حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: دبیر انجمن صنفی صنعت تولید و بستهبندی مواد پروتئینی کشور در گفتوگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر با یادآوری اینکه انجمن صنفی صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشور از سال 1394 پروژه ترویج و فرهنگسازی مصرف مواد خام دامی شناسنامهدار را شروع کرد، گفت: «این پروژه با یک مطالعه درخصوص میزان مصرف و الگوی مصرف گوشت و مرغ در استانهای کشور صورت پذیرفت. در آن زمان مصرف سرانه گوشت قرمز حدود 12 کیلوگرم و سرانه مصرف مرغ حدود 20 کیلوگرم در سال بود.»
«دکتر مسعود رسولی» تصریح کرد: «با توجه به مطالعات و نظرسنجیهایی که در سال 1394 صورت پذیرفت، درصد بسیار کمی از جامعه محصولات بستهبندی مصرف میکردند که دلایل آن شامل مواردی چون عدم اعتماد مصرف کننده، عدم دسترسی، نامناسب بودن قیمتها به نسبت فلهای، عادت به خرید فلهای از قصابی سنتی، تفاوت محصولات و قیمتهای شرکتها و فروشگاهها و در نتیجه سردرگمی مشتریان و... بود که با عارضهیابی و چارهاندیشی که در انجمن انجام شد و حمایت سازمان دامپزشکی کشور تمامی محصولات با یک نام و یک کد و یک آنالیز مشخص برش، قطعهبندی، پاکسازی و بستهبندی توسط تمام شرکتها در کل فروشگاههای زنجیرهای صورت پذیرفت.»
وی ادامه داد: «با همکاری فروشگاههای زنجیرهای و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قراردادهای فروشگاهی سود عرضه در فروشگاهها اصلاح گردیده و نیز قیمتهای محصولات تعدیل شد و در تمامی فروشگاههای سراسر کشور یکسانسازی گشت. همچنین گسترش فروشگاه های زنجیرهای نیز به رونق این صنعت کمک شایانی کرد و عرضه و دسترسی محصولات بستهبندی را در تمامی نقاط کشور آسان ساخت.»
دکتر رسولی با بیان اینکه انجمن دو مرتبه در طرح عرضه گوشت تنظیم بازار با دولت همکاری داشته که پس از بازرسیهای مکرر سربلند بوده است، تصریح کرد: «استفاده از محصولات قطعهبندی و بستهبندی شده یقینا از لحاظ بهداشتی و اقتصادی به نفع مشتری است، زیرا مشتری قطعه مورد نیاز خود را به صورت پاک شده خریداری میکند. همچنین بخشهای مورد مصرف صنعت و رستوران به مصرف کنندههای خود عرضه میشوند و بخشهای غیرقابل مصرف مانند چربی و ضایعات و غیره در صنعت مورد استفاده غذای دام و طیور، صابونسازی و روغنهای صنعتی و غیره قرار میگیرد که به اقتصاد کشور کمک میشود و همچنین در زبالههای شهری دور ریخته نمیشود که از آسیب به محیط زیست و افزایش موش و غیره جلوگیری میشود.»
وی خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه منطق پشتوانه این طرح بود، با سرمایهگذاری شرکتهای تولیدی و همکاری فروشگاههای زنجیرهای و همچنین حمایت بخش دولتی طرح موفق بود و امروز حدود 450 هزار تن مرغ معادل حدود 20 درصد تولید کشور در سال و حدود 120هزار تن گوشت قرمز گوساله و گوسفند معادل حدود 50 درصد مصرف کشور به صورت محصولات قطعهبندی و بستهبندی شده در خانوار مصرف میشود و میزان دیگر تولید در صنعت آشپزخانههای صنعتی و رستورانیها و همچنین ارگانها و به صورت فله در قصابیهای سنتی و سوپر پروتئینیها مصرف و عرضه میشود.»
دبیر انجمن صنفی صنعت تولید و بستهبندی مواد پروتئینی کشور با بیان اینکه سرانه گوشت قرمز 6 کیلوگرم است، گفت: «مصرف کشور در زمینه گوشت گوساله بدون استخوان و گوسفند با استخوان جمعا حدود 240 هزار تن و مصرف سرانه مرغ حدود 28 کیلوگرم در سال است. سرانه مصرف گوشت کاهش داشته و سرانه مصرف مرغ کمی افزایش داشته ولی سهم مصرف محصولات بستهبندی و شناسنامهدار افزایش بسیار زیادی داشته و این سهم رو به رشد است. امروز حدود 75 شرکت فعال عضو انجمن هستند که با سرمایهگذاری 10 هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی 15 هزار نفر به صورت مستقیم در لیست بیمه و حدود 75 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در کنار صنعت فعال هستند و محصولات تازه و منجمد به بازار عرضه میکنند.»
وی با تاکید بر اینکه این صنعت از سال 1394 و با شروع طرح ترویج و فرهنگسازی محصولات بستهبندی شناسنامهدار، حدود 600 درصد رشد داشته، اظهار کرد: «شرکتهای بسیار زیاد و بزرگی وارد این صنعت شدهاند.»
دکتر رسولی گفت: «از دیگر مزایای مصرف محصولات شناسنامهدار قابلیت ردیابی و پیگیری و شکایت است که این انجمن به شکایت مشتریان رسیدگی میکند، زیرا همانطور که فعالیت یک شرکت به رشد صنعت و اتحاد مشتری کمک میکند، تقلبات و یا تخلفات احتمالی می تواند به صنعت و اتحاد مشتری آسیب زیادی وارد کرده که واحد بازرسی این انجمن محصولات را از سطح بازار خرید و تجزیهبرداری و کنترل مینماید.»
وی در پایان گفت: «اخیرا با توجه به شیوع بیماری کووید 19 پروتکلهای بهداشتی سختگیرانهتر شده که محصولات به صورت فیزیکی ناقل و ویروسی نباشند و سلامت پرسنل هم حفظ شود.»