کد خبر: ۵۹۶۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

خلأ وجود کشتارگاه صنعتی دام در استان مرکزی، درحالی به چشم می‌آید که متقاضیان راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی رغبتی به انجام کار ندارند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی علاوه بر اینکه از انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و دام جلوگیری می‌کند، شرایطی مناسبی برای به‌دست آوردن و جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز از دام، جلوگیری از تقلب، جلوگیری از فروش گوشت دامی به جای دام دیگر و غیره را فراهم می‌آورد.

وجود کشتارگاه صنعتی در هر استانی دارای اهمیت بالایی است که نمی‌توان اهمیت این حوزه را نادیده گرفت و با احداث کشتارگاه صنعتی، گوشت در شرایط مناسب و مطلوب بهداشتی بسته بندی شده و در اختیار افراد قرار می‌گیرد .

تنها یک کشتارگاه دام صنعتی در سطح استان مرکزی وجود دارد

در همین رابطه «دکتر محسن شانقی» مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از اراک، با اشاره به وضعیت کشتارگاه اراک اظهار داشت: در سطح استان مرکزی 14 کشتارگاه دام و پنج کشتارگاه طیور وجود دارد که  تنها یک کشتارگاه دام صنعتی در سطح استان مرکزی وجود دارد و تمامی کشتارگاه‌های طیور به صورت صنعتی است .

وی افزود: 14کشتارگاه دام موجود در سطح استان مرکزی زیر نظر شهرداری‌ها است و در سطح استان برای صنعتی‌شدن کشتارگاه های دام متقاضی وجود داشته و یکسری از اقدامات در این راستا انجام شده اما متاسفانه متقاضیان مابقی روند را ادامه نداده‌اند .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: در سطح شهرستان اراک نیز متقاضی برای صنعتی شدن کشتارگاه دام وجود دارد اما متاسفانه هنوز به مرحله ساخت و ساز نرسیده است و افراد پس از طی مراحلی تمایل به ادامه روند ندارند .

شانقی خاطرنشان کرد: عدم وجود کشتارگاه صنعتی در اراک از جمله مشکلات موجود است و کشتارگاه اراک پاسخگو نیاز مردم این شهرستان نیست و ساختار سنتی باید به ص مکانیزه و صنعتی تبدیل شود .

وی بیان کرد: در یک‌سال اخیر مشکلات اقتصادی، سود و زیان و افزایش قیمت‌ها برای خرید دستگاه‌های مربوطه و نصب آن‌ها در کشتارگاه از عوامل عدم تمایل و رغبت افراد برای احداث کشتارگاه صنعتی است .

در سطح استان کشتارگاه صنعتی وجود ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد: کارگروه‌هایی در استان برای ایجاد کشتارگاه صنعتی دام با حضور جهادکشاورزی، محیط زیست و سازمان های مربوطه تشکیل شد تا مراحل و فرایند احداث کشتارگاه برای افراد متقاضی در کوتاه ترین زمان ممکن صورت بگیرد اما متاسفانه افراد در حین شروع فعالیت به سبب مسائل اقتصادی نمی‌توانند کشتارگاه صنعتی راه‌اندازی کنند و تنها یک کشتارگاه صنعتی در زرندیه افتتاح و راه اندازی شده و در سطح استان کشتارگاه صنعتی وجود ندارد .

شانقی ادامه داد: برای رفع مشکل کشتارگاه اراک باید بخش خصوصی ورود پیدا کند و می‌توان بسته‌های تشویقی و حمایتی مناسبی برای افراد متقاضی در نظر بگیریم تا آنها با تمایل بیشتری در این حوزه ورود پیدا کنند و تا به امروز برای احداث کشتارگاه سرمایه گذاری جذب نشده است .

هزار و 910 تن گوشت قرمز در استان مرکزی تولید شد

وی اضافه کرد: در 5 ماه گذشته در کشتارگاه های دام استان 76 هزار و 154 راس دام سنگین و سبک کشتار شد و 2 هزار و 910 تن گوشت قرمز تولید شده است .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: 447 راس دام از چرخه مصرف به‌خاطر بیماری ها، ضایعات انگلی و غیره از چرخه مصرف خارج شده و بسیاری از عوامل بیماری زا در دام علامت دار نیستند و در لاشه مشخص می گردند .

شانقی بیان کرد: طی پنج ماه گذشته 11 میلیون و 400 هزار قطعه طیور کشتار شد و 25 هزار و 280 تن گوشت سفید استحصال شد و 83 هزار و 500 طیور از چرخه مصرف خارج شد و 27 هزار و 500 نوبت بازدید از مراکز نگهداری و  عرضه، سردخانه، بسته بندی کشتارگاه و مراکز تحت پوشش صورت گرفته است .

37 تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی ضبط و معدوم شد

وی عنوان کرد: طی پنج ماه گذشته 37 تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی ضبط و معدوم شده اند و 163 واحد متخلف به مراجع قضایی ارجاع داده شده است .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت های موجود کشتار در محل های مورد نظر صورت می گیرد و دامپزشکی استان مرکزی قبل از کشتار بازرسی را انجام می دهد و در صورت وجود مریضی در دام آنها را جداسازی می‌کند و بازرسی در حین کشتار نیز وجود دارد ممکن است بعضی از دام ها ظاهر سالم داشته باشند اما هنگام بازرسی از لاشه، مریضی مشخص و از چرخه مصرف آن را خارج می‌کنیم .

شانقی ادامه داد: پس از کشتار دام و مهرگذاری به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  (CCHF) از دام به انسان گوشت استحصالی به‌مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری شده و از طریق ماشین حمل در سطح استان توزیع می‌شود .

وی افزود: احداث کشتارگاه صنعتی سبب تغییر نظام سنتی کشتار و تبدیل تجارت دام زنده به تجارت گوشت، ایجاد شرایط مطلوب بهداشتی برای کشتار دام، کاهش حمل و نقل دام و افزایش کیفیت گوشت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در خصوص فرآورده‌های خام دامی مراتب را با تماس با شماره تلفن ۱۵۱۲ سامانه پاسخ‌گویی به شکایات مردمی اطلاع بدهند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر
|
United States of America
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
0
0
با این همه اذیت درخواست کسی نمیده توواراک
نظر شما
ادامه