کد خبر: ۵۹۹۷۴

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی مازندران گفت که به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود تخم چشم زده و بچه‌ماهی، برخی از واحدهای پرورش دهنده این گونه‌های آبزی ادامه فعالیت را غیر اقتصادی دانسته و در صدد تعطیلی فعالیتشان هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی محمد قربانی» روز شنبه با اظهار این که شرایط آب و هوایی و منابع آبی فراوان در مناطق کوهستانی زمینه توسعه و افزایش رونق تولید ماهیان سردآبی را امسال در مازندران دوچندان فراهم کرده است، افزود: اما وابستگی ۹۰ درصدی به واردات بچه ماهی و گرانی خوراک ماهیان، این فرصت طلایی را از تولید کنندگان استان گرفته است.

وی ادامه داد: قیمت تخم چشم زده ماهی از ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان به  ۷۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم نهاده ها از جمله سویا، ذرت و پودر ماهی از متوسط هفت تا ۹ هزار تومان اکنون به ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان رسیده است.

قربانی با بیان اینکه در یک دهه اخیر عمده بچه ماهیان سردآبی از کشورهای اروپایی، آسیای مرکزی، ترکیه و حتی ارمنستان وارد مازندران می شد، اظهار داشت: کمبود بچه ماهی وارداتی که سریع تر به رشد می رسد، سبب شده است تا پرورش دهندگان اقبالی به بچه ماهی های تولید داخلی که با تاخیر به رشد استاندارد برای فروش می رسد، نشان ندهند و تعطیلی واحدهایشان را به صرفه تر از فعالیت بدانند.

وی توضیح داد: بچه ماهیان تولید داخل ۴۵ تا ۹۰ روز نسبت به بچه ماهی های وارداتی رشد می کنند و به همین دلیل هم با توجه به بالا بودن قیمت خوراک، برای پرورش دهندگان به صرفه نیست که به فعالیتشان ادامه دهند.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی گفت: بررسی ها نشان می دهد که برخی از پرورش دهندگان با وجود خالی بودن استخرها و مزرعه اشان، تاکنون بچه ریزی جدید را انجام نداده اند و در واقع عرضه ماهی قزل آلا در واحد های پرورشی به انتهای تولید خود رسیده است.

وی میانگین هزینه تولید هر یک کیلو ماهی قزل آلا در مزارع پرورش ماهیان سردآبی مازندران با قیمت جدید نهاده ها و دستمزد کارگری را تا ۴۴ هزار تومان برآورد کرد و افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و رقابتی نبودن صادرات ماهی، به نظر می رسد بیشتر پرورش دهندگان از ادامه فعالیت ناامید شوند.

قربانی گفت: قیمت فعلی ماهی در بازار عمده فروشی استان هر کیلو گرم حداکثر تا ۳۶ هزار تومان و در واقع حدود هشت هزار تومان کمتر از هزینه تولید بر اساس نرخ های جدید نهاده است و به همین دلیل ادامه فعالیت برای پرورش دهندگانی که استخرشان خالی از ماهی شده است، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از فروشگاه های مواد پروئینی و ماهی در شهرستان های ساری و آمل هم نشان می دهد که اکنون هر کیلو گرم ماهی قزل آلا  تا ۴۵ هزار تومان عرضه می شود.

مدیر عامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی مازندران در عین حال به وجود تقاضا برای صادرات بویژه به کشور روسیه اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت تمام شده در دور جدید پرورش ماهیان، اصلا توجیه اقتصادی برای ادامه فعالیت ندارد چون بی ثباتی و افزایش  قیمت نهاده ها نیز همواره محتمل است. 

وی کمبود و نایاب شدن داروهای شیلاتی را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان عنوان و پیش بینی کرد که با نامتوازن شدن عرضه و تقاضا طی ماه های آینده به خاطر فعالیت نکردن بخشی از پرورش دهندگان، قیمت ماهی قزل آلا تا پایان امسال به هرکیلوگرم ۶۰ هزار تومان افزایش یابد.

قربانی تعداد واحدهای فعال پرورش ماهیان سردآبی در مناطق کوهستانی و جلگه ای مازندران را ۲۴۰ واحد اعلام کرد و گفت: ظرفیت تولید در هر دوره ۶ ماهه ۱۰ تا ۴۰ تن در هر واحد است.

شیلات مازندران با دارا بودن بیش از سه هزار و ۵۰۰ مرکزآبزی پروری و اشتغال بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در این واحدها ، جایگاه ویژه ای درفعالیت های شیلاتی کشور دارد.

طبق آمار شیلات مازندران پارسال حدود ۱۰۵ هزار تن انواع آبزیان پرورشی در استان تولید شد.

 
نظر شما
ادامه