کد خبر: ۵۹۵۴۳

رئیس بخش جانوران سمی و تولید پاد زهر موسسه رازی از راه اندازی پایلوت تکثیر و نگهداری مارهای سمی در شرايط اسارت در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در آینده ای نزدیک خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر ناصر محمدپور» رئیس بخش جانوران سمی و تولید پادزهر موسسه رازی گفت: برنامه‌های مختلفی در این زمینه توسط موسسه اجرایی شد که از جمله این موارد، سم گیری در محل و رهاسازی جانوران سمی در محیط زندگی شان بود که از ۱۰ سال گذشته این برنامه در حال اجراست و پس از بررسی‌ها مشخص شد این برنامه بسیار موثر بوده و سال‌های بعد نمونه‌های زهرگیری شده رویت و حتی مجددا از آن‌ها زهرگیری انجام شد.

محمد پور افزود: با توجه به این که اطلاعات بسیار کمی در مورد رفتارشناسی و فیزیولوژی این جانوران وجود داشت نیاز بر این بود که مرکز پایلوتی ایجاد شود تا به صورت مداوم و لحظه‌ای این جانوران را از نظر تغذیه، خواب، تکثیر و سایر عوامل رصد کرده و مستندات آن را تهیه کنیم تا بر اساس آن، شرایط لازم برای تکثیر و نگهداری این موجودات در سطح بزرگتر فراهم شود.

رئیس بخش جانوران سمی و تولید پادزهر موسسه رازی با بیان این که در این راستا مرکزی به عنوان مرکز پایلوت تکثیر و نگهداری در شرایط اسارت، برای مار‌ها در این موسسه طراحی شده گفت: به جرات می‌توان گفت این مرکز یکی از مدرن‌ترین نمونه‌های پایلوت در این زمینه در دنیا محسوب می‌شود.

او افزود: کشور‌های مختلفی این کار را انجام داده اند، اما تاکنون به این شکل علمی و مجهز که در موسسه رازی در حال انجام است، اجرایی نشده است.

 محمدپور با بیان این که در این مرکز سعی شده شرایط زیست برای حیوان عینا بر اساس شرایط طبیعی آماده شود، گفت: تلاش شده گیاهان و جانوران موجود در این فضا بر اساس سیکل اکوسیستم و زنجیره غذایی موجود در طبیعت و مانند فضای طبیعی تغذیه و زندگی کنند و سیکل خواب زمستانی و تابستانی، تخم گذاری و زنده زایی آنان نیز رعایت شده است.

او افزود: غار‌ها و فضا‌های بیرونی که برای این کار طراحی شده مجهز به دوربین‌هایی است که لحظه به لحظه شرایط زندگی و رفتار‌های زیستی این حیوانات را رصد کرده و مورد ارزیابی کارشناسان قرار می‌گیرد که در نهایت به طور قطع منجر به انتشار مقالات و کتاب‌هایی خواهد شد که تاکنون در دنیا وجود نداشته است.

رئیس بخش جانوران سمی و تولید پادزهر موسسه رازی با تاکید بر این که هم اکنون اطلاعات بسیار اندکی در خصوص نحوه زندگی مار‌ها وجود دارد گفت: اطلاعات به دست آمده در این شرایط می‌تواند بسیار ارزشمند باشد و زیرساخت‌های لازم برای تشکیل این مکان در مقیاسی بزرگتر را ایجاد کند. از طرفی زهری که در این شرایط استحصال می‌شود، از نظر زهرشناختی، پروتئومیکس و کیفیت پادزهر تهیه شده با آن با موارد طبیعی مقایسه می‌شوند.

او افزود: در مجموع اطلاعاتی که مربوط به فیزیولوژی، رفتارشناسی، پروتئومیکس و زهرشناسی این حیوانات می‌شود مورد مطالعه قرار می‌گیرد و با استحصال در شرایط طبیعی مقایسه می‌شوند که نتایج آن به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا می‌توانیم از زهر تهیه شده در شرایط اسارت شبیه به محیط طبیعی برای تولید پادزهر استفاده کنیم یا نه. چراکه در دنیا با وجود بحث‌های زیادی که در این زمینه وجود دارد، پاسخ قاطعی وجود ندارد.

محمد پور گفت: انتظار می‌رود شاهد نتایج مثبتی در این خصوص باشیم که در این صورت می‌توانیم با گسترش این مرکز، نیاز خود را به طور کامل از طبیعت برای استحصال زهر قطع کنیم و از طرفی دیگر می‌توانیم در افق دوردست نمونه مار‌های کشور‌های دیگر را نیز در این مرکز نگهداری کرده و پادزهر اختصاصی و با اثربخشی بالا برای صادرات بدون نیاز به طبیعت برای کشور‌های متقاضی تهیه کنیم.

 
نظر شما
ادامه