کد خبر: ۵۹۳۰۳

یک واکسن تنفسی برای کووید۱۹ توسعه یافته که آزمایش آن روی موش ها موفقیت آمیز بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، محققان دانشگاه واشنگتن یک واکسن تنفسی برای کووید ۱۹ ساخته‌اند که می‌توان آن را از طریق بینی استفاده کرد. آزمایش واکسن روی موش‌های مبتلا به ویروس نیز تاثیرگذار بود.

محققان ادعا می‌کنند انتقال واکسن از طریق بینی واکنش ایمنی قدرتمندی را در سراسر بدن ایجاد می‌کند، اما به طور خاص برای بینی و مسیر تنفسی تاثیرگذار است و اجازه نمی‌دهد عفونت بر بدن تسلط یابد.

طبق این پژوهش که در ژورنال Cell منتشر شده، برنامه بعدی محققان آزمایش واکسن در حیوانات و انسان‌ها است تا ایمنی و تاثیرگذاری آن در مقابل عفونت کووید ۱۹ بررسی شود. مایکل دیاموند محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: پس از استفاده از واکسن از واکنش ایمنی قدرتمند در سلول‌های لایه داخلی بینی و قابلیت محافظتی واکسن در برابر ویروس شگفت زده شدیم.

او در ادامه افزود: این موش‌ها در برابر بیماری به خوبی ایمن شدند. استفاده از این واکسن نوعی ایمنی پایدار در موش‌هابه وجود آورد به طوری که هیچ نشانی از عفونت در بدن آنها رصد نشد.

محققان برای توسعه واکسن پروتئین اسپایک ویروس کرونا (که به سلول‌های اعضای بدن می چسبد و آنها را مبتلا می‌کند) را داخل یک ویروس دیگر به نام «آدنو ویروس» قرار دادند. این ویروس عامل سرماخوردگی معمولی است. اما محققان آدنو ویروس را طوری دستکاری کردند تا سبب بیماری نشود.

در مرحله بعد آدنوویروس بی خطر پروتئین اسپایک را به بینی منتقل می‌کند و بدن انسان نسبت به ویروس کرونا واکنش نشان می‌دهد.

در کنار این مورد، پروتئین اسپایک به کار رفته در این واکسن ۲ جهش دارد تا آنتی بادی تشکیل شده در بدن انسان نسبت به آن پایدارتر باشد.

منبع: ادکس

 
نظر شما
ادامه