کد خبر: ۵۹۱۵۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

طی سه دهه، مصرف سرانۀ گوشت کشور به دوسوم کاهش یافته و مصرف مرغ ۲.۵ برابر شده است، مرغ‌های درشتی که در اثر مصرف آنتی‌بیوتیک و تریاک به بالای ۲ کیلو می‌رسند و سلامت آنها جای تردید دارد. در این گزارش برای جایگزینی این محصول راه‌حل‌هایی ارائه شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، هیئت اندیشه‌ورز اقتصادی ــ الزامات تغییر سبک زندگی در دهه‌های اخیر، موجب شده بسیاری از عادت‌های نسل‌های پیشین، در نسل حاضر وجود نداشته باشد. برای مثال پیشینیان از جهات مختلف، غذای با پایۀ مرغ را مطلوب نمی‌دانستند، و بیشتر به گوشت دام، خصوصاً گوسفند، یا حداکثر گوسالۀ جوان، و در بسیاری مناطق شتر گرایش داشتند. اکنون طی یک روند بطئی و تدریجی از دهۀ 1330 تاکنون گوشت شتر بسیار محدود شده، مصرف گوشت گوسفند و بز به حداقل رسیده و گوشت گاو پرورشی و بخصوص مرغ جایگزین آن شده است.

به گزارش تسنیم، به گفتۀ «دکتر علی‌صفر ماکنعلی»، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در سال گذشته (1398)، 2.7 میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید شده است. اگر جمعیت فعلی کشور را کمی کمتر از 84 میلیون نفر بدانیم، مصرف سرانۀ گوشت مرغ در کشور ما کمی بیش از 32 کیلوگرم به‌ازای هر نفر به‌دست می‌آید.

 

روند تغییر ذائقۀ پروتئینی مردم ایران از 1370 تاکنون ــ رقم سرانۀ مصرف مرغ اکنون 32 کیلوگرم است

واکاوی موضوع در گذشته‌های دور خیلی راهگشا نیست و مسئله‌ای را حل نمی‌کند، اما بررسی داده‌های رسمی نشان می‌دهد طی سه دهۀ گذشته در ذائقۀ مردم کشور ما، مرغ جایگزینِ گوشت قرمز و مرغوب شده است. این تغییر عادت در پروتئین مصرفی موجب شده اکنون بنابر آمارهای رسمی سرانۀ مصرف مرغ در ایران دو برابر سرانۀ جهانی باشد، که بسیار قابل تأمل است.

 

جدول | ارقام مربوط به مصرف گوشت قرمز و پروتئین و آبزیان در ایران - واحد: کیلوگرم ــ منبع: بانک مرکزی

با توجه به نهی دین اسلام از مصرف افراطی مرغ ماکیان، و احتمال بروز عوارض و بیماری‌های گوناگون از جمله در اثر مصرف آنتی‌بیوتیک و تریاک در پرورش مرغ‌های درشت فعلی ــ که مسئولان امر نیز به آن اذعان کرده‌اند ــ به نظر می‌رسد خانواده‌های ایرانی با روش‌های گوناگون، مانند جایگزینی گوشت قرمز یا گوشت سایر پرندگان یا جایگزینی پروتئین‌های گیاهی و حتی کاهش مصرف گوشت در سبد خانوار، یا لااقل استفاده از مرغ‌های کوچک زیر 1800 گرم، باید جلوی افراط در عادت قهری پیش آمده را بگیرند، تا خانوادۀ آنها از عوارض گوناگون این حوزه در امان بماند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
2
تغییر ذائقه نیست!!!!گوشت گرون شده طی این سه دهه و مردم توانایی مالی ندارن گوشت بخورن و مرغ چون ارزونتره رو میخرن،پس بهتره بگیم تغییر توان مالی مردم!!!!
صادقی چ وب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
2
تغییر ذائقه مرغی در ایران/ طی سه دهۀ گذشته، مرغ جایگزینِ گوشت قرمز شده است
صفحه نخست » عمومی
تعداد بازدید: ۳۴
تاریخ انتشار: 17 August 2020 - ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱

(طی سه دهه، مصرف سرانۀ گوشت کشور به دوسوم کاهش یافته و مصرف مرغ ۲.۵ برابر شده است، مرغ‌های درشتی که در اثر مصرف آنتی‌بیوتیک و تریاک به بالای ۲ کیلو می‌رسند و سلامت آنها جای تردید دارد.) حتی اگر نقل از منبع دیگری باشد علیرغم توضیحات علمی همکاران واقعا سوال برانگیز و بی رحمانه است.حکیم جان
ما زیاران چشم یاری داشتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
1
جبر روزگار و وضعیت بد اقتصادی باعثش شدند
نظر شما
ادامه