کد خبر: ۵۹۶۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی درخصوص انتشار تصاویر و فیلم در شبکه های مجازی با موضوع همدیگر خواری در یک مرغداری در شهرستان ارومیه مطالبی را در راستای تنویر افکار عمومی در این زمینه منتشر کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی، «دکتر سید غلامرضا ملکی» معاون سلامت دامپزشکی با اعلام این مطلب گفت: انتشار فیلم مذکور و نسبت دادن آن به شهرستان ارومیه یک شیطنت رسانه ای بوده و یکی از مهمترین اهداف آن تشویش اذهان عمومی میباشد.

وی افزود: اولاً هیچ نشانه ای در داخل فیلم وجود ندارد که بر اساس آن مشخص شود مربوط به کدام کشور، استان یا شهرستان است و دوما آیا این موضوع واقعا در داخل یک مرغداری رخ داده یا یک واحد پرورشی غیرمجاز؛ علی ایحال با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق و با توجه به متن منتشر شده به همراه فیلم، عارضه کانی بالیسم یک عارضه محتمل و رایج در تمامی حیوانات تحت پرورش در شرایط نامطلوب و با سوء مدیریت اعمال شده می باشد.

معاون سلامت دامپزشکی استان تصریح کرد: بیماری کانی بالیسم منشاء ویروسی و یا عفونی نداشته و در حقیقت یک عادت و رفتار پرخاشگرانه در بین طیور هست که باعث خودخوری و یا دیگرخوری می شود و معمولا وقتی رخ می‌دهد که بر اثر شرایط مدیریتی ضعیف و نامطلوب به پرنده استرس وارد شده است که این شرایط شامل نور زیاد، تغذیه نامناسب، تراکم زیاد و نبود فضای تحت پرورش مناسب، عدم تهویه مناسب، عدم رعایت موارد بهداشتی داخل سالن مثل عدم جمع آوری منظم تلفات احتمالی داخل سالن، گرسنه ماندن طولانی پرندگان، عوامل ژنتیکی و غیره می باشد. در این بیماری طیور شروع به نوک زدن یکدیگر می‌کنند و گاهی پارگی و جراحت به حدی می‌رسد که مرغ تلف شده و از بین می رود .

دکتر ملکی در خصوص درمان کانی بالیسم طیور گفت: این عارضه چون مستقیما وابسته به نقش مدیریتی گله دارد لذا درمان دارویی نداشته و فقط می بایست شرایط و عواملی که باعث بوجود آمدن آن می شود از بین برود. مهمترین مورد در درمان و پیشگیری از این عارضه، مدیریت صحیح و کافی در تمامی ارکان پرورشی بوده و علت اصلی بروز این رفتار باید رفع گردد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
0
0
???????????????????????????????????????????
Vet.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
0
0
احتراماً.
کانی بالیسم، بیماری نیست. این یک سندرم است.
ارائه فرمول های غیر علمی جیره های غذایی در بروز این سندروم نقشی اساسی را دارد.
متأسفانه در اکثر موارد فرمول های بالانس نشده از سوی مهندسین دامپروری، به مرغداران و یا تولید کنندگان کارخانجات خوراک دام و طیور ارائه که در نتیجه، نه تنها کانی بالیسم بلکه شاهد عوارض نامطلوب بسیاری چون،
_ تاخیر در رشد گله.
_ دخالت در امور درمانی در صورت بروز بیماری.
_ عدم اطلاعات مکفی در مورد مقدار مصرف DCP و یا MCP.
_ عدم اطلاعات کافی در مورد آنالیز آزمایشگاهی مقادیر، کلسیم و فسفر.
_ نداشتن اطلاعات از فارماکولوژی.
لذا از مهندسین محترم درخواست میگردد از دخالت در وظایف دامپزشکان خودداری فرمایند. با سپاس
نظر شما
ادامه