کد خبر: ۵۹۸۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

به دنبال انتشار نظر یک شهروند در خصوص وجود انگل در شکم یک ماهی که صید کرده بود، رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد به درخواست این شهروند برای توضیحات در این خصوص توضیح داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از هاژه، «دکتر عباس آغاز» اظهار کرد: مراکز فروش عرضه ماهی در شهرستان مهاباد همچون قصابی‌ها و فروشگاه‌های پروتئینی بصورت مستمر تحت نظارت و بازدید دوره‌ای قرار می‌گیرند و تاکنون مشکلی بهداشتی و یا میکروبی در این مراکز مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه این نوع کرم و یا انگل در شکم ماهی سلامت افراد را  تهدید نمی‌کند افزود: جانورانی که در طبیعت تغذیه می‌کنند از مواد غذایی درون طبیعت استفاده می‌کنند و این احتمال نیز دور از ذهن نیست که در شکم یک ماهی صید شده کرم و یا انگلی وجود داشته باشد، اما این موضوع را نمی‌توان برای کلیه ماهی‌های یک سد تعمیم داد چراکه در موارد بسیار نادری اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: تاکنون موردی از بروز مشکل بر اثر مصرف ماهی در شهرستان گزارش نشده و افراد می‌توانند از روی ویژگی‌های ظاهری ماهی سالم را تشخیص دهند.

آغاز تصریح کرد: لجز نبود، عدم ریزش پولک، رنگ شفاف صورتی آبشش‌ها نشان از تازه بودن و سلامت ماهی است و شهروندان در حین خرید و یا مصرف می‌توانند آنرا تشخیص دهند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد در ادامه اظهار کرد: بعد از صید ماهی توسط شیلات و بازدید و بازرسی از آنها ماهی‌های که به طریقی فاقد استاندارهای لازم بهداشتی باشند از چرخه فروش و مصرف حذف و معدوم خواهند شد.

عباس آغاز افزود: شهروندان اطمینان داشته باشند که مورد بسیار نادر وجود انگل و یا کرم در شکم ماهی‌هایی که مراکزی غیر از واحدهای تولید و عرضه گوشت ماهی ممکن است وجود داشته باشد به معنای بروز مشکلات حاد نیست و سلامت شهروندان را به هیچ عنوان تهدید نمی‌کند.

وی اضافه کرد: مورد بسیار نادری که در یک فیلم منتشر شده را نمی‌توان به کل یک مجموعه تعمیم داد و سندی که تایید کند این ماهی مربوط به سد مهاباد است وجود ندارد، لذا نمی‌توان این موضوع را به سد مهاباد نسبت داد، هرچند که این مورد بسیار نادر است و سلامت هیچ فردی را تهدید نخواهد کرد. 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد در پایان اظهار کرد: شهروندان می‌توانند در مراکز عرضه گوشت ماهی که در شهرستان مهاباد که تحت نظارت مستمر شبکه دامپزشکی هستند نسبت به خرید محصولات سالم و تازه اقدام نمایند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
0
2
البته هیچ اشکالی هم نداره که یک بررسی در خصوص فون انگلی ماهیان این حوزه آبریز صورت بگیرد.نیازی نیست که همیشه در موضع دفاع از خود قرار بگیریم.
همشهری
|
Finland
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
0
0
از متخصصان مدرس دانشگاه های مهاباد آیا مشاوره علمی گرفته شده است؟ آیا نوع انگل تشخیص داده شده است؟ آیا از نوع انگل های ثابت فرضی سد مهاباد می باشد؟ چه عواملی در نگهداری و سرایت آن انگل خاص به ماهی و احتمالا سایر حیوانات منطقه دخیل هستند؟
نظر شما
ادامه