کد خبر: ۵۹۹۴۰

چهار سگ ویروس‌یاب از یکی دو روز پیش فعالیت خود را در فرودگاه هلسینکی آغاز کردند و پژوهشگران فنلاندی امیدوارند با حضور این حیوان‌ها روشی دقیق و سریع و موثر و ارزان جایگزین آزمایش‌های مرسوم تشخیص کرونا پیدا شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری آنلاین، هر کدام از این سگ‌ها می‌توانند در کمتر از ۱۰ ثانیه وجود ویروس را در بدن یک انسان تشخیص دهند و تمام فرآیند آزمایش کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. آنا هیلم-بیورکمن از دانشگاه هلسینکی که مسئول آزمایش سگی تشخیص کروناست، می‌گوید: «ما که بسیار امیدواریم و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، می‌توان از حضور سگ‌ها در مکان‌هایی چون بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها، خانه‌های مراقبت و رویدادهای فرهنگی هم بهره برد.»

روش استفاده از سگ‌های ویروس‌یاب به این ترتیب است که ماموران از مسافران ورودی می‌خواهند با یک دستمال چانه و گردن خود را پاک کنند. بعد آن دستمال را در واحدی جداگانه کنار دستمال‌های دیگر قرار می‌دهند و اینجا ماموریت سگ آغاز می‌شود. حیوان با بو کشیدن دستمال‌ها وقتی به مورد آلوده به ویروس کرونا رسید، واکنشی تمرین‌شده از خود نشان می‌دهد. سپس ماموران از آن مسافر می‌خواهند یک آزمایش PCR بدهد تا تشخیص سگ راستی‌آزمایی شود.

این چهار سگ پیش‌تر برای تشخیص بیماری‌هایی چون سرطان و دیابت به کار گرفته می‌شدند و در آزمایش‌های ابتدایی در دانشگاه تقریبا ۱۰۰ درصد دقت در شناسایی موارد ابتلا به کرونا ثبت کردند. نکته عجیب اینکه سگ‌ها حتی چند روز پیش از بروز نشانه‌های ابتلا در انسان توانسته‌اند آن را تشخیص دهند. مورد شگفت دیگر، توانایی سگ‌ها در یافتن ویروس کرونا از میان ۱۰ تا ۱۰۰ مولکول است؛ آماری که در آزمایش‌های PCR به ۱۸ میلیون مولکول می‌رسد.

دانشمندان فنلاندی همچنان در حال تحقیق درباره این توانایی سگ‌ها برای تشخیص ویروس کرونا هستند. تابستان امسال دانشمندان فرانسوی در پژوهش‌های خود به این نتیجه رسیده بودند که سگ‌ها می‌توانند بوی متفاوت ویروس را از دیگر بوها تمیز دهند. در واقع، بدن افراد مبتلا به کرونا نوعی رایحه شیرین تولید می‌کند که بسیار متفاوت از رایحه بدن انسان سالم است و سگ‌ها با حس بویایی قوی خود این رایحه را شناسایی می‌کنند.

تا امروز نشانه‌هایی از انتقال ویروس کرونا به راسوها و گربه‌ها پیدا شده اما هنوز دلیلی برای آلوده شدن سگ‌ها به کووید-۱۹ در دست نیست. ضمن اینکه حتی اگر یک سگ به کرونا آلوده شود، به احتمال زیاد آن را به دیگران منتقل نمی‌کند. مسئولان شهر وانتا که فرودگاه هلسینکی در آن قرار دارد، برای چهار ماه استفاده از سگ‌های کرونایاب ۳۰۰ هزار یورو کنار گذاشته‌اند که بسیار بسیار کمتر از هزینه استفاده از روش‌های آزمایشگاهی تشخیص کروناست.

شرکت وایز نوز که در تربیت سگ‌های بویاب فعال است، ۱۶ سگ را برای پروژه تشخیص کرونا در فرودگاه هلسینکی تربیت کرد و انتظار می‌رود ۱۰ سگ در این برنامه شرکت کنند. ماموریت چهار سگ به نام‌های ای‌تی، کاسی، مینا و والو از روز چهارشنبه در فرودگاه آغاز شده است. دانشمندان در استرالیا، آلمان، فرانسه و بریتانیا هم روی پروژه‌ای مشابه کار می‌کنند و این سگ‌ها از ماه در فرودگاه دبی هم مستقر شده‌اند.

منبع: گاردین

 
نظر شما
ادامه