کد خبر: ۵۹۸۱۰

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس اعلام کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ۱۸ کانون این استان فارس تایید شده و بخشی از دام سبک و حیات وحش را به کام مرگ کشانده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر منصور بستانیان» روز شنبه بیان کرد: در ۶ ماه اول سال گذشته ۵۹ کانون تایید شده بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام روستایی،عشایری و حیات وحش استان فارس شناسایی شد که در سال جاری با انجام واکسیناسیون‌های منظم این رقم به ۱۸ کانون تائید شده کاهش یافت.

وی افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری بومی است که هرساله در این منطقه بروز دارد و ویروسی و مسری است، این بیماری در گوسفند و بز اهلی و نیز در نشخوارکنندگان کوچک وحشی مانند بز کوهی ،گوسفند وحشی،غزال گرمسیری و ... ایجاد بیماری می کند.

او ادامه داد: یکی از راه های کنترل این بیماری انجام واکسیناسیون در دام‌های اهلی است که در استان فارس از سالیان گذشته انجام برنامه واکسیناسیون فراگیر در جمعیت گوسفند و بز اهلی در دستورکار بوده است که علیرغم محدودیت‌های اعتباری با تامین بودجه و نیز واکسن مربوط به صورت کاملا رایگان انجام می شود.

 واکسینه ۵ میلیون راس دام سبک فارس

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس اضافه کرد: در سال جاری برنامه واکسیناسیون ۵میلیون راس گوسفند و بز در فارس هدف‌گذاری شده است که تاکنون نزدیک به ۴ میلیون راس گوسفند و بز واکسینه شده و برنامه واکسینه تا رسیدن به هدف مورد نظر ادامه دارد.

وی اظهار داشت: اگر چه بررسی و مراقبت بیماری در حیات وحش برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است اما اداره کل دامپزشکی استان فارس در اطراف محدوده و مناطق حفاظت شده حیات وحش با حساسیت بیشتری نسبت به رصد و نیز انجام اقدامات کنترلی در دام اهلی می پردازد.

بستانیان معتقد است که آنچه اثربخشی اقدامات محافظتی را تکمیل می کند رعایت نکات امنیت زیستی و نیز جلوگیری از جا به جایی غیر مجاز دام است.

او عنوان کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان بزرگ در سطح کشور ریشه کن شده است.

طاعون نشخوارکنندگان به انسان سرایت نمی کند

وی از دامداران فارس تقاضا کرد که نسبت به انجام واکسیناسیون دام های خود اقدام کنند و گفت: این بیماری به انسان سرایت نمی کند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس افزود: فارس تنها استان کشور است که طرح واکسیناسیون فراگیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک در آن اجرا می شود.

وی همچنین با اعلام اینکه بیشترین تعداد دام سبک کشور در استان فارس جای گرفته،گفت: حدود ۶ میلیون راس دام سبک در سطح این استان نگهداری می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت پراکندگی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سطح این استان گفت: تقریبا این بیماری در سال جاری در اغلب مناطق و محل‌هایی که تجمع دام بوده دیده شده است و این بیماری مختص به منطقه خاصی از استان نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ارایه آمار دام سبک تلف شده بر اثر این بیماری در فارس طی سال جاری گفت: در حال حاضر آماری در این خصوص جمع بندی نشده است اما امکان اطلاع از آن در آینده وجود دارد.

طاعون نشخوار کنندگان و آسیب پذیری حیات وحش استان فارس

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (peste des petits ruminants; PPR)بیماری ویروسی واگیردار مهم گوسفند و بز است که در برخی از پهنه‌های زیست محیطی استان فارس به دلیل ورود حیوانات اهلی به این مناطق ، برخی از گونه های حیات وحش نیز آلوده به ویروس و مبتلا به بیماری شده اند.

شریک شدن دام‌های اهلی در منابع آبی و آبشخورهایی که برای حیات وحش در پهنه های زیست محیطی استان فارس ایجاد شده باعث سرایت این بیماری از دام‌های اهلی به حیات وحش  می شود ، بنا بر انچه کارشناسان و مسوولان محیط زیست استان فارس گفته اند ، منشأ این بیماری اغلب دام‌های اهلی هستند. همچنین عدم تزریق واکسن پیش از ابتلا هم که برعهده سازمان دامپزشکی است می‌تواند یکی از دلایل شیوع آن باشد.

راهکار جلوگیری از فراگیری بیشتر طاعون نشخوار کنندگان در مناطق زیست محیطی فارس  برای دور ماندن حیات وحش از طاعون  بستن راه ورود دام‌ها به پارک‌های ملی و زیستگاه است. با توجه به اینکه تامین واکسن جلوگیری از شیوع این بیماری، نیز به آسانی امکان پذیر نیست به نظر می رسد کنترل و پایش بیشتر مناطق زیستگاهی بهترین روش کنترل این بیماری باشد.

امسال نخستین بار دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست فارس از فراگیری طاعون نشخوار کنندگان دراین استان سخن گفت و اعلام کرد: موارد مشکوکی از طاعون نشخوار کنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع توت سیاه این استان مشاهده شده که حیات وحش منطقه را آلوده کرده است.

فربد هومن اعلام کرد : محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در منطقه شکار ممنوع توت سیاه ، حین گشت زنی متوجه لاشه یک راس پازن و یک راس بزغاله بیمار شدند که هر دو سریعا به اداره دامپزشکی بوانات انتقال یافتند.

هومن ادامه داد: شواهد بالینی احتمال شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک را قوت می بخشد و برای اطمینان نمونه جهت تشخیص به آزمایشگاه دامپزشکی ارسال شده است.

 وی آمار تلفات بز و پازن  در اوایل تابستان امسال را ۳ راس  عنوان کرد و افزود:  با دستور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس  ضدعفونی کردن آبشخورها ، گشت زنی و رصد گله ها توسط محیط بانان در دست اقدام است.

منطقه توت سیاه بوانات یکی  از مناطق شکارممنوع استان فارس است که در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر بوانات در شمال این استان قرار گرفته است.

این منطقه برای اولین بار در سال ۱۳۶۲ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد ، توت سیاه  با وسعت ۱۸ هزار و ۳۸۰  هکتاری خود در مجاورت مناطق حفاظت شده دیگری قرار گرفته است.

مناطق روشنکوه ، دره باغ از استان فارس و منطقه بوروئیه از استان یزد این منطقه شکار ممنوع را احاطه کرده اند.

مدیر کل محیط زیست  استان فارس نیز چندی پیش گفت: تا کنون در منطقه شکار ممنوع توت سیاه بوانات  ۵۰ راس کل و بز بر اثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلف شده اند.

حمید ظهرابی با بیان اینکه آمار خیلی بیشتر از آن چیزی است که اعلام شده افزود: بسیاری از لاشه در نقاط غیز قابل دسترس است و بسیاری هم توسط حیوانات درنده خورده شده اند.

 وی با بیان اینکه این بیماری از دام‌های اهلی به حیات وحش منتقل شده گفت: این تلفات سنگین و غیر قابل جبران به سبب بی دقتی در ورود دام آلوده از استان هتی همجوار بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه همه ۹ آبشخور این منطقه ضد عفونی شده است گفت: همه تلاش محیط بانان از بین بردن لاشه در اطراف آبشخورها و در قله‌ها برای جلوگیری از بیماری است.

 بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با علائمی مثل عفونت، تب، اسهال و مشکلات تنفسی بارز می‌شود و به سبب واکسینه نشدن دام‌های وحشی آن‌ها را تلف می کند.

گزارش هایی از سوی برخی تشکل های زیست محیطی پیرامون آلوده شدن مناطقی از شکارگاههای کوهای اطراف اقلید و صفا شهر و مناطقی از شمال غرب استان فارس به طاعون نشخوار کنندگان نیز رسیده است ، گفته شده حتی قسمتی از زیستگاه‌های شهرستان ابرکوه نیز آلوده به این  ویروس خطرناک  شده است و می طلبد با تلاش بیشتر زمینه درمان وام های آلوده و بستن مسیرهای منتهی به پهن های زیست محیطی فراهم شود .

 

نظر شما
ادامه