کد خبر: ۵۹۴۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از راه اندازی تست تشخیصی جنون گاوی به روش ایمونوهیستوشیمی در این آزمایشگاه همزمان با هفته دولت خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر جعفر عطارباشی» در این خصوص گفت: این طرح با همکاری مرکز ملی بررسی و تشخیص بیماریهای ویروسی دام و  دانشگاه فردوسی مشهد و با استفاده از توانمندی متخصصین مربوط، از دی ماه 98 آغاز و در مرداد 99 با موفقیت به پایان رسیده است.

دکتر عطارباشی در خصوص اهمیت تشخیص این بیماری گفت: جنون گاوي يا آنسفالوپاتي اسفنجي شکل گاوي، بيماري کشنده و دژنراتيو سيستم اعصاب مرکزي گاو و قابل انتقال بین گاو و انسان مي باشد و اين بيماري يک هفته تا چند ماه پس از بروز نشانه هاي باليني سبب مرگ گاو مي شود.

وی عنوان داشت: ميانگين دوره کمون بيماري ٤ تا 10 سال اسـت و ايــن بيمـاري در دام هــاي بـالغ در هــر دو جـنس نــر و مـاده مــشاهده شــده وحساسيت تمامي نژادها در برابر ابتلاء به بيماري يکسان است و از آنجا که احتمال انتقال بيماري را به انسان از طریق استفاده از بافت هاي مخاطره آميز دام بيمار، وجود دارد، لذا بیماری از نظـر بهداشـت عمـومي و همچنـين واردات و صادرات دام و توليدات دامي اهميت زیادی دارد.

رییس مرکز ملی تشخیص و بررسی بیماری های دامی گلمکان نیز بعنوان هماهنگ کننده و همکار اصلی در اجرای این طرح که در همکاری با دانشگاه فردوسی به انجام رسیده است بیان نمود: روش ایمونوهیستوشیمی بعنوان یک روش تشخیصی مطرح در دنیا، علاوه بر ارائه مدارك و مستندات ضروري و مورد قبول جوامع جهانی جهت تعيين جايگاه کشور از لحاظ سطح آلودگی و استناد موثری برای اثبات  وجود و عدم وجود بیماری در کشور است.

«دکتر ناصر مرگان ازغدی» در خصوص شیوه اجرای طرح گفت: در این پژوهش از تعداد یکصد راس گاو کشتار شده در کشتارگاه صنعتی مشهد که واجد حداقل یک علامت مشابه با علائم جنون گاوی بودند، نمونه مغز و ایلئوم جمع آوری و با استفاده از آنتی بادی اولیه مونوکلونال و آنتی بادی ثانویه   HRPبه روش ایمونوهیستوشیمی غیر مستقیم رنگ آمیزی بافتی تهیه و مورد بررسی  قرار گرفت.

دکتر ازغدی خاطر نشان کرد که بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش تمامی نمونه های مورد بررسی از نظر جنون گاوی منفی بودند.

وی خاطرنشان ساخت: اساس این تکنیک بر پایه اتصال یک آنزیم به یک آنتی بادی اختصاصی و مشاهده تغییر رنگ قابل رویت در محل کمپلکس آنتی بادی و آنزیم و آنتی ژن در بافت استوار است.

شایان ذکر است که بر اساس پروتکلهای بهداشتی سازمانهای بین المللی از قبیل سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان جهانی خواربار و کشاورزي که ایران نیز در آن عضویت دارد، دولتها در اجرای برنامه های مراقبت از بیماریهای آنسفالوپاتی اسفنجی مراقبتها بایستی برنامه های مشخصی اجرا کنند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
1
2
شما همون نمونه های تب برفکی رو روشون آزمایش انجام بدید جنون گاوی پیشکش.
نظر شما
ادامه