کد خبر: ۵۹۱۱۲

«دکتر وهاب پیرانی» گفت: ۲۳ کانون بیماری تب سه روزه احشام سنگین در استان ایلام شناسایی و ۲ مورد نیز تلفات ناشی از این بیماری گزارش شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر وهاب پیرانی» مدیر کل دامپزشکی ایلام گفت: با توجه به تغییرات جوی و فصلی کانون‌هایی از بیماری تب سه روزه در میان دام‌های استان ایلام وجود دارد.

او در خصوص علت شیوع بیماری تب سه روزه ، بیان کرد: این بیماری در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و همراه با آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان بروز می‌کند و گذرا بوده و قابل ‌درمان است.

پیرانی در خصوص احتمال سرایت بیماری به مناطق دیگر، اظهار کرد: این بیماری عفونی و غیر واگیر است، ولی با توجه به شدت گرمای هوا و همچنین رطوبت بالا و ازدیاد حشرات ناقل امکان بروز بیماری وجود دارد و تنها راه انتقال از طریق نیش ناقلان است.

او در مورد جلوگیری از ابتلای احشام به این بیماری مطرح کرد واکسیناسیون در حال حاضر به ‌عنوان تنها روش موثر کنترل در دنیا مطرح بوده و واکسن فعلی واکسن ویروس غیر فعال شده تب سه ‌روزه است که در استان وجود دارد.

مدیر کل دامپزشکی ایلام به دامداران برای مقابله با این بیماری توصیه کرد: انجام واکسیناسیون در دو نوبت قبل از شروع فصل گرما در دام‌های شیری و استقبال از واکسیناسیون به موقع، رعایت بهداشت دام و سم‌پاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها برای از بین بردن ناقلان از جمله اقدامات مؤثر در کنترل بیماری خواهد بود.

او افزود: از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و ایجاد امکانات برای رفاه دام مانند دستگاه خنک‌کننده نیز از دیگر اقدامات تاثیرگذار است.

پیرانی در مورد اقدامات انجام شده برای مبارزه با این بیماری افزود: پایش و مراقبت بیماری توسط گروه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها به صورت روزانه، آموزش و ترویج دامداران ، اطلاع رسانی به دامداران از طریق رسانه‌ها و انتشار اینفوگرافی و بروشور در فضای مجازی، مکاتبه و برگزاری جلسات با اتحادیه‌های دامداران و توزیع سم بین دامداران روستایی از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه باشد.

بیماری تب سه روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاومیش است که به وسیله حشرات منتقل می‌شود و به هیچ عنوان بین انسان و حیوان مشترک نیست.

استان ایلام دارای بیش از ۴۰۰ هزار راس دام سنگین است.

 

نظر شما
ادامه