کد خبر: ۵۹۱۰۹
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
به بهانه انتصاب «دکتر رحمان میرزایی»:
«دکتر رحمان میرزایی» افزود: اگر سابقه و ذهنیت جایگاه و فعالیت‌های دامپزشکی در ۲۵ سال گذشته را داشته باشید و آن را با الان مقایسه کنید، خواهید فهمید که چه اقدامات خوبی انجام شده است ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ مدیرکل جدید دفتر سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور معتقد است که مجامع بین‌المللی، سازمان دامپزشکی را به رسمیت می‌شناسند و به همین دلیل یکی از مهمترین اهداف و اولویت‌های کاری دفتر، بحث توسعه روابط و ارتباطات با دامپزشکی کشورهای دیگر است تا بتوانیم زمینه‌های مساعدی را برای صادرات محصولات فراهم کنیم.

 «دکتر رحمان میرزایی» می‌گوید: «من این را قبول ندارم که در حال حاضر در جامعه، شناختی از دامپزشکی نیست. قطعا همین الان اگر در خیابان سؤال کنید، خیلی از کسانی که به شکل روزمره خرید انجام می‌دهند، یکی از مهمترین المان‌هایی که به آن توجه می‌کنند، همین تاریخ مصرف، نوع و شکل بسته‌بندی است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، کمی به گذشته برگردیم. چه مسیری را تا امروز طی کرده‌اید؟

بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته دامپزشکی، در سال ۷۸ دوره طرح نیروی انسانی را در اداره کل دامپزشکی استان تهران آغاز و مدت کوتاهی کارشناس شبکه دامپزشکی تهران بودم. بعد از ۴ ماه معاون فنی شبکه دامپزشکی شهر تهران شده و محل خدمتم به اداره کل تغییر پیدا کرد و به مدت یک سال مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر استان تهران شدم. بر اساس نوع کار در آن زمان و اعتقاد مدیر کل وقت، به‌عنوان رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهریار و رباط کریم انتخاب شدم. آن زمان دامپزشکی ۴ شهرستان رباط کریم، شهریار، ملارد و شهرقدس که الان از هم جدا شدند، از یک مرکز مدیریت می‌شد که در شهرستان شهریار مستقر بود.

با تغییراتی که در سازمان دامپزشکی اتفاق افتاد، اواسط سال ۸۴ بنده به صورت همزمان مسئول دامپزشکی شهریار و مسئول حوزه ریاست سازمان به‌عنوان مدیر امور استان‌ها بودم، اما در واقعیت کلیه کارهای داخلی حوزه را به بنده محول کرده بودند؛ به نحوی که صبح‌ها در شهریار و بعدازظهرها تا آخر وقت در حوزه ریاست سازمان بودم.

اواسط اسفند سال ۸۴ و بعد از اینکه جانشین من مشخص شد، در حوزه ریاست سازمان مستقر شدم و مسئولیت پیگیری امور استان‌ها و هماهنگی امور مجلس را بر عهده گرفتم. همچنین برخی ستادهای داخل سازمانی مثل کمیته‌های انتصابات بود که این بحث‌ها را پیگیری می‌کردند.

بعد از سال ۸۶ ماموریت من در سازمان تمام شد و دوباره به استان برگشتم و مسئولیت‌های مختلفی مثل مسئولیت اداره مبارزه با بیماری‌های دامی را به مدت ۳ سال و مسئولیت مبارزه با بیماری‌های طیور را در حدود ۴ سال داشتم. همچنین به مدت ۴ سال رئیس شبکه دامپزشکی شهر تهران بودم.

در ادامه و حدود یک و سال و نیم پیش دوباره در قالب ماموریت به دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان منتقل شدم. ۴ ماه پیش نیز به‌عنوان معاون دفتر سازمان‌های تخصصی، امور بین‌الملل و روابط عمومی انتخاب شدم که از دو هفته پیش هم مسئولیت دفتر را به بنده محول کردند.

حکیم مهر:‌ سال‌های زیادی را در بخش دولتی فعالیت کردید. هیچ‌وقت علاقه‌ای به فعالیت در بخش خصوصی نداشتید؟

زمانی که تحصیلات من تمام شد، گذراندن طرح نیروی انسانی تقریبا حالت اجباری داشت و به این شکل نبود که شما بتوانید به راحتی پایان طرح بگیرید و در بخش خصوصی فعال باشید. من هم آن زمان یکی از جاهایی که علاقه داشتم بروم، موسسه رازی بود. در نهایت و اواسط طرح نیروی انسانی، دوستان سازمان دامپزشکی پیشنهاد دادند که در خود اداره کل مشغول شوم. این همان شد که دیگر فعالیت در بخش دولتی را ادامه دادم.

حکیم مهر:‌ مهمترين چالش‌هایی که در دفتر سازمانهای تخصصي و امور بين‌الملل و روابط عمومي وجود دارد، چه مسائلی هستند؟

با شرایط خاصی که الان در کشور حکمفرماست، مهمترین مباحث پیش‌روی ما، بحث توسعه صادرات و ارتباطاتی است که در حوزه دامپزشکی وجود دارد. منظور من بیشتر بحث صادرات محصولات مرتبط با حوزه دامپزشکی است.

سازمان دامپزشکی در دنیا جایگاه ویژه و خاصی دارد و تمامی گواهی‌های بهداشتی محصولات غذایی به آن مربوط است. این مساله حتی در مورد محصولات فراوری شده که مباحث نظارتی آن به شکل مستقیم در اختیار ما نیست و سازمان‌های همکار ما مثل سازمان غذا و دارو متولی آن هستند، وجود دارد. با این حال مجامع بین‌المللی یا کشورهای دیگر، سازمان دامپزشکی را به رسمیت می‌شناسند و به همین دلیل یکی از مهمترین اهداف و اولویت‌های کاری ما بحث توسعه روابط و ارتباطات با دامپزشکی کشورهای دیگر است و اینکه بتوانیم زمینه‌های مساعدی را برای صادرات محصولاتی که به نوعی در ایران تولید می‌شوند و بازرگان‌های ما تمایل به صادرات آن دارند یا بالعکس کالاهایی که کشورهای دیگر به دنبال خرید آنها از ایران هستند، فراهم کنیم.

بحث مهم دیگر واردات محصولات مورد نیاز کشور است. در مقوله اقلام پروتئینی ما بیشتر به دنبال رعایت کیفیت‌ها، اصول فنی و استانداردهای سازمان دامپزشکی هستیم. دفتر ما بر اساس چارچوب‌های تعریف شده، برنامه‌های فراهم‌سازی شرایط واردات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده سازمان دامپزشکی را اجرایی می‌کند.

در مقوله روابط عمومی هم که به نوعی به داخل کشور برمی‌گردد، بیشترین هدف ما اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی فعالیت‌های سازمان دامپزشکی هست. این فعالیت‌ها را صرفاً به فعالیت‌های سیستم دولتی منحصر نمی‌کنیم و با سازمان‌های همکار مثل نظام دامپزشکی یا همکارانی که در بخش‌های خصوصی دامپزشکی فعالیت می‌کنند، به نوعی در ارتباط مستقیم هستیم و سعی می‌کنیم که تعامل سازنده داشته باشیم و از پتانسیل‌هایی که در اختیار یکدیگر است، استفاده کنیم تا صنف دامپزشکی را بهتر معرفی کنیم. همچنین هشدارهای لازم را در خصوص بیماری‌هایی که نیاز به اطلاع‌رسانی سریع در جامعه دارد، ارائه کنیم؛ چه در مورد بیماری‌هایی که حالت زئونوز دارد یا بیماری‌هایی که با بخش‌های اقتصادی تولید و پرورش و قشر دامدار و کشاورز و پرورش دهندگان ما ارتباط مستقیم دارد. تلاش ما این است که این اطلاعات سریعاً در اختیار مجموعه‌های خودمان در استان‌ها و شهرستان‌ها قرار گیرد و همچنین به نوعی اطلاع‌رسانی عمومی شود.

حکیم مهر: نیروهای دامپزشک به‌عنوان سربازان گمنام عرصه سلامت شناخته می‌شوند. چرا باید گمنام باشند؟ نقش روابط عمومی در اینجا چیست؟

من این را قبول ندارم که در حال حاضر در جامعه، شناختی از دامپزشکی نیست. قطعاً همین الان اگر در خیابان سوال کنید، خیلی از کسانی که به شکل روزمره خرید انجام می‌دهند، به فرض مثال، شخصی می‌خواهد مرغ یا گوشت بخرد، یکی از مهمترین المان‌هایی که به آن توجه می‌کنند، همین تاریخ مصرف، نوع و شکل بسته‌بندی است. یا توجه آنها به مرکزی است که این گوشت در آنجا استحصال و بسته‌بندی شده یا مهر کشتارگاه بر روی لاشه باشد یا نباشد. قطعاً همه اینها نتیجه تلاش‌های همکاران ما چه در روابط عمومی و چه همکاران ما در بخش خصوصی که در ارتباط مستقیم با قشر جامعه هستند، بوده است.

بحث دامپزشکی خیلی وسیع و گسترده است و صرف فرآورده‌های خام دامی نیست. این طیف شامل پرورش، مزارع، تولید داروها، واکسن‌ها یا مواد بیولوژیک یا در بحث حیوانات کوچک است که همه اینها از طریق فعالیت همکاران ما در بخش دولتی به خصوص در روابط عمومی انجام و در جامعه منتشر می‌شود. اگر سابقه و ذهنیت جایگاه و فعالیت‌های دامپزشکی در ۲۵ سال گذشته را داشته باشید و آن را با الان مقایسه کنید، خواهید فهمید که چه اقدامات خوبی انجام شده است.

حکیم مهر:‌ اما هنوز هم بیشتر مردم احساس می‌کنند که این خدمات از سوی وزارت بهداشت انجام گرفته و کمتر به دامپزشکی فکر می‌کنند. منظور من یک خلاء اطلاع‌رسانی در این خصوص بود.

البته ما باید تلاش خود را بیشتر و اطلاع‌رسانی‌ها را افزایش دهیم که این مهم در راستای فعالیت‌های خود ما و جزء سیاست‌ها و اولویت‌های ماست. ما در حال حاضر فیلم‌ها و تیزرهای تبلیغاتی در گروه روابط عمومی با عناوین مختلف تهیه می‌کنیم که از صدا و سیما یا از کانال‌هایی که روی صفحات مجازی هست، پخش می‌شود. قطعا نمی‌توان گفت که همه فعالیت‌های ما به شکل صد در صد درجامعه اتفاق افتاده و همه را تحت پوشش بردیم. باید تلاش بیشتری کنیم و کارها را توسعه دهیم و بتوانیم درصد بیشتری از جامعه را از فعالیت‌های دامپزشکی مطلع کنیم.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۷
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
10
1
درود بر دکتر میرزایی نازنین و انتخاب شایسته دکتر ماکنعلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
2
13
چقد سریع به اداره کل راه پیدا کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Philippines |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
ایشان جای کسی را تنگ نکرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
مگر اتوبوسه؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
1
12
تمام کارهای بهداشتی ما و کارهای مرتبط با امنیت غذایی ما به اسم وزارت بهداشت تمام میشود. چون مردم توقع ندارند نهادی بجز وزارت بهداشت متولی بهداشت باشد!
پاسخ ها
دکتر xy
| France |
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
یه نظرسنجی بزارید ببینید چقدر مردم از کارهای دامپزشکی هم بخش خصوصی و هم دولتی آگاهی دارند؟ ۵ درصد هم نمیدونن چی به چیه. نه از بخش تولید اطلاع دارند نه از بخش نظارت بهداشتی و بخش درمان . همه زحمات به اسم بهداشت تموم میشه. ازشون بپرسید مهر روی لاشه گوشت رو کی میزنه ؟ ۹۹ درصد میگن بهداشت!!!!
vet
| Germany |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
دفتر سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدتهاست که از وظایف خود دور مانده ، لذا بقول دوستان نشان دهید که انتصاب شما شایسته بوده است
دکتر عباس فرهمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
6
1
باسلام ضمن تبریک صمیمانه به جنابعلی که ار زمانیکه در شهریار با شما همکار عزیز‌ جوان ‌خود آشنا شدم بمانند فرزندم خودم در چهره شادابتان موفقیت را بی اغراق دیدم و حال خوشحالم که در تشخیص خود به اشتباه نیفتاده بودم آرزوی سلامت و پیشرفت هرچه تمام برای جنابعالی آرزو دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
0
1
مگه سازمان دامپزشکی روابط عمومی هم داره؟اداره کل هست یا معاونت؟
همکار متخصص داخلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
0
2
مردم خدمات دامپزشکی رو از مزرعه تا کشتارگاه می دونن و خدمات بهداشتی بعد کشتار رو، متعلق به وزارت بهداشت! تازه در بعد کشتار هم، تبیین نکردیم که مرز وظایف وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی، در خام یا پخته (حرارت دیده) بودن فراورده است!!. لذا متولیان تغییر نگاه مردم ، در تبیین موضوع موفق عمل نکردند.
به عبارت دیگه شعار از «مزرعه تا سفره» از نگاه مردم ، شعار «از مزرعه تا کشتارگاه» برای «دامپزشکی» و شعار «از کشتارگاه تا سفره» برای «وزارت بهداشت» است. (نگاه مردم: بهداشت دام و طیور با دامپزشکی ولی بهداشت گوشت استحصالی از آنها با وزارت بهداشت) تا بوده چنین بوده!!!.هر چند حقیقت چیز دیگری است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
بنده خودم تا زمانی که دانشجو بودم تصورم همین بود و فکر میکردم نظارت بر گوشت استحصالی با شبکه بهداشته
جلال رضائی
|
Philippines
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
1
0
درود بر دکتر میرزایی عزیز دیدن موفقیتهای روز افزون شما و شادی و سلامتی شما باعث خوشحالی اینجانب هست با آرزوی بهترین ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
0
2
آقای دکتر خیلی ها فکر میکنن مهر وزارت بهداشت روش خورده و شناختی نسبت به دامپزشکی ندارن
همکار
|
Philippines
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
2
0
آرزوی موفقیت برای دکتر میرزائی کاردرست..انشالله سازمان دامپزشکی را به جایگاه واقعی خود برسانید..
همکار بخش دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
2
0
روابط عمومی در تمام مجموعه ها باید مستقیم زیر نظر بالاترین مقام دستگاه فعالیت داشته باشد
متاسفانه از روزی که شد زیر مجموعه این اداره کل متاسفانه معرفی دامپزشکی در سطح جامعه به حاشیه رفت که نهایتا همه متضرر خواهیم شد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
دقیقا همینطوره که چارت روابط عمومی در بیش از 95 درصد سازمانها مستقیم و بدون واسطه زیر نظر بالاترین مقام دستگاه فعالیت می کند ولیکن در دامپزشکی یا زیر نظر حوزه ریاست بوده یا مدیر کل سازمانهای تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
1
1
با عرض تبریک به پاس انتصاب جناب آقای دکتر میرزایی در سمت روابط عمومی و امور بین اللمل سازمان دامپزشکی کشور و سپاس ویژه از بابت نگاه ارزنده ی که به حوزه فعالیت های روابط عمومی دارند . یادی کنم از مهربانی های مرد فرهیخته روابط عمومی دامپزشکی کشور جناب آقای ناهیدی و بدنبال آن سرکارخانم زارعان و همه همکاران نازنینم در روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی کشور که طی 2 دهه اخیر با فعالیت های بسیار ثمربخش در سطح ملی و استانی توانستند دامپزشکی را به نحو شایسته ی در جامعه معرفی نمایند . سوال ؟ اینکه چرا بعد از گذشت یک قرن فعالیت حرفه تخصصی دامپزشکی در سایت ها و خبر گزاریها می شنویم و می خوانیم که هنوز گمنامیم با اینکه حافظ دومین سرمایه کشور (صنعت دام و طیور ) می باشیم حتی ریالی از بودجه سلامت را در دست نداریم . جناب آقای دکتر میرزایی هدف کاریتان را ارج نهاده و می بایست با جامع بین اللملی همسو بود ، ولی آنچه برای امروز دامپزشکی مورد نیاز بوده و جزو الویت ها ی اول بوده ، بیائیم همه وهمه دست در دست هم برای ارتقاء سازمان تلاش کنیم تا با توجه به گستردگی فعالیت ها ، سازمانی داشته باشیم مستقل ..... ....؟
دکترامیرنصرخضرایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
1
0
سلام ودرود به جناب دکترمیرزایی گرامی
بسیار تبریک عرض می کنم به ایشان وسازمان محترم دامپزشکی به خاطر این انتخاب عالمانه.ایشان هم ازنظرعلمی وهم ازنظرتجربه بسیارغنی می باشند به امید موفقیت همیشگی ایشان
ناشناس
|
Philippines
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
2
مردم از دامپزشکی یه مهر روی لاشه رو میشناسن که اونهم با سیب زمینی میسازن میزنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
0
0
دکتر عزیز اینجا ایرانه .درباره نروژ صحبت نمیکنیما ؟؟ این ایرانی که دربارش صحبت میکنید دقیقا کجای نقشه هست؟
نظر شما
ادامه