کد خبر: ۵۹۵۹۱
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیركل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشكی:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» اظهار داشت: سال گذشته به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها، واردات واکسنی که طی سال‌های گذشته به کشور وارد می‌گردید، صورت نپذیرفت و درعمل مشکلاتی ایجاد نمود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مدیركل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشكی کشور معتقد است که به‌دلیل مشکلات مرتبط با تحریم‌ها، در سال گذشته واکسن تب ۳ روزه در موعد مورد نیاز وارد کشور نشد و بالتبع بخشی از واحدهایی که از نظر رخداد این بیماری در مناطق پر خطر قرار داشتند، واکسینه نشدند.

 «دکتر علیرضا اکبرشاهی» از تشخیص تفریقی سخت این بیماری سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: «مهمترین علایم این بیماری تب و سپس اختلالات عصبی، حرکتی و تنفسی است، لذا تشخیص تفریقی این بیماری از سایر بیماری‌ها که با علایم فوق می‌باشند، بسیار مهم و بعضا سخت است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، بیماری تب ۳ روزه در سال جاری در دام بزرگ شایع شده و تلفات نسبتا زیادی می‌دهد. به نظر شما علت چه بوده است؟

بیماری تب بی‌دوام گاو یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش حشرات بین جمعیت گاوها منتشر می‌شود. سابقه شناسایی وجود این بیماری در ایران مربوط به سال‌ها قبل است. اما بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه GIS که از سال 86 به صورت مستند وجود دارد، افزایش قابل توجه کانون‌های بیماری در سال 92 بسیار چشمگیر بوده، به نحوی که سازمان دامپزشکی کشور در آن سال با واردات واکسن تب بی‌دوام و استفاده تعدادی از دامداران از واکسن سبب کاهش قابل توجه کانون‌ها در سال 93 گردید.

طی این سال‌ها همواره واکسن در فصل مورد نیاز در اختیار دامداران قرار داشته است و علی‌رغم اینکه تعداد دام واکسینه نسبت به جمعیت دام سنگین قابل توجه نبوده است، لیکن تعداد کانون‌ها در کشور بسیار پایین بوده است.

حکیم مهر: پس علت افزایش کنونی کانون‌ها چه بوده است؟

علل متعددی از جمله شرایط آب و هوایی، بارش‌ها، وزش باد و مساعد شدن شرایط تکثیر پشه‌ها در افزایش کانون‌ها نقش مهمی دارد. متاسفانه به‌دلیل مشکلات مرتبط با تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در سال گذشته واکسن مورد نیاز در موعد مورد نیاز وارد کشور نگردید و بالتبع بخشی از واحدهایی که از نظر رخداد این بیماری در مناطق پر خطر قرار داشتند واکسینه نشدند.

از آنجا که مهمترین و اصلی‌ترین راه پیشگیری از بیماری انجام واکسیناسیون به موقع می‌باشد، سازمان دامپزشکی تمام تلاش خود را جهت واردات واکسن از منابع دیگر غیر از کشور ژاپن انجام داد و از سوی دیگر در تیر ماه با اطلاع‌رسانی به دامداران خطر گسترش بروز بیماری و رخداد اپیدمی بیماری تب بی دوام را جهت مطلع شدن دامداران و دامپزشکان به منظور بهره‌مندی از سایر روش‌ها از جمله مبارزه با پشه‌ها و آمادگی جهت درمان به موقع دام‌های بیمار انجام داد. لیکن با توجه به عدم واکسینه شدن دام‌ها در نقاط حساس و پرخطر در برخی استان‌ها و فراهم بودن شرایط تکثیر پشه‌ها، با شروع بیماری در مناطق پرخطر، بیماری به سایر مناطق کشور نیز گسترش یافت و منجر به افزایش قابل توجه کانون‌های بیماری در سال جاری گردید.

حکیم مهر: آیا ویروس عامل این بیماری موتاسیون داشته است؟

ویروس این بیماری از جنس افمرو ویروس است و دارای 4 سروتیپ می باشد که صرفا یکی از آنها بیماری‌زا است، لیکن میزان و شدت بیماری‌زایی ویروس بیماری متفاوت است. در حالت کلی اکثراً بیماری خفیفی ایجاد می‌کند ولی برخی موارد بیماری با شدت زیاد را سبب می‌گردند. در خصوص بحث موتاسیون و جهش ویروس این بیماری تا کنون اتفاق خاصی رخ نداده است.

حکیم مهر: لطفا دقیق‌تر بفرمایید که درحال حاضر وضعیت واکسن این بیماری چگونه است؟

مطمئن‌ترین راه پیشگیری از بیماری استفاده از واکسن در فصل مناسب یعنی یک ماه قبل از آغاز فصل فعالیت حشرات است. هر ساله واکسن در موعد مورد نیاز در اختیار دامداران قرار داشت و دام‌ها در مناطق پرخطر هر چند به تعداد محدود واکسینه می‌شدند. لیکن همانطور که اشاره کردم، در سال گذشته به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها، واردات واکسنی که طی سال‌های گذشته به کشور وارد می‌گردید، صورت نپذیرفت و درعمل مشکلاتی ایجاد نمود. لیکن با پیگیری‌های صورت پذیرفته شده طی مرداد ماه 200 هزار دز واکسن جهت واکسینه نمودن یک‌صد هزار راس دام از ترکیه وارد گردید و در اختیار دامداران قرار گرفت. هر چند زمان طلایی استفاده از واکسن گذشته بود، لیکن در برخی واحدهایی که مناطق پرخطر و دارای بیماری بود، توسط برخی دامداران استفاده گردیده است و بخش عمده‌ای از واکسن جهت مصرف در پایان سال به‌عنوان پیشگیری ذخیره شده است.

حکیم مهر: وضعیت فعالیت موسسه رازی درخصوص تولید واکسن چگونه است؟

موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در حال حاضر در مراحل انجام آزمایش فارمی واکسن تولیدی خود در یکی از واحدهای صنعتی کشور است و انشاءا... اگر نتایج آزمایشات موید موثر بودن واکسن باشد، پس از اخذ پروانه‌های لازم تولید انبوه آن آغاز و واکسن در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

حکیم مهر: به نظر شما دامداران چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند که بیماری را پیشگیری کنند؟

بهترین روش پیشگیری از بیماری، واکسینه نمودن دام‌ها است. از آنجا که در صورت ابتلای دام عوارض ایجاد شده از جمله تب، کاهش تولید و زمین‌گیری و هزینه‌های مرتبط با درمان بسیار بیشتر از قیمت واکسن می‌باشد، انجام واکسیناسیون جهت پیشگیری به صرفه‌ترین روش پیشگیری است.

در خصوص واحدهای دامداری صنعتی، حذف محل‌های تکثیر پشه‌ها از جمله محل‌های ذخیره آب‌های راکد و مبارزه با فعالیت پشه‌ها در زمان غروب و شب که زمان فعالیت پشه‌هاست، می‌تواند در کاهش احتمال رخداد بیماری موثر باشد؛ هر چند مطمئن‌ترین روش نیست و البته این روش در خصوص دام‌های روستایی با توجه به وضعیت نگهداری دام‌ها در روستاها و سایر مشکلات موجود چندان جوابگو نیست.

از آنجا که پاسخ به درمان در این بیماری بسیار مناسب است، شناسایی سریع دام بیمار و انجام اقدامات درمانی مناسب با نظر دامپزشک می‌تواند از خسارات بیشتر از جمله تلف شدن دام بکاهد.

حکیم مهر: برای دامپزشکان چه توصیه‌هایی دارید؟

از آنجاکه تشخیص این بیماری در موارد مبتلایان اولیه در مناطقی که سابقه وجود بیماری گزارش نشده، مشکل است، یکی از وظایف این دفتر اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت رخداد این بیماری در کشور و یا مناطق خاص است که دامپزشکان فعال در امر تشخیص و درمان در صورت مشاهده علایم مشابه، این بیماری را نیز مد نظر قرار داده و با توجه به وضعیت علایم مشاهده شده در دام و اینکه بدانند بیماری در آن مناطق پیشتر گزارش گردیده است، سریعتر به تشخیص قطعی رسیده و درمان مناسب را شروع نمایند. لذا دامپزشکان بایستی در ارتباط با ادارات شهرستانی در جریان بیماری‌های منطقه قرار بگیرند. هر چند یکی از برنامه‌های این دفتر استفاده از توان سامانه GIS است که در آینده نزدیک ضمن پیگیری ثبت تمامی بیماری‌های دامی در سامانه به صورت کامل توسط دامپزشکان بخش خصوصی، ترتیبی اتخاذ می‌گردد تا ایشان به صورت آنلاین در جریان وضعیت بیماری‌های منطقه قرار گیرند.

حکیم مهر: آیا این امکان وجود دارد که تشخیص این بیماری با بیماری‌ دیگری اشتباه شود؟ اگر این احتمال وجود دارد، با کدام بیماری؟

مهمترین علایم این بیماری تب و سپس اختلالات عصبی، حرکتی و تنفسی است، لذا تشخیص تفریقی این بیماری از سایر بیماری‌ها که با علایم فوق می‌باشند، بسیار مهم و بعضا سخت است. وجود تب به‌عنوان یک علامت عمومی در بخش قابل توجهی از بیماری‌های عفونی و اختلالات عصبی حرکتی و تنفسی در بیماری‌های دیگر از جمله بوتولیسم، آمفیزم‌های ریوی و حتی مسمومیت با برخی گیاهان و... از جمله مواردی است که باید در تشخیص تفریقی لحاظ شود. البته فصل بروز علایم، وضعیت رطوبت هوا و بارش باران و زمان فعالیت پشه‌ها می‌تواند در مظنون شدن به بیماری کمک‌کننده باشد.

حکیم مهر: این بیماری در کدام استان‌ها شیوع بیشتری دارد؟

در سال جاری این بیماری در 23 استان کشور گزارش گردیده است. در برخی استان‌ها تعداد کانون‌ها کمتر از انگشتان یک دست است و در برخی استان‌ها که از نظر شرایط آب و هوایی جهت فعالیت پشه‌ها مناسب‌تر می‌باشند، تعداد کانون‌ها قابل توجه است. در سال جاری بیشترین کانون‌های بیماری در استان‌های مازندران، گیلان، خوزستان، ایلام، بوشهر و لرستان بوده است.

حکیم مهر: قبلا در یک مصاحبه، کشور ژاپن را مقصر شیوع این بیماری اعلام کرده بودید. چرا؟

در مصاحبه قبلی من، همچنان که در متن خبر نیز مشخص بود، صحبتی در رابطه با مقصر عنوان کردن مطرح نشده بود. صرفا بیان شده بود که واکسن مورد نیاز هر چند به تعداد محدود بود سالیانه از کشور ژاپن وارد می‌شد، لیکن به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان سال گذشته امکان واردات واکسن از ژاپن میسر نگردید. لیکن برداشت شخصی خبرنگار از صحبت‌ها در قالب تیتر خبر بیان شده بود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
0
2
.............. قبلا از بذر واکسن ها میگفتید که خودکفا شدید.
....... بذرها را چه شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
0
2
....................... متاسفانه در استان گیلان پدر دامدارهای روستایی در امد و عده ای بی خبر از خدا چه پولها بابت گران فروشی دارو و .... از روستائیا گرفتند و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
داروها گران شده مگه تقصیره بخش خصوصیه،واقعا شرم آوره که بجای تشکر از بخش خصوصی که از تلف شدن دامها جلوگیری میکنه بگید از خدا بی خبر
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
2
0
باید دامداران واکسنش رو بزنن
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
0
1
آیا تزریق ۲۰۰ هزار دز واکسن می تواند جلو رخداد اپیدمی بگیرد
سازمان بایستی بر اساس شرایط اب و هوایی و سطوح ایمنی جمعیتی پیش بینی و هشدار لازم بدهد تا دامداران اقدامات خود را در این زمینه انجام دهند
متاسفانه سازمان هنوز علیرغم گذشت بیش از ۵ ماه از رخداد بیماری هنوز هیچ کار مولکولی روی ویروس عامل بیماری انجام نداده ولی مدیر کل محترم اعلام می نماید که ویروس تغییر پیدا نکرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
0
3
نکته بسیار مهمی که آقای دکتر اکبرشاهی اصلا در نظر نمی گیرند، موضوع قیمت واکسن است که به طرز عجیبی افزایش داشته است. آقای دکتر در بخش طیور کار می کردند و شاید تجربه و شناخت کافی از وضعیت قاطبه دامداران ندارند. اینکه دامدار بر خلاف مرغدار خیلی مجاب و معتقد به واکسیناسیون نیست. به خصوص الان که قیمت چند برابر شده. به نظر می رسد که سازمان باید اهمیت موضوع را با قدرت چانه زنی بالا در لایه های بالا دستی وزارت جا می انداخت که موضوع ارزی در واردات محصولات دامپزشکی به طرز افسار گسیخته ای رها نشود. جناب دکتر محبت دارند که مسایل علمی را مطرح می کنند. ولی واقعیت این است که منابع متعددی برای حصول این اطلاعات وجود دارد. وظیفه اصلی ایشان سعی در تامین مقدار مناسب واکسن با قیمت مناسب و اطلاع رسانی وسیع رسانه ای به ویژه از طریق صدا و سیما است تا حمایت های دولتی خوبی جهت حفظ جمعیت دامی اخذ نمایند.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
0
3
شما تشریف بیاورین کرمانشاه و لرستان و ایلام تا تعداد واقعی کانون را مشاهده کنید
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
1
1
خوش بحال دکتر مرادی که رفت .
شب است و چهره ی میهن سیاهه.
پاسخ ها
دکتر راغب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
بله
اگر ما و شما هم سابقه ای مثل مرحوم دکتر مرادی داشته باشیم اون موقع برای وقت رفتنمان باید بگویند خوش بحالش
چند نفر مثل دکتر مرادی با جان و دل برای دامپزشکی زحممت کشیده اند؟
عزیزی می گفت:
والعاقبة للتقوی یعنی تقوی سرمایه ای است برای ختم به خیر شدن زندگی.اما نه اینکه فکر کنید اگر آخر کار با تقوا بودید ختم به خیر شدن هم همراهش خواهد بود عاقبت از ریشه عقب است یعنی در گذشته باید اهل تقوی بود در آخرین لحظات خرمنی از معرفت چون دکتر مرادی گرد آورده باشید
اما تقوی چیست؟
وَلَاتَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَآءَهُمْ
قرآن کریم میفرماید در هیچ کاری کم فروشی نکنید و به مردم دقیق و تمام و کمال خدمت رسانی کنید جالب اینکه نمیگوید به مسلمین اینچنین برخورد کنید میگوید با مردم! یعنی ارباب رجوع شما چه مسلمان بود چه هر دین و مذهب دیگری چه باسواد بود یا نبود چه چه طبقه ای از جامعه ای باشد چه رنگ پوستی داشته باشد و... خلاصه هر چه بود شما کم فروشی نکنید
بنده به همراه حدود 20نفر از همکاران از سایر رده ها سال 87 به مدت سه روز افتخار شاگردی دکتر مرادی و دکتر رسولی را داشتم اون موقع کارشناس آزمایشگاه بودم ولی ایشون اصلا به این تقسیم بندی مدارک اعتقاد نداشت و از همه میخواست دقیق و علمی و عملی مفاهیم را بدانند و بیاموزند و اتفاقا خیلی خوب هم می آموختند خدایشان بیامرزد این است تجلی عینی و عملی آیه:
وَلَاتَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَآءَهُمْ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
3
اتفاقا تشخیص بیماری اصلا سخت نیست
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
1
یه بازدید میدانی از ایتان چهارمحال به عمل بیارید ،ببینید وضعیت چقدر بده اما در. سامانه هاتون وضعیت بسیار خوبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
استان چهارمحال
حقایق مدیریتی استان را در مستند " بر بام کوتاهی ها" ببینید
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
1
بیماری تب سه روزه یا تب بی دوام یک بیماری ویروسی در گاو است که در اثر ابتلا در دام ایمنی مادام العمر ایجاد میشود
یکی از علل اصلی تغیان بیماری هر از چند سال یک بار کم شدن تعداد دامهای درگیر شده در سالهای قبل نسبت به دامهای جوانی است که در طول چند سال اخیر مبتلا نشدند
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
1
تا زمانی که سازمان دم از واکسیناسیون رایگان میزنه ‌و ادارات واکسنهای رایگان می زنن و واکسنهای بهادار مثل تب سه روزه و تب برفکی رو میدن به بخش خصوصی و باعث تشویش ذهن دامداران در این تفاوت قیمتها میشن و به نوعی دامدار رو به بخش خصوصی بدبین میکنن این تلفات ادامه داره. بهتره بخش مدیریت بهداشتی در این خصوص بیشتر اطلاع رسانی کند. وقتی در یک فاز واکسیناسیون بهادار ادارات همان روستای همجوار را با هر واکسن رایگانی مایه کوبی می کند خودشان چه فکری میکنند واقعا کمی حرفه ای تر و عاقلانه تر به موضوع فکر کنید. دامداران چه فکری در مورد بخش خصوصی دامپزشکی میکنند. در کامنتها آمده بود یک مشت از خدا بی خبر گران فروش !!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
France
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
3
با سلام خدمت دکتر عزیز... ........................... با راهکارها و بخشنامه هایی که سازمان در حال ارائه به استان‌ها می باشد و تاکید صرف بر آمارهای و تحلیل‌های تئوری سیستم GIS دامی، باید منتظر چالش‌های عملی موجود در دامداری‌ها سطح کشور باشیم.... دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان فقط شده سیستم GIS... آقای دکتر اگر بیماری در یک منطقه بیاید دیگر این gisنیست که به شما بگوید واکسن بزنیم یا نزنیم اونوقت است که دامدار از طریق استاندار و وزیر و نمایندگان مجلس و سایر افراد و دستگاه ذیربط، ریاست محترم سازمان کل کشور را به سر دامداری و محل تلفات خود خواهد کشاند و واکسن خود را زده آنهم بصورت رایگان... صنعت دامی با صنعت مرغداری متفاوت است...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
0
2
دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان= GIS و
وسلام.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
0
0
موافقم،
چی می خواد بشه!!!!
نظر شما
ادامه