کد خبر: ۵۹۵۵۵

رییس فدراسیون سوارکاری گفت: ۴۸۰ باشگاه با ۲۳ هزار اسب ورزشی در کشور فعال است و گسترش این صنعت با همکاری بخش‌خصوصی رویکرد اصلی فدراسیون است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی، «مسعود خلیلی» در دیدار با نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی افزود: برخلاف تمام ورزش‌هایی که مشاهده می‌شود بحث سرمایه گذاری بخش ‌خصوصی در این رشته با مشکلات زیادی روبروست.

وی ادامه داد: به طور متوسط هر اسب ورزشی ماهانه دو و نیم میلیون تومان هزینه دارد و در مجموع این هزینه برای تمام اسب ها رقم بسیار بالایی می شود.

این مسوول با بیان اینکه سوارکاری در تمام دنیا به عنوان یک صنعت بسیار مهم مورد توجه است افزود: در کل دنیا هیچ دامی به اندازه اسب خوب قیمت ندارد و برخی اسب‌ها با قیمت بسیار بالا مواجه هستند.

خلیلی خاطر نشان کرد: البته این قیمت‌ها هم به دلیل ورزشی بودن اسب است وگرنه اگر قرار بود به اسب هم به چشم دام معمولی نگاه کنیم هم قطعا قیمت بسیار بالایی نداشت.

تعیین و ثبت ژنتیک اسب‌ها ضروری است

همچنین رییس کمسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه صنعت پرورش اسب کشور نیازمند بانک اطلاعاتی دقیق و شفاف است گفت: تعیین و ثبت ژنتیک اسب‌ها ضروری است.

«محمدصالح جوکار» با اشاره به اینکه این صنعت از جنبه‌ ورزش قهرمانی، تفریحی، اقتصادی و حتی از جنبه ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری اهمیت دارد افزود: اینکه ژنتیک اسب‌های ما مشخص باشد و شفافیت لازم در این زمینه وجود داشته باشد موضوع مهمی است.

وی بر لزوم وجود بانک اطلاعاتی در ارتباط با وضعیت اسب های ورزشی موجود در کشور تاکید کرد و گفت: جهاد کشاورزی واقعا توانایی برعهده گرفتن چنین کاری را ندارد و شکی در این موضوع نیست.

یزد بالاترین ظرفیت اسب کشور را دارد 

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یزد بالاترین ظرفیت در حوزه اسب را دارد و در حال حاضر قطب پرورش اسب کشور به حساب می‌آید به گونه‌ای که بر اساس آمار ارائه شده بیشترین اسب و باشگاه سوارکاری کشور در اسب وجود دارد.

جوکار با بیان اینکه توجه به این ظرفیت بسیار مهم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است گفت: سوارکاری و نگهداری و پرورش اسب ورزش پرهزینه ای است و درآمدهای آن هم سبب شد که به بخش‌خصوصی به این حوزه گرایش پیدا کند.

استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰  هزار نفر جمعیت، ۳۰۰ باشگاه سوارکاری و حدود ۶ هزار راس اسب اصیل نژاد عرب دارد.

 

نظر شما
ادامه