کد خبر: ۵۹۰۷۲

محققان متوجه شدند که کشیدن نقش دو چشم در پشت گاوها می تواند موجب عدم حمله شیرها و شکار آنها شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، صنعت دام منبع اصلی معیشت در کشورها و مناطق در حال توسعه است و نیاز به حمایت از این منبع درآمد و زندگی مردمان این مناطق به شدت احساس می شود. به خصوص در آفریقای جنوبی، مسئله اصلی این است که دامداران باید این حیوانات را از حیوانات شکارچی دور نگه دارند.

اکنون یک مطالعه جدید در مورد محافت از گله گاوها نتیجه جالبی را نشان داده است؛ حیوانات گوشتخوار و شکارچی به دام هایی که پشتشان چشم دارند حمله نمی کنند!

این مطالعه در منطقه اوکاوانگو دلتا در بوتسوانا که بخشی از آفریقای جنوبی است، انجام شد و در تاریخ هفت اوت در مجله Nature به چاپ رسیده است.

پیش از این راه حل های دیگری مانند محصور کردن گله ها در فضاهای محدود در شب یا حصار کشیدن دور گله انجام شده بود. اما گویا اینها کافی نیستند، چرا که حصارها مانع حیوانات شکارچی وحشی و گرسنه نمی شود.

به طور کلی ۱۴ گله شامل ۲۰۶۱ راس گاو در این مطالعه شرکت داده شدند. در این تحقیق چهار ساله، روی پشت ۶۸۳ گاو طرح چشم نقاشی شد که در کل، یک سوم هر گله را شامل می شد.

همچنین یک سوم هر گله با علامت ضربدر علامت گذاری شدند و بقیه گله همانطور که بودند، دست نخورده باقی ماندند.

این مطالعه یک مطالعه طولانی بود و در کل ۴۹ بار نقاشی انجام شد که هر بار ۲۴ روز ماندگاری داشت.

همه گله ها در یک منطقه تغذیه می شدند تا به میزان یکسانی در معرض دید حیوانات شکارچی قرار داشته باشند.

نتایج حیرت انگیز بود. زیرا هیچ یک از گاوهای دارای طرح چشم مورد حمله قرار نگرفتند

اکنون ثابت شده است که مشاهده شکارچی توسط طعمه باعث می شود شکارچی آن را رها کند و بیخیال حمله شود.

۱۵ گاو از ۸۳۵ گاوی که نقاشی نشده بودند و چهار گاو از ۵۴۳ گاوی که علامت ضربدر داشتند، مورد حمله قرار گرفتند و کشته شدند. در اینجا مشخص شد که بهتر است گاوها حتی اگر کشیدن چشم روی پشت آنها امکان پذیر نیست، علامت گذاری شوند و دست نخورده باقی نمانند.

البته این نتایج مطمئناً برای مدتی پابرجا خواهد بود. با این حال، ممکن است حیوانات شکارچی به خصوص گربه سانان بزرگ در نهایت به این موضوع عادت کنند و دوباره فارغ از نقاشی ها شروع به حمله به گاوها کنند.

منبع: آی ای

 
نظر شما
ادامه