کد خبر: ۵۹۸۰

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور از برگزاری اولین کارگاه انتقال رویان(جنین) واولتراسونوگرافی در دام ، دهم تا دوازدهم خردادماه سالجاری در این شهرستان خبر داد.

دکتر محمود جوادی‎نژاد گفت : در این کارگاه دکتر تاجیک ، دکتر بلورچی و دکتر قاسم‏زاده به ترتیب رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و متخصصین مامایی و بیماریهای تولید مثل حیوانات از این دانشکده آخرین یافته های علمی وتجربیات علم دامپزشکی در حوزه انتقال جنین را به بیش از سی نفر از متخصصین علوم دامپزشکی,علوم دامی ودامپروری نیشابور آموزش دادند.
وی افزود : جمعیت گاو وگوساله 72هزار وششصد راسی شهرستان نیشابور که روزانه بیش از پانصد هزار لیتر شیر تولید می‎کنند از ذخایر ژنتیکی بسیار خوبی برخوردار است و با استفاده از روش آموزش داده شده در این کارگاه میتوان از هر راس گاو با ذخایر ژنتیکی بالا بیش از ده راس گوساله همسان تولید نمود و پرورش داد.
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور با بیان این مطلب که در حالت معمولی در زمان باروری هر راس گاو حداکثر امکان تولید یک راس گوساله وجود دارد گفت : با این روش ضمن افزایش تعداد تخمک تولیدی در دام ماده دهنده , میتوان آنها را با تعداد زیادی از اسپرمها مخلوط ودر بدن تعدادی گاو ماده گیرنده سالم منتقل وهمزمان تعدادی زیادی گوساله همسان با ذخایرژنتیکی خوب تولید نمود که برای دامپروران شهرستان بعنوان پشتوانه مالی مناسب تلقی شده و سود اقتصادی بالایی در پی خواهد داشت.
دکتر جوادی‎نژاد ضمن خوب ارزیابی نمودن وضعیت صنعت دامپروری در شهرستان نیشابور از دامداران خواست علاوه بر رعایت ضوابط بهداشتی نسبت به ارتقاء بانک ژنتیک گاوداری خود با استفاده از تکنیکهای وارد شده به شهرستان بوسیله این کارگاه اموزشی اقدام نمایند.

 

 

نظر شما
ادامه