کد خبر: ۵۹۵۲۶
 

حکیم مهر: مؤسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران در مطلبی با عنوان «آیا برای حیوانات خانگی هم تست تشخیص کرونا وجود دارد؟» نوشت:

مقدمه

اکنون که بیماری کووید-19 به طور گسترده در جمعیت انسان ها منتشر شده است، احتمال آلوده شدن گونه های خاصی از حیوانات در اثر تماس نزدیک با مبتلایان به این بیماری وجود دارد. ابتلای حیوانات به این ویروس ممکن است پیامدهایی برای سلامت انسان ها و حیوانات، حفاظت از حیوانات وحشی و تحقیقات پزشکی داشته باشد. حال سوالی که پیش می آید این است که در صورت مشکوک بودن به آلودگی حیوانات خانگی با این بیماری، آیا تست آزمایشگاهی برای تأیید تشخیص کووید-19 در حیوانات وجود دارد؟

شواهد موجود در زمینه پاسخ به سوال  

تاکنون شواهدی مبنی بر اینکه حیوانات نقش مهمی در گسترش بیماری کووید-19 دارند، در دست نیست و براساس شواهد اندکی که وجود دارد، خطر گسترش بیماری کووید-19 از حیوانات به انسان ها بسیار پایین است.

تحقیقات در زمینه بررسی میزان حساسیت گونه های مختلف حیوانات نسبت به بیماری کووید-19 در حال انجام است و بر طبق یافته های محققان، ماکیان، موش‌ها و خوک ها مستعد ابتلا به این بیماری نیستند. تاکنون آلوده شدن گربه ها، سگ ها، موش خرماها و راسوهای پرورشی بر اثر تماس با انسان های آلوده به کووید-19 گزارش شده است. در شرایط آزمایشگاهی، موش خرما، همستر طلایی و گربه توانایی انتقال این ویروس به دیگر حیوانات از گونه خود را داشته اند، اما شواهدی از توانایی آنها برای انتقال عفونت به انسان ها وجود ندارد.

اولین گزارش های انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان مربوط به راسوهای آلوده بوده است. برخی از حیوانات خانگی آلوده به کروناویروس، هیچ یک از علایم بیماری را نشان نمی دهند و در برخی دیگر علایم ملایمی ظاهر می شوند و تا به حال هیچ موردی از مرگ حیوانات خانگی براثر این بیماری گزارش نشده است.

برای شناسایی این ویروس در حیوانات خانگی، تست های آزمایشگاهی طراحی شده است؛ اما انجام این تست ها باید فقط در مواردی که یک حیوان دارای علایم بیماری (علایم تنفسی و گوارشی) است یا با فرد مبتلا به کووید-19 در تماس بوده است و طبق نظر دامپزشک صورت گیرد و نباید به یک رویه معمول برای حیوانات تبدیل شود.

نتیجه‌گیری

با توجه به تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته است، احتمال آلوده شدن حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به ویروس کرونا وجود دارد، هر چند برای تعیین پتانسیل این حیوانات در انتقال عفونت به انسان و دیگر جانوران نیازمند مطالعات گسترده تری هستیم.

طبق پروتکل های اعلام شده توسط سازمان هایی همچون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های امریکا، تشخیص این عفونت در حیوانات در وهله اول باید براساس علایم بالینی و بررسی سوابق تماس حیوان با افراد بیمار صورت گیرد و انجام تست های آزمایشگاهی برای حیوانات مشکوک یک رویه معمول نبوده و تنها باید با صلاح دید دامپزشکان انجام شود.

منابع

 https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses?gclid=EAIaIQobChMIqJ2PtqKc6gIVAkQYCh1JPwlNEAAYASAAEgJDvfD_BwE#:~:text=pet

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/daily-life-coping/animals.html

https://www.oie.int/en/scientific-expertise/specific-information-and-recommendations/questions-and-answers-on-2019novel-coronavirus/

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/daily-life-coping/positive-pet.html

https://www.avma.org/resources-tools/animal-health-and-welfare/covid-19/testing-animals-sars-cov-2

https://cvmbs.source.colostate.edu/veterinary-diagnostic-laboratory-to-process-human-covid-19-tests/

https://www.idexx.com.au/en-au/about-idexx/no-covid-19-cases-pets/

https://www.avma.org/resources-tools/animal-health-and-welfare/covid-19/sars-cov-2-animals-including-pets

نظر شما
ادامه