات دام از استان‌های دیگر به سیستان و بلوچستان برای پرواربندی وجود دارد اما به دلیل افزایش ارز و با توجه به ترسالی داخل کشور فعلا وضعیت دام خوب و قیمت پایین تر و شیب معکوس اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: در کنار تمامی موارد باید زیرساخت های مورد نیاز فراهم می شد که در سال ۹۳ با رایزنی های صورت گرفته ۲ آزمایشگاه یکی ویژه جنوب شرق در چابهار و دیگری مرکز تحقیقات زیستی در مرکز استان راه اندازی شد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان گفت: با وجود که انتقال بیماری کرونا یا مرس (از خانواده کرونا) از شتر به انسان هنوز ثابت نشده و کشندگی آن ۳۰ درصد است، از سال ۹۴ آزمایشگاه راه اندازی و بر روی تمامی شترهای وارداتی تست کرونا انجام می شود و موارد مثبت قرنطینه و تست ها مجدد صورت می گیرد تا زمانیکه منفی شود.

حسینی ادامه داد: تنها استانی هستیم که در تشخیص تب کنگو به روش مولکولی روی کنه های ناقل کار می کنیم و در بحث آزمایشات مولکولی برای آنفلوانزای فوق حاد طیور نیز به منظور ارتقای نتایج کیفی آزمایشات پاسخگویی شفاف و دقیق به متقاضیان صادرات و واردات فرآورده های خام دامی و نهاده های دام و طیور انجام می شود و این آزمایشگاه ها کمک بزرگی برای آنان است.

وی اظهار داشت: برای پهلوگیری کشتی های بزرگ حامل دام، سازمان دامپزشکی از جمله دستگاه هایی است که آزمایشات برای ترخیص گمرک را انجام می دهد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: تقریبا تمامی کارهای حوزه جنوب به چابهار تفویض اختیار شده و تنها صرف صدور پرونده در مرکز استان انجام می شود.

وی افزود: سالانه تقریبا افزون بر چهار میلیون نوبت راس واکسیناسیون در دام های بومی صورت می گیرد و در زمینه تب کنگو نیز حدود ۲۰۰ هزار راس دام و ۵۰۰ هزار متر مربع اماکن دامی سم پاشی می شود که در کنار این موارد پایش و مراقبت از دامداری ها نیز صورت می گیرد تا بیماری به موقع شناسایی و در همان ابتدا درمان شود که به همین دلیل آمار بیماری ها در چند سال اخیر کاهش داشته است.

حسینی ادامه داد: به منظور واگذاری بخش هایی از فعالیت ها به بخش خصوصی، تعامل هایی با دامپزشکی صورت گرفته تا جاییکه در گذشته تنها یک شرکت پخش دارو و واکسن در استان وجود داشت که هم اینک به چهار شرکت و داروخانه ها نیز از ۱۰ باب به ۲۹ باب افزایش یافته است.

وی بیان کرد: همچنین ۲۹ درمانگاه و مراکز مایه کوبی در سراسر سیستان و بلوچستان احداث شده که در گذشته تنها ۱۲ مورد بوده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: قرنطینه که یک موضوع حاکمیتی است و دولت باید رسیدگی کند که این موضوع در استان تغییر کرد و هم اینک ۷۵ واحد قرنطینه با ظرفیت ۴۷ هزار راس دام در سراسر استان وجود دارد که تنها سه مورد آن دولتی که از قبل ساخته شده و بقیه متعلق به بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه کشتار دام در کشتارگاه‌ها و کمک گرفتن از کارشناسان دامپزشکی برای اطمینان از سلامت دام گفت: در عید قربان امسال مشاوره ها در زمینه کشتار دام بیشتر از سال‌های قبل بود که در این زمینه نیازمند آگاهی و همراهی مردم هستیم.

حسینی افزود: تمامی کشتارگاه های سیستان و بلوچستان مسوول بهداشتی و ناظر شرعی دارند و ضابحان نیز آموزش دیده و توجیه شده اند.

وی ادامه داد: هم اینک ۵۵ نفر ضابح و ۲۵ نفر ناظر شرعی در استان فعالیت می کنند که بر کشتارگاه ها و صادرات و واردات نظارت دارند

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مردم باید از مراکز مجاز، دام مورد نیاز را تهیه کنند زیرا در صورت شکایت از مراکز غیرمجاز نمی توان اقدام خاصی انجام داد و در کشتارگاه تمام موازین شرعی رعایت می شود و عمده دامی که خارج از کشتارگاه ذبح می شود، مطابق موازین شرعی نیست.

 

نظر شما
ادامه