کد خبر: ۵۹۷۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مرگ ناگهانی صد‌ها هزار پرنده مهاجر در آمریکا دانشمندان را مبهوت کرده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از بی بی سی، مرگ صد‌ها پرنده مهاجر در ایالت نیومکزیکوی آمریکا سبب تعجب دانشمندان شده است؛ بطوری که زیست شناسان در این کشور در تلاشند تا علت این مسأله را دریابند.

زیست‌شناسان و مقامات ایالت نیومکزیکوی آمریکا هشدار داده‌اند که شمار لاشه پرندگان مهاجر تلف شده در چند روز اخیر افزایش یافته است. این هشدار پس از آن اعلام شد که تنها در چند روز گذشته، دانشمندان و ساکنان این ایالت هزاران لاشه پرندگان آوازه خوان را مشاهده کردند.

دانشمندان اعلام کرده اند ممکن است میزان واقعی پرنده‌هایی که در ایالت‌های جنوب غربی آمریکا به ویژه ایالت نیومکزیکو از ماه اوت تلف شده‌اند به چندین میلیون برسد.

پرفسور «مارتا دسموند» استاد دانشگاه ایالت نیومکزیکو در گفتگو با رسانه‌های محلی اعلام کرد: علت این مرگ و میر گسترده در میان پرندگان در این فصل هنوز یک راز است؛ اما دود و خاکستر ناشی از آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا و دیگر ایالات غربی و یا سرد شدن زود هنگام در ایالت‌هایی، چون «کلورادو» می‌تواند به این پدیده مرتبط باشد.

همزمان شاهدان عینی در نیومکزیکو می‌گویند چند گونه پرنده مهاجر مانند گنجشک، کبودمرغ (از تیره توکایان) و چرخ‌ریسکیان (نوعی گنجشک زرد) را دیده‌اند که قبل از تلف شدن رفتاری عجیب و غریب داشته‌اند.

پروفسور دسموند به یک شبکه محلی گفت: «ویران‌کننده است. من به عمرم چنین چیز وحشتناکی ندیده بودم.» او استاد دانشگاه ایالتی نیومکزیکو و از مقام‌های اداره شیلات و حیات وحش این ایالت است.

همزمان در ایالت‌های مجاور نیومکزیکو، یعنی آریزونا، کلورادو و تگزاس هم گزارش‌های مشابهی از افزایش مرگ و میر پرندگان منتشر شده است.

دانشمندان می‌گویند دود ناشی از آتش‌سوزی‌های گسترده در کرانه غربی آمریکا که تاکنون حدود ۳ میلیون هکتار از اراضی سه ایالت کالیفرنیا، واشنگتن و اورگان را سوزانده، بر دستگاه تنفسی پرندگان تاثیر می‌گذارد و ذرات سمی معلق در خاکستر ناشی از این آتش‌سوزی‌ها علاوه بر تخریب ریه پرندگان، ممکن است منجر به تغییر اجباری مسیر مهاجرت‌های فصلی آن‌ها شود.

در همین حال، بارش برف‌های اخیر در ایالت کوهستانی کلورادو هم ممکن است مسئول بخشی از این مرگ و میر‌های گسترده بوده باشد. با این حال، زیست شناسانی، چون پروفسور دسموند می‌گویند برای پیدا کردن علت اصلی باید لاشه پرندگان در آزمایشگاه‌ها بررسی شود.

گفتنی است در چند سال اخیر، دانشمندان بار‌ها از کاهش چشمگیر جمعیت پرندگان در آمریکای شمالی گزارش داده‌اند.

در یک گزارش جامع هم دانشمندان تخمین زده بودند که در طول نیم قرن گذشته از جمعیت پرندگان ۳ میلیارد کاسته شده است.

زیست شناسان در نیومکزیکو از مردم خواسته‌اند که در صورت مشاهده لاشه پرندگان، این مسأله را به مراکز دانشگاهی و زیست محیطی اطلاع دهند تا تحقیق درباره علت مرگ آن‌ها صورت گیرد.

همچنین روز جمعه گذشته، اداره جنگل‌داری شهر سنتافه در نیومکزیکو با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست برای کمک به مطالعات زیست‌شناسان و پیدا کردن علت مرگ ناگهانی و جمعی پرندگان با مقام‌ها و مراکز تحقیقاتی همکاری کنند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
1
ظاهرا در تمام دنیا کسی به وظایف و مسئولیت های خطیر دامپزشکی توجه نمی کنه و این جای تاسف هست !!!
نظر شما
ادامه