کد خبر: ۵۹۴۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
عدم تحمل لاکتوز اغلب با آلرژی به شیر اشتباه گرفته می‎شود. این در حالی است که عدم تحمل لاکتوز واکنش آلرژیک به محصولات لبنی نیست، بلکه حاکی از عدم توانایی بدن در هضم قند لاکتوز شیر است. برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند شیر و ماست بدون لاکتوز (Lactose-free) جایگزین مناسبی هستند...
WMD_Logo

حکیم مهر -  اول ژوئن برابر با یازدهم خرداد ماه ، روز جهانی شیر نامگذاری شده است.

ضمن گرامیداشت این روز و به این بهانه ، 9 باور اشتباه درباره شیر به نقل از سایت رسمی روز جهانی شیر را با هم مرور می‌کنیم :

باور اشتباه 1 : مصرف لبنیات و بخصوص شیر سبب افزایش وزن و ابتلاء به چاقی می‎شود.

واقعیت : افزایش وزن وقتی رخ می‎دهد که کالری دریافتی بیش از میزان انرژی‌ای باشد که بدن می‌سوزاند. برخلاف باور اشتباهی که وجود دارد، تحقیقات در حیوانات و انسان اتفاقاً نشان می‎دهد که مصرف سه وعده لبنیات کم چرب در یک رژیم کنترل شده از نظر کالری به کاهش وزن کمک شایانی میکند! (Zemel , 2005)

پژوهش‎های بالینی نشان داده است که ارتباط مؤثری بین افزایش جذب کلسیم و کاهش وزن و درصد چربی بدن و اندازه دور کمر وجود دارد.

باور اشتباه 2 : اسفناج و شیر از نظر منبع تأمین کلسیم یکسان هستند.

واقعیت : میزان کلسیم موجود در یک فنجان شیر بیش از میزان آن در 16 فنجان اسفناج است. لذا یک فرد برای تأمین کلسیم روزانه بدن خود نیازمند مصرف بیش از 48 فنجان اسفناج است! (USDA , 2010)

علاوه بر این، شیر حاوی ویتامین D است که جذب کلسیم را افزایش می‎دهد. (Wasserman , 2004)

باور اشتباه 3 : افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند باید از مصرف لبنیات پرهیز کنند.

واقعیت : عدم تحمل لاکتوز اغلب با آلرژی به شیر اشتباه گرفته می‎شود. این در حالی است که عدم تحمل لاکتوز واکنش آلرژیک به محصولات لبنی نیست، بلکه حاکی از عدم توانایی بدن در هضم قند لاکتوز شیر است. برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند شیر و ماست بدون لاکتوز (Lactose-free) جایگزین مناسبی هستند. البته برخی انواع پنیر نظیر سوئیسی هم لاکتوز کمی دارند. بسیاری از افراد دچار عدم تحمل لاکتوز قادر به مصرف نیم تا یک فنجان شیر در روز بدون هرگونه مشکل هستند. (miller et al. , 2000)

باور اشتباه 4 : شیر سبب آسم می‌شود.

واقعیت : هر چند کودکان دچار آلرژی به شیر از شانس بیشتری برای ابتلاء به آسم در طول زندگی برخوردارند اما پژوهش علمی معتبری برای اثبات این مسئله که شیر سبب بروز آسم می‎شود وجود ندارد.

باور اشتباه 5 : مصرف روزانه شیر سبب افزایش شانس بروز بیماریهای قلبی می‎شود.

واقعیت : رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب اشباع صرفنظر از منبع آن که شیر باشد یا خیر می‎تواند سبب بروز بیماریهای قلبی ‎شود اما اخیراً تحقیقات در اثبات ارتباط مصرف اسیدهای چرب اشباع و بیماریهای قلبی با ابهاماتی همراه بوده است. (Siri-Tarino et al. , 2010)

باور اشتباه 6 : اگر مکمل کلسیم مصرف کنید نیازی به نوشیدن شیر ندارید.

واقعیت : شیر فقط منبع خوب تأمین کلسیم نیست بلکه منبع تأمین پروتئین با کیفیت، ویتامین A ، D ، B12 ، ریبوفلاوین و روی و پتاسیم و منیزیم هم هست. ماست پروبیوتیک هم قادر است میکروارگانیسم‌های مفید برای تأمین سلامت معده و روده را تأمین نماید.

از نظر لذت و طعم نیز مصرف مکمل نمی‎تواند لذت نوشیدن یک لیوان شیر خنک همراه با یک وعده لذیذ صبحانه و یا مصرف یک بستنی در هوای گرم تابستان را فراهم نماید.

باور اشتباه 7 : انسان با خوردن شیر گاو سازگار نیست.

واقعیت : انسان همانقدر که با خوردن محصولات گیاهی سازگار است با خوردن محصولات دامی نظیر گوشت و فرآورده‎های لبنی هم سازگاری دارد. به نظر می‎رسد بر اساس شواهد تاریخی مصرف شیر و لبنیات حاصل از گاو به 6000 سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) برمی‎گردد.

باور اشتباه 8 : نوشیدن شیر سبب بروز سنگ کلیه می‎شود.

واقعیت : شیر برخلاف این باور اشتباه ممکن است در برابر تشکیل سنگ کلیه اثر پیشگیرانه هم داشته باشد. (NHS , 1990) این اثر به نظر می‎رسد از طریق پیوند کلسیم شیر با اکسالات غذاها صورت پذیرد.

باور اشتباه 9 : مصرف پنیر و لبنیات پرچرب سبب بروز جوش و آکنه می‎شود.

واقعیت : تحقیقات علمی موفق به یافتن رابطه‎ای بین بروز آکنه و مصرف لبنیات نشده است و از سویی دیگر اهمیت ویتامین A و D در تأمین سلامت پوست به اثبات رسیده است. این در حالی است که شیر منبع مناسبی برای تأمین این دو ویتامین محسوب می‎شود.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
زینب روشن
|
-
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
0
0
با تشکر از خبررسانی و اطلاعات ارزنده حکیم مهر
مورد 7 این مطلب با اشتباه از قلم افتاده است.در وب سایت روز جهانی شیر 10 مورد از باورهای غلط در باره ی شیر ذکر شده است.
مورد 7 با عنوان خلط آور بودن شیر به شرح ذیل توضیح داده شده است:
بعد از نوشیدن شیر یا خوردن بستنی برخی لایه ی نازک ته نشین شده در دهان و گلویشان را با خلط اشتباه می گیرند.این یک بافت کِرمی طبیعی از چربی شیر می باشد که در دمای نزدیک به دمای بدن ذوب شده و خلط اضافی نمی باشد.مطالعه ای که توسط پینوک و همکارانش در سال 1990 انجام شد نشان می دهد که ارتباطی بین مصرف شیر و تولیدات لبنی و تولید خلط در افراد سالم ویا آلوده به ویروس عامل سرما خوردگی وجود ندارد .
متن اصلی:
Milk causes mucus.
Fact: After drinking whole milk or eating ice cream some people mistake the thin coat or residue in their mouth and throat for mucus.

This is the normal creamy texture of milk fat which melts near body temperature and not excess mucus. A study conducted by Pinnock and co-workers (1990) reported that there is no association between milk and dairy products intake and mucus production in healthy as well as rhinovirus infected individuals..
دکتر زرین آذر ٬ فوق تخصص در بیماریهای کبد و دستگاه گوارش و تغذیه
|
-
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
0
روز جهانی شیر عنوانی پر طمصراق و گمراه کننده:
هیچ موجودی در طبیعت به اندازه ی انسان در مورد غذای مناسب خود دچار گیجی و سردرگمی نیست
در کمتر از صد سال اخیر صدها هزار -اگر نه میلیونها - تحقیق و آزمایش در مورد غذای مورد نیاز بشر٬ ترکیبات و مواد سازنده ی آن انجام گردیده و جالب اینکه در صد سال گذشته میزان بیماریهای مختلف ناشی از تغذیه نادرست مانند دیابت ٬ بیماریهای قلب و غروق ٬ انواع سرطان ٬ چاقی ٬ بیماریهای مختلف دستگاه گوارش از جمله سو هاضمه و بیماری کبد چرب ٬ کلسترول بالا ٬ بیماری فشار خون٬ پوکی استخوان و....... افزایش روز افزون داشته است.
در حقیقت هیچ موجودی در طبیعت به اندازه ی انسان بیمار نیست.
براستی شما دانشمندان و صاحبان علوم اندیشیده اید که این تناقض از کجا بر میخیزد؟ چگونه است که انسان با صرف اینهمه سرمایه ی مالی و جانی و اینهمه
انرژی جهت تحقیقات غذایی روز به روز بیمارتر میگردد؟

انسان همچنان که در سایر امورات زندگی ٬ در تفذیه نیز قوانین طبیعت را زیر پا نهاده ٬ از غذای اصلی خود دور افتاده و از موادی تغذیه میکندکه در طبیعت برایش مقرر نگردیده است

روز جهانی شیر عنوان پر طمطراق و زیبایی است. شیر بدرستی نوشابه ی حیات است ولی شیر که و چه و برای که و چه؟
البته در عنوان بالا لفت شیر بطور عام مترادف با شیر گاو  قرار گرفته
پس چطور است این روز را «روز جهانی شیر گاو یا بز برای انسان » بنامیم؟

شیر هر موجودی برای نوزاد آن موجود پر ارزشترین و ضروری ترین غذا میباشد اما هیچ موجودی در طبیعت پس از طی دوره نوزادی به نوشیدن شیر ادامه نمیدهد . این تنها انسان است که در بزرگسالی هم اصرار بر مصرف شیر دارد. و همچنین هیچ موجودی در طبیعت مگر در شرایط استثنایی از شیر موجودات دیگر استفاده نمیکند.
سوال اینجاست که پس چگونه است که انسان در بزرگسالی از شیر انسان- شیر مادر - تفدیه نمیکند؟

۱)شیر غذای مناسبی برای بزرگسالان نبوده و مصرف آن حتی میتواند خطرناک هم باشد.
اولین دلیل این مدعا اینکه طبیعت مصرف شیر را برای بزرگسالان در نظر نگرفته است. عذم تحمل لاکتوز یا قند شیر که در اکثر افراد دیده میشود به این دلیل استکه در سن بین دو تا چهار سالگی ژن مخصوص تولید آنزیمی که مسئولیت هضم قند شیر را به عهده دارد بطور طبیعی در بدن غیر فعال میگردد.
دلیل دیگر اینکه تولید شیر در پستان کلیه ی پستانداران پس از اینکه نوزادانشان دوره ی نوزادی را پشت سر گذاردند خود به خود قطع میگردد.

 ۲) فاکتورهای رشد موجود در شیر به نام فاکتورهای رشد مشابه انسولین یا
IGF-1
که باعث برای رشد سریع نوزادان ضروری میباشند در رشد سلولهای سرطانی در بزرگسالان نقش دارند.
علاوه بر این
rbGH, recombinant growth hormone
که توسط روش مهندسی ژنتیک تهیه و برای رشد بیشتر و سریعتر دامها به آنان داده میشود بر میزان این فاکتور رشد مشابه انسولین و در نتیجه سرطانزایی شیر میافزاید
برخی منابع:
Cancer Gene Therapies, 2000 Mar, 7:3 -
FDA review of genetically engineered milk, - Science, vol 249, 8/12/90
Journal of Institute of Health, 1993, 3-

۳) در عین حال که شیر مادر بهترین غذا برای نوزادانسان بوده عوامل مختلف ایمنی را به بدن نوزاد منتقل میکند شیر گاو یکی از عوامل شناخته شده در تولید آسم ٬ آلرژی های مختلف ٬ سینوزیت و عفونت گوش میانی در کودکان و نوزادان است. پروتيئن شیر یکی از شناخته شده ترین عوامل تولید آلرژی از جمله عوارض پوستی در نوزادان و کودکان میباشد.که تنها راه درمان آن اجتناب از مصرف شیر است.
برخی منابع:
Pediatrics-Allergy-Immunology, August 1994, 5(5 Supplement

۴) تحقیقات فراوانی نفش مصرف شیر گاو در تولید دیابت نوع یک و دو در نوجوانان و جوانان را تایید میکنند. آنتی بادی های بتا کازئین یا پروتئین شیر در بیش از یک سوم بیماران دیابتی نوع یک دیده میشود. این آنتی بادی بطور طبیعی در انسان وجود نداشته و در اثر مصرف شیر بوجود میاید.

Diabetologia, 1994; 37(4-
The Lancet, October, 1996, 348-
The Lancet, Dec 14, 1996-
Pediatrics, July 1992;89-

۵) کازٍئین یا پروتئین شیر همچنین در تولید سرطانهای مختلف مانند سرطان پروستات ٬ کبد نقش دارد.

T.Colin Campbell, PhD , The China Study, pp 65-66 first edition 2006

۶) پروتئین شیر مانند پروتئین سایر مواد حیوانی از در صد بالایی از اسید آمینه های سولفور دار تشکیل گردیده که بعد از سوخت و ساز با تولید اسیدهای قوی مانند اسید سولفوریک در بدن باعث اسیدی شدن بدن گردیده و نهایتا با استخراج کلسیم استخوانها به میزان پوکی استخوان میافزاید. به همین دلیل کشورهای اسکاندیناوی که بیشترین مصرف شیر و مواد لبنی را دارا میباشند همچنین دارای بیشترین میزان پوکی استخوان نیز میباشند

Nutrition Action Healthletter, June 1992;50

۷) نقش مصرف شیر و مواد لبنی در ایجاد بیماریهای قلب و عروق غیر قابل انکار است.
و این تنها به خاطر وجود کلسترول و چربی های اشباع شده در شیر و محصولات لبنی نبوده بلکه تحقیقات نشان میدهند که در بیماران قلبی آنتی بادی های ضد پروتئین شیر دیده میشوند در حالیکه در افراد عادی این انتی بادی ها وجود ندارند.
-The Lancet, ii; 205-20-
Survey of Mortality Tates and Food
Consumption Statistics of 24 Countries, Medical Hypothesis, 7:907-918, 1981-
European Journal of Clinical Nutrition, 48, 1994
۸) بله. شیر در تولید جوشهای صورت ٬ چاقی و اضافه وزن٬ ایجاد کم خونی بخصوص در نوزادان بدلیل ایجاد التهابات روده ای و خونریزیهای میکروسکوپی ٬ شدت بخشیدن و یا ایجاد کولیتهای مختلف از جمله کولیت اولسروز ٬ بیماریهای خود ایمنی و بسیاری عوارض دیگر نقش دارد.
Journal of Dairy Science, 1991;74(11
Endocrinology, 1999 Sep, 140:9

۹) شیر پاستوریزه شده بسیاری از ویتامینها و آنزیمهای خود را از دست میدهد. از جمله ویتامین د شیر از بین رفته ویتامین د مصنوع را و پس از پروسه ی پاستوریزه شدن بدان اضافه میکنند. در مورد میزان جذب و همچنین سلامت این وینامین د مصنوعی برای بدن اطلاعات ضد و نقیض فراوانی وجود دارد.

هیچ موجودی در طبیعت به جز انسان شیر را پاستوریزه نمیکند. پاستوریزه کردن بدلیل وجود میکروبهای فراوان موجود در شیر دامهای مختلف میباشد. پس اصلا چرا باید این ماده ی آلوده به میکربهای بیماری زا را مصرف نمود در حالیکه بشر دسترسی به منابع بسیار با صرفه تر و سالمتر غذایی از جمله گیاهان مختلف دارد؟

۱۰) امروزه دامداریها یکی از بزرگترین منابع تخریب طبیعت ٬ تولید گازهای گلخانه ای ٬ آلودگی آب و خاک و از بین بردن جنگلها میباشند. تولید محصولات حیوانی یکی از گرانترین و کم صرفه ترین روشهای تولید مواد غذایی برای بشر میباشد.
پروتئینهای حیوانی برای بشر مضر بوده در تولید بیماریهای کشنده ی قرن حاضر نقش دارند.
مصرف یک لیوان آب اسفناج ٬ کاهو ٬ کرفس و جعفری در روز نه تنها از نظر مقدار بلکه از نظر کیفیت بر پروتين یک لیوان شیر ارجحیت دارد در عین حال که از چربی های مضر و کلسترول نیز بری بوده علاوه بر همه ی اینها مقدار قابل توجهی از ویتامینها و آنزیمهاو مواد معدنی مختلف را نیز به بدن شما و فرزندان شما میرساند

در مضرات مصرف شیر گاو بسیار بیشتر میتوان نوشت ولی همین بس که بگوییم  که امروزه شیر ملقمه ای نا سالم از آنتی بیوتیکها ٬مواد دفع آفات نباتی هورمونهای رشد خورانده شده به گاوها ٬ انواع میکربها ی بیماری زا که دامداریها و ساکنان آن یعنی دامها را بطور روزمره مبتلا میکنند و مواد ساختگی و اضافه شده مانند ویتامین د و آ میباشند.

از دست اندرکاران محترم نشریه وزین حکیم مهر که تریبون آزادی برای شور و تبادل نظر ایجاد کرده اند کمال سپاس را دارم.
با احترام
دکتر زرین آذز
فوق تخصص در بیماریهای کبد و دستگاه گوارش و تغذیه
کالیفرنیای جنوبی

روشنايي
|
-
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
0
0
با تشكر از دكتر آذر ....
در ضمن به نظر من مهمتر از همه اين است كه در دامداري هاي صنعتي ما انسانها گوساله ها را از غذاي طبيعي آنها و مهر مادرشان و گاوها را از حس خوب مادري و غذا دادن بله گوساله هايشان محروم ميكنيم و نهايت ظلم و بد رفتاري را با آنها ميكنيم.و توقع هم داريم كه در مقابل اين عمل ظالمانه خود با خوردن غذايي كه بزور از دهان گوساله بيرون كشيده ايم ،براي خودمان سلامتي و خوشبختي ايجاد ميكنيم.
نظر شما
ادامه