کد خبر: ۵۹۶۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

روز ملی مقابله با خشونت علیه حیوانات روزی است که با تلاش فعالان و دوستداران حامی حیوانات درپی انتشار فیلمی از آزار و اذیت و سرانجام کشته شدن یک ماده خرس قهوه‌ای به‌همراه دو توله‌اش در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ در سمیرم اصفهان انتخاب و نامگذاری شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا،  پس از انتشار فیلم کشته شدن ماده خرس قهوه‌ای به همراه دو توله‌اش تلاش‌های متعددی برای تصویب قانونی به‌منظور منع خشونت علیه حیوانات صورت گرفت و با گذشت زمان قوانینی برای حمایت از حقوق حیوانات و منع حیوان آزاری تدوین شد تا در قالب یک لایحه‌ای متصمن یک ماده واحده  از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و دولت به مجلس شورای اسلامی راه‌ یابد اما به این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید و به  دلیل تعلل دولت و قوه قضائیه در ارائه لایحه منع حیوان آزاری  این قوانین با کمک‌ رئیس وقت فراکسیون محیط زیست مجلس - محمدرضا تابش - ۱۱ شهریورماه سال گذشته   با امضای ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس در قالب طرح به مجلس ارائه شد.

«سید ضیاءالدین خرمشاهی» حقوقدانی که در تهیه پیش‌نویس قانون منع حیوان آزاری مشارکت کرده است - در این‌باره به ایسنا می‌گوید: پس ارایه طرح منع حیوان آزاری به مجلس، این طرح وارد کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی شد و اکنون بیش از یک سال است که در آنجا مانده است. تصویب این طرح باید توسط کمیسیون حقوقی به‌عنوان کمیسیون اول و فراکسیون محیط زیست مجلس به‌عنوان نیروی کمکی صورت بگیرد و اکنون چند ماه است از تشکیل مجلس جدید گذشته اما هنوز کمیسیون حقوقی مجلس که یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌ها به حساب می‌آید متقاضی ندارد و هنوز تشکیل نشده  است همچنین فراکسیون محیط زیست مجلس نیز هنوز سامان لازم را پیدا نکرده‌ است.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد محمد باقر قالیباف - رییس مجلس شورای اسلامی- باید در زمینه تصویب طرح منع حیوان آزاری یک دستور ویژه دهد و تیمی را برای به نتیجه رساندن این موضوع مامور کند.

این استاد حقوق حیوانات کمیسیون حقوق بشر اسلامی ضمن انتقاد از عدم توجه به طرح منع حیوان آزاری اظهار کرد: صدها نفر در تدوین لایحه منع حیوان آزاری زمان و تلاش بسیاری صرف و جلسات متعددی را برگزار کردند و با وجود تلاش‌های فراوانی که  در زمینه تدوین  این طرح شد اما بیش از یک سال است که این طرح در راهروهای مجلس شورای اسلامی دست به دست می‌شود.

وی ادامه داد : تصویب و رسیدگی به طرح منع حیوان آزاری در مجلس قبلی راکد ماند و به ما نوید داده بودند که در مجلس جدید کاری در این زمینه انجام خواهد شد اما تصور میکنم در مجلس جدید هم اراده‌ای برای این کار را وجود ندارد در حالی که تصویب این طرح یک اقدام بسیار مهم است که با زیست انسانی، روان افراد و سلامت جامعه از جهات مختلف ارتباط دارد.

وی تاکید کرد که از نمایندگان مجلس انتظار می رود به سلامت محیط زیست و حیوانات توجه ویژه داشته باشند و جنبه‌های الهیاتی، فقهی، دینی و انسانی حیوانات باید تحت حمایت باشند و محترم شمرده شوند.

این استاد حقوق حیوانات کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه نیروهای کارشناس و  متخصص این حوزه حاضر هستند بدون هیچگونه دستمزد به‌عنوان متخصص، کارشناس و مشاور با مجلس همکاری کنند از نمایندگان مجلس و مسئولان درخواست کرد که از این عالمان و دلسوزان در زمینه حمایت از حقوق حیوانات و منع خشونت علیه حیوانات کمک بگیرند.

خرمشاهی با اشاره به اینکه تصویب قانونی مبنی بر مقابله با خشونت علیه حیوانات وظیفه حاکمیت و نهادهای متولی است، اظهار کرد: زمانی‌که نهادهای حاکم و متولی به وظایف خود عمل نمی‌کنند و نیروهای مردمی و افراد بنا به علایق فردی و احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به این گونه مسائل اقدام می‌کنند مسئولان باید این افراد را تشویق و ترغیب کنند تا روند کارها با سرعت بیشتری پیش رود.

این استاد حقوق حیوانات کمیسیون حقوق بشر اسلامی درباره ضرورت تصویب طرح منع حیوان آزاری تصریح کرد: در بسیاری از امور کشور دچار تراکم قوانین هستیم اما جای قانون برای مسائلی با درجه اهمیت بالا مانند حیوان آزاری خالی است و نبود قانون در زمینه حمایت از حیوانات باعث شده که برخی سرکشی‌ها در این زمینه صورت بگیرد همچنین زمانی که یک رفتار یا اقدام جرم‌انگاری و قانونی برای آن تصویب می‌شود این خود یک هشدار و گوشزد برای جلب توجه جامعه است بنابراین تصویب این طرح بسیار ضروری است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت تصویب طرح منع حیوان آزاری ادامه داد: نتیجه بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که در بزرگسالی مجرم شناخته می‌شوند و نسبت به آزار و اذیت افراد دیگر اقدام می‌کنند، در کودکی و نوجوانی حیوان آزار بوده‌اند سپس به مرحله انسان آزاری رسیده‌اند. از این رو اگر خشم و رفتارهای این افراد از همان دوران کودکی و نوجوانی کنترل می شد و تحت تاثیر آموزش‌هایی از سوی معلمان، خانواده، رسانه‌های جمعی و سایر نهادهای جامعه متوجه می‌شدند که حیوانات مخلوقات خداوند هستند و نمی‌توانند و نباید با آن‌ها رفتارهای خشونت آمیزی داشته باشند شاید امروز شاهد این درجه از تولید خشونت در جامعه نبودیم.

خرمشاهی در پایان صحبت‌های خود گفت: فرهنگ ایرانی و آموزه‌های دین اسلام هر دو دلالت تام دارد بر ملاطفت و مهربانی با حیوانات درحالیکه ما از هر دو این قلل رفیع فاصله جدی گرفته‌ایم و امروزه بخش عمده‌ای از مشکلاتی که کشور ما را در بر گرفته بخاطر از دست دادن اینگونه ارزش‌ها است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
0
0
حالا ما نیاز به قانون و قدرت مبارزه با انسان آزاری داریم
نظر شما
ادامه