کد خبر: ۵۹۸۵۵

با وجود اینکه تعدادی از فعالان محیط‌زیست در فضای مجازی خبر از احداث دلفیناریوم در پارک جنگلی طرق مشهد داده‌اند، محیط زیست استان می‌گوید تاکنون مجوزی برای این موضوع صادر نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی کشمیری»، فعال محیط‌زیست درخصوص احداث دلفیناریوم در مشهد، اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی بر آن است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قرار بر ساخت مجموعه اقامتی و تفریحی در پارک جنگلی طرق است که در این مجموعه فروشگاه‌های بزرگ، مجموعه‌های اقامتی، تفریحی و همچنین باغ پرندگان احداث شود. مسأله مهم‌ این است که تصمیم گرفته‌اند  در این مجموعه دلفیناریوم بسازند، در صورتی‌که هیچ‌گونه امکانات و شرایطی برای احداث دلفیناریوم در شهر مشهد وجود ندارد و تاکنون هیچ‌گونه مجوزی در این زمینه از اداره کل محیط ‌زیست خراسان‌رضوی اخذ نشده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۵ سازمان محیط زیست استفاده از هرگونه حیوانات وحشی در نمایش‌های سیرک و مشابه آن را ممنوع اعلام کرده است، ادامه داد: دلفین‌ها پستاندارانی بسیار باهوش و اجتماعی هستند که در گستره‌ای به وسعت ده‌ها کیلومتر در دریاها زندگی می‌کنند. اسیر کردن آن‌ها در استخر چند متری مصداق بارز آزار و شکنجه است. همچنین آموزش دلفین‌ها و اجبار آنها به انجام حرکات نمایشی نیز بر پایه شکنجه و عذاب روحی و جسمی فراوان شکل گرفته است.

این فعال محیط زیست بیان کرد: این شکنجه‌ها هرگز به مردم نشان داده نمی‌شود و آنچه ما می‌بینیم ظاهر بزک کرده این تجارت مرگبار است. هیچ‌گونه نظارتی بر روی این مکان‌ها نیست و نمونه آن دلفیناریوم برج تهران بود که دلفین آنجا به‌نام آلفا از بین رفت و همچنین در تبریز نیز شاهد چنین وقایعی بوده‌ایم.

کشوهای اروپایی به سمت تعطیل کردن دلفیناریوم رفته‌اند

کشمیری تاکید کرد: به ازاء صید هر دلفین در آب‌های آزاد و انتقال آن به چرخه دلفیناریوم، ده‌ها دلفین به‌ طرز وحشیانه‌ای کشته می‌شوند. بیشتر کشورهای اروپایی به سمت تعطیل کردن این مراکز می‌روند و حالا شهر مشهد که آن را با نام ضامن آهو می‌شناسیم در فاصله نزدیک به حرم رضوی، مرکزی با این رویکرد می‌خواهد تاسیس کند. در شهر اهواز قرار بود چنین مرکزی احداث شود که با اعتراض مردم روبه‌رو و ساخت آن کنسل شد. قطعا پیگیر این ماجرا از طریق مجاری قانونی هستیم.

محیط زیست دلفیناریوم را به رسمیت نمی‌شناسد

«تورج همتی»، مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در این خصوص به ایسنا، گفت: سازمان محیط زیست این مرکز را به رسمیت نمی‌شناسد و برای چنین هدفی مجوزی صادر نخواهد کرد. کارشناسان ما طی بازدید از منطقه و بررسی‌هایی که داشتند  ‌به این نتیجه رسیده‌اند که این مکان برای دلفیناریوم ساخته می‌شود، اما ما از واقعیت کار اطلاعی نداریم و سرمایه‌گذار هنوز اعلام نکرده است که این مرکز را برای چه هدفی می‌خواهد، احداث‌ کند.

وی در پاسخ به این پرسش که باغ پرندگان مشهد نیز در ابتدای ساخت مجوز نداشت، اما بعد از آن مجوز دریافت کرد، گفت: این روش، مدل غلطی‌ست که به اشتباه نهادینه شده است. سازمان محیط زیست با خشونت و حیوان‌آزاری کاملا مخالف است و در برابر آن می‌ایستد. اگر استعلام بگیریم و مطمئن شویم که ساخت این مرکز صحت دارد، قطعا با آن مخالفت خواهیم کرد. مشهد به هیچ دریا و اقیانوسی نزدیک نیست، بنابراین ورود دلفین به این مجموعه غیرقانونی خواهد بود.

همچنین «بتول عابدی»، رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط ‌زیست خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: مجموعه‌ای در پارک جنگلی طرق در حال ساخت است که اگر قرار باشد در آن فضایی ایجاد شود که حیوانات حیات‌وحش را  نگهداری کنند، باید از سازمان محیط زیست استعلام و مجوز لازم را دریافت کنند که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: هنوز از جانب سرمایه‌گذار، ساخت قطعی دلفیناریوم اعلام نشده و مدیر این مجموعه نیز با ساخت چنین فضایی موافقت نخواهد کرد. اگر با چنین هدفی در حال پیشروی این پروژه هستند باید بدانند که پروژه آن‌ها از همین الان مردود است.

 
نظر شما
ادامه