کد خبر: ۵۹۱۴۶

در راستای نظارت بهداشتی بر عرضه شیر خام تولیدی و به منظور ساماندهی مراکز جمع آوری شیر خام جلسه ای با حضور متصدیان این مراکز برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل ازروابط عمومی شبکه دامپزشکی قاینات، «دکتر رضا محمودی» رئیس شبکه با اعلام این خبر بیان نمود، هم اکنون جمع آوری و حمل بخشی از شیر تولیدی در شهرستان  به صورت سنتی است که می تواند مخاطرات بهداشتی زیادی ایجاد نماید که رفع آن نیازمند اقدامات فوری می باشد.

وی گفت: شبکه دامپزشکی به عنوان یکی از ارگان های نظارتی با هماهنگی و همکاری سایر دستگاه ها در جهت ساماندهی مراکز جمع آوری شیر پیگیربوده و هم اینک اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام می باشد.

محمودی گفت:با توجه به اینکه عمده تولیدات شیر این شهرستان در گاوداری های صنعتی به مصرف صنایع لبنی می رسد از کیفیت و نظارت بهداشتی سطح بالایی برخوردار است، مراکز جمع آوری شیر، تولیدات واحدهای کوچک و سنتی را پس از انجام  آزمایشات اولیه به منظور اطمینان از کیفیت حداقلی شیر، برای ارسال به کارخانجات تجمیع می نمایند.

وی ادامه داد این مراکز برای رعایت مسائل بهداشتی در واحدهای خود باید توسعه و بهسازی تجهیزات نظیر صافی ها و ظروف استیل و بهداشتی، آموزش پرسنل، ایجاد بایگانی اسناد، جلوگیری از ورود حشرات و جانوران به محیط داخلی، باعث ارتقا کیفیت بهداشتی خدمات خود گردند. از مهمترین عواملی که در برنامه ساماندهی مراکز جمع آوری شیر باید مد نظر قرار گیرد استقرار مسئول فنی است. اهمیت این موضوع تا جایی است که هرگونه فعالیت این مراکز بدون حضور مسئول بهداشتی دامپزشکی ممنوع بوده و منجر به پیگیری شبکه دامپزشکی خواهد شد.

محمودی عنوان کرد: در حال حاضر 5 مرکز جمع آوری شیر در سطح شهرستان در حال فعالیت می باشند که متاسفانه در چند سال اخیر میزان دریافت شیر این مراکز به شدت افت کرده است که علل آن نیازمند بررسی همه جانبه دستگاه های متولی می باشد. اما موضوع مهم و غیر قابل چشم پوشی قربانی نمودن قراداد مسئولین بهداشتی پس از ایجاد مشکلات اقتصادی این مراکز می باشد. متاسفانه برخی مدیران مراکز همکاری با مسئولین بهداشتی را از زاویه هزینه دیده و وجود وی را صرفا یکی از مولفه های دریافت پروانه دانسته و کیفیت خدمات خود را با اقدامات نسنجیده مخدوش می نمایند.

شبکه دامپزشکی شهرستان با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی موجود پیگیر قرارداد و بکارگیری مسئولین بهداشتی در این مراکز بوده و به هیچ عنوان از اجرای قانون کوتاه نخواهد آمد. به مسئولین فنی شاغل در این مراکز نیز توصیه می شود همانند خیل کثیری از همکاران مسئول فنی در بخش های مختلف دامپزشکی با اقدامات و نظرات سازنده و کارشناسی شان از طرفی باعث افزایش کیفیت خدمات گردیده و از طرف دیگر با کاهش هزینه های غیرضروری  به توجیه اقتصادی آن ها کمک نمایند در این صورت است که حتی در صورت عدم وجود پیگیری های شبکه دامپزشکی کارفرمایان حاضر به قطع همکاری با این کارشناسان نخواهند بود.

وی در پایان عنوان کرد: به منظور ساماندهی این مراکز و با هماهنگی های صورت گرفته مقرر شد تعدادی از مرکز که فعالیت پاره وقت دارند با یک مسئول بهداشتی قرارداد ببندند تا ضمن اجرای قانون نظارت بهداشتی بر این مراکز، در هزینه های آن صرفه جویی گردد.

 

نظر شما
ادامه