کد خبر: ۵۹۰۸۸

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان اصفهان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد گوشت مصرفی در این استان پیش از عرضه در بازار بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت در پیش سرد کشتارگاه‌های دام نگهداری می‌شود، گفت: از سال ۹۸ تاکنون هیچ موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، «دکتر شهرام موحدی» با بیان اینکه تب کریمه کنگو بیماری دامی نیست اما بین دام و انسان مشترک است، اظهار کرد: این بیماری در دام علائم ندارد و دام بر اثر ابتلا به آن تلف نمی‌شود؛ تب کنگو یک بیماری ویروسی است که با گزش کنه به انسان و دام اهلی منتقل می‌شود.

وی افزود: ویروس تب کنگو ممکن است تا هفت روز پس از گزش کنه در بدن دام بدون علائم باشد و اگر دام در این مدت ذبح شود ترشحات و خون از طریق خراش‌های پوستی، زخم و چشم وارد بدن انسان می‌شود و او را مبتلا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه تب کریمه کنگو بیماری اندمیک (بومی) کشور است، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های اساسی کنترل بیماری تب کریمه کنگو علاوه بر سمپاشی محل نگهداری دام، تجهیز کشتارگاه‌ها به سیستم پیش سرد است زیرا با توجه به اینکه دام در صورت گزش تا هفت روز هیچ علائمی ندارد اگر پس از ذبح بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت در پیش سرد کشتارگاه بماند در اثر جمود نعشی اسیدلاکتیک ترشح می‌شود که باعث از بین رفتن ویروس در بدن دام می‌شود.

موحدی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد گوشت مصرفی در استان اصفهان پیش از عرضه در بازار بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت در پیش سرد کشتارگاه‌های دام نگهداری می‌شود، اظهار کرد: از سال ۹۸ تاکنون هیچ موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: خدمات دامپزشکی جنبه اساسی بهداشت جوامع انسانی است که به بخش درمان، جلوگیری از اشغال تخت‌های بیمارستانی و هزینه درمان کمک می‌کند.

 

نظر شما
ادامه