کد خبر: ۵۹۹۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

 

یک راس مرال طی انتقال به محیط دیگری و واگذاری به بخش خصوصی در بجنورد تلف شد که مسئولان محیط زیست سوء تغذیه حیوان را علت اصلی مرگ عنوان می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، از چند روز گذشته انتقال مرال‌های پارک پردیسان بوستان بابا امان بجنورد به منطقه دیگری از استان، زیر نظر بخش خصوصی خبر ساز شد. انتقالی که با هدف تکثیر این حیوان انجام شد و کارشناسان و علاقه‌مندان به محیط زیست نسبت به تهدیدات احتمالی ابراز نگرانی کردند.

با این حال محیط زیست خراسان شمالی با همکاری بخش خصوصی فرآیند زنده‌گیری مرال ها را آغاز کرد. اما آنچه همه از آن هراس داشتند اتفاق افتاد و یک رأس گوساله مرال در این فرآیند تلف شد.

در ابتدا برخی خبرگزاری‌ها به نقل از مسئولان محیط زیست خراسان شمالی این خبر را تکذیب کردند اما آرام آرام این اتفاق ناخوشایند مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

آنچه در این بین اهمیت دارد؛ نقض هدف اولیه از انتقال این گونه کمیاب است. هدفی که به نظر می‌رسد در همین ابتدای کار با چالش جدی رو به رو شده است.

شوک به حیوان علت تلف شدنش شد

مسئولان تکثیر و افزایش مرال‌ها را به عنوان هدف انتقال عنوان می‌کردند، اما اکنون یک گوساله مرال تلف شده است.

از سوی دیگر برخی از حاضران محلی که تمایل به انتشار نامشان نداشتند در گفتگو با مهر شوک وارده از نحوه زنده‌گیری مرال را عامل تلف شدن این حیوان زبان بسته عنوان می‌کنند. موضوعی که نشان می‌دهد عملیات زنده‌گیری نیاز به تجدیدنظر دارد. اتفاقی که مسئولان محیط زیست خراسان شمالی درباره آن نظر متفاوتی دارند.

«حبیب لشکری» در این خصوص اظهار کرد: یک شرکت توانمند و دارای کادر متخصص متقاضی پرورش گوزن بود که پس از بررسی اهلیت متقاضی، اقدامات استانی انجام شد و سازمان محیط زیست نیز این گروه را تأیید کرد و در نهایت به مرحله تحویل مرال ها رسیدیم.

 

معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: سیاست محیط زیست برای تکثیر، استفاده از حیواناتی است که در اسارت و نیم اسارت هستند و قابلیت رها سازی در طبیعت را ندارند؛ از این رو از ظرفیت بابا امان بجنورد استفاده کردیم.

مرال سو تغذیه داشت

وی افزود: طبق قرارداد بناست ۲۳ رأس مرال تحویل بخش خصوصی شود که تاکنون ۱۱ رأس تحویل شده است و انتقال باقی مرال ها پس از آرام شدن فضای بوستان طی روزهای آتی انجام می‌شود.

لشکری در ادامه با اشاره به تلف شدن یک مرال در این بین گفت: کالبد شکافی از این حیوان صورت گرفت و به جز آفت دهان مشکل دیگری نداشت و به نظر می‌رسد این موضوع باعث شده تا مرال به سو تغذیه دچار شود لذا خارج از فعالیت نقل و انتقال دچار غش و ضعف می‌شود و علی رغم اقدامات ۴ دامپزشک حاضر در محل، این حیوان تلف می‌شود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی با تاکید بر اینکه حیوان پیش از زنده‌گیری دچار ضعف بود، بیان کرد: نقل و انتقال حیات وحش به دلیل خوی وحشی‌گری، کار تخصصی و بسیار سختی است لذا از کارشناسان سازمان محیط زیست استفاده کردیم.

تلف شدن ۵ تا ۱۰ درصد از حیوانات طبیعی است

وی در ادامه با تکذیب خبر وخیم بودن حال یک مرال دیگر گفت: سازمان محیط زیست موضوعی برای پنهان کردن ندارد و تمام اتفاقات محیط زیست را به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

لشکری با تاکید بر اینکه مرال مورد نظر در فرآیند نقل و انتقال تلف نشده است، تصریح کرد: به دلیل خطرات موجود در این فرآیند همواره در قرارداد احتمال تلف شدن ۵ تا ۱۰ درصد حیوانات گنجانده می‌شود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در انتها واگذاری نگهداری و تکثیر حیوانات حیات وحش به بخش خصوصی را اقدامی مفید دانست و گفت: با بررسی صلاحیت بخش خصوصی می‌توان این فرآیند را به سرمایه گذار تحویل داد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک سازمان
|
Germany
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
0
0
ضروری بود تا تیم بررسی و مراقبت اداره دامپزشکی بجنورد لاشه را مورد بررسی و نمونه برداری قرار دهد
ممکن این نشانه آفت که گفته شده مرتبط به بیماری طاعون PPR باشد .لازم به ذکر است در حال حاضر بیماری طاعون جمعیت حیات وحش چند نقطه کشور را درگیر نموده و همچنین سابقه ابتلای جمعیت مارال منطقه بابا امان به طاعون وجود دارد .
واکسن زن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
0
0
واکسن نیست
نظر شما
ادامه