کد خبر: ۵۹۱۶۸

باستان‌شناسان ایرانی علاوه بر لایروبی کانال‌های زیر تختگاه مجموعه جهانی تخت جمشید در لایه‌های پنهان تاریخ در عمق شش متری زمین یازده اسکلت انسانی و دو اسکلت از سگ سانان کشف کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صداوسیما، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به کشف اسکلت در حین مرمت و احیای آبراهه‌های تخت جمشید گفت: این کشفیات در قالب برنامه کاوش و احیای آبراهه‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه آبراهه‌ها در تخت جمشید برای هدایت و دفع نزولات جوی بوده است، گفت: این آبراهه‌ها در دوره‌های تاریخی پر شده بود و از زمانی که موسسه شرق‌شناسی کاوش را آغاز کرد بخش‌هایی از آن پاکسازی شد، اما پس از آن تا دهه۸۰ به فراموشی سپرده شد.

فدایی افزود: علت اصلی برای مرمت و احیای آبراهه‌ها این بود که کاخ‌ها آبگیر بودند و ممکن بود که به کاخ‌ها آسیب وارد شود به همین دلیل برای حفظ کاخ‌ها احیای کانال آبراهه‌ها مجدد در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در پاکسازی‌های انجام شده قطعات سنگ و قطعات سفال کشف شده که به لحاظ تاریخی و باستان‌شناسی دارای اهمیت است، بیان کرد: در ۲فصل اخیر، فصل سه و چهارم احیای آبراهه‌ها، بقایایی استخوانی از انسان و حیوان کشف شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تشریح جزئیات این کشف تصریح کرد: در دروازه نیمه تمام که کاوش‌ها را به سمت حیاط صد ستون لایروبی می‌کردیم به این بقایای اسلکتی برخوردیم که البته چرایی وجود این استخوان‌ها در این مکان جای سوال است و مطالعات درباره این‌ها کامل نشده است.

فدایی با بیان اینکه شاید در آینده بتوان جوابی درباره وجود این اسکلت‌ها پیدا کرد، عنوان کرد: در کاوش امسال به بقایای اسکلتی از حیوان نیز برخوردیم که در هر صورت این‌ها قطعا تاریخی هستند و مربوط به بعد از ساخت تخت جمشید است.

وی با اشاره به اینکه در قطعات استخوانی کشف شده آشفتگی دیده می‌شود، تصریح کرد: اینکه مربوط به دوره اسلامی یا پیش از اسلام باشد مشخص نیست و نکته جالب این است که این استخوان‌ها در ارتفاع دو متری از کف آبراهه‌هاست پس مشخص است که در لایه‌های تاریخی بوده، اما تشخیص زمان مشخص نیست.

فدایی گفت: طبق مشاهدات اولیه و شرایط فعلی اسکلت‌ها این فرضیه به وجود می‌آید که ممکن است کشفیات مربوط به حمله اسکندر مقدونی، و برخورد‌های حین آن آتش سوزی مهیب است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: سن، نوع تغذیه، بیماری و پیوند ژنتیکی در آزمایشگاه تا پایان فصل چهارم کاوش‌ها که تا انتهای شهریور ماه ادامه دارد مشخص خواهد شد.

تا کنون ٢ کیلومتر از ٣ کیلومتر کانال‌های تخت جمشید کاوش شده است که علاوه بر حفاظت بخشی این مجموعه جهانی گوشه‌ای پنهان از تاریخ پر فراز و نشیب ایران را آشکار خواهد کرد.

 
نظر شما
ادامه