کد خبر: ۵۸۹۷۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
در گفت‌وگو با ۴ دامپزشک عنوان شد:
از زمان ممنوعیت جراحی زیبایی در آمریکا و اروپا، دامپزشکان ایران هم به دلیل حمایت از حقوق حیوانات این عمل‌ها را انجام نمی‌دهند ...

حکیم مهر: خبر جراحی زیبایی حیوانات در ایران و افزایش آن در سال‌های اخیر که هفته گذشته جنجال زیادی به پا کرد، باعث شد تا برخی از فعالان حقوق حیوانات و دامپزشکان به آن واکنش نشان دهند و آن را خبری دروغ و جعلی بدانند؛ خبری که ممکن است به دلیل تاختن و مورد انتقاد قرار دادن حامیان و دارندگان حیوانات و البته ‌آگاهی‌نداشتن باشد، چراکه به گفته دامپزشکان، بسیاری از عمل‌هایی که روی حیوانات انجام می‌شود و شاید مردم آنها را جراحی زیبایی بدانند، صرفا جنبه درمانی دارد و برای بقای عمر حیوان انجام می‌شود.
 
در متون درسی دامپزشکی، سرفصلی تحت عنوان «جراحی زیبایی حیوانات» وجود ندارد
 
به گزارش حکیم مهر به نقل از شهروند، «دکتر میرسپهر پدرام» جراح و دامپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران که نزدیک به ١٦ سال است در عرصه جراحی دام کوچک فعالیت می‌کند، یکی از این افراد است. او معتقد است: «این خبر بی‌پایه و اساس بوده و ایرادات علمی زیادی به آن وارد است. به نظرم این خبر بیشتر برای تشویش اذهان عمومی منتشر شده است، چراکه اکنون به دلیل شرایط اقتصادی موجود ممکن است بسیاری از مردم به فکر فرو بروند که عده‌ای برای زیبایی حیوانات خود حاضرند چنین هزینه‌هایی را بپردازند.»
 
وی افزود: «از آنجا که در زمینه جراحی دام کوچک فعالیت‌می‌کنم و این جامعه خیلی بزرگ نیست، اگر چنین عمل‌هایی در جمعیت دام کوچک اتفاق افتاده باشد، قطعا من باید آن را می‌شنیدم.»
 
به گفته پدرام جراحی زیبایی حیوانات در زمان‌های گذشته فقط برای گوش برخی از نژادها انجام می‌شد تا گوش حالت ایستاده به خود بگیرد. اما این عمل‌ها در آمریکا و اروپا ممنوع و آموزش آنها نیز از کتاب‌ها حذف شد؛ دقیقا از همان زمانی که چنین جراحی‌هایی در این دو قاره ممنوع شد، بسیاری از دامپزشکان ایرانی هم به دلیل حمایت از حقوق حیوانات این عمل‌ها را انجام نمی‌دهند.
 
پدرام تصریح کرد: «سندرمی در برخی از حیوانات کوچک که پوزه پهنی دارند، وجود دارد که به دلیل باریک‌بودن سوراخ‌های بینی‌شان مشکلاتی برای تنفس آنها ایجاد می‌کند و باعث می‌شود حیوان دچار تنگی نفس شود. بنابراین یکی از روش‌هایی که این حیوانات از حملات تنفسی راحت شوند این است که سوراخ‌های بینی‌شان  با روش جراحی بزرگ‌تر شود. اما این عمل زیبایی به حساب نمی‌آید.»
 
وی خاطرنشان کرد: «سندرم دیگری در برخی از حیوانات وجود دارد به نام سندرم عصبی دست که اصلا تحت کنترل حیوان نیست. یکی از راه‌های درمان این بیماری استفاده از بوتاکس است که اتفاقا ابتدا در حیوانات استفاده شده است و بعد از آنکه متوجه شده‌اند این کار می‌تواند موجب صافی پوست شود، از آن برای انسان‌ها نیز استفاده می‌شود. استفاده از بوتاکس هم بسیار نادر است و حداقل خود من در ١٦ سالی که در عرصه دامپزشکی فعالیت می‌کنم، آن را ندیده‌ام.»
او می‌گوید: «در هیچ کدام از متون درسی سرفصلی تحت عنوان جراحی زیبایی حیوانات وجود ندارد. هر سال دو بار امتحان بورد تخصصی برگزارمی‌شود که من یکی از طراحان سوال آن هستم، به همین دلیل بر متون دامپزشکی که در دنیا استفاده می‌شود، تسلط دارم و تا به حال چنین چیزی در این متون ندیده‌ام.»
 
این خبر فیک است و تا به الان چنین چیزهایی را شاهد نبوده‌ام
 
«دکتر پیام محبی» دامپزشک و رئیس سابق جامعه دامپزشکان ایران هم نظری مشابه با پدرام دارد و معتقد است تا به الان چنین چیزی ندیده و نشنیده است: «این خبر فیک است. من کسی هستم که از نزدیک این حیوانات را می‌بینم و تا به الان چنین چیزهایی را شاهد نبوده‌ام.»
 
وی افزود: «بیشترین عملی که در ایران در سال‌های گذشته شایع بوده و اکنون بسیار کم شده، بریدن گوش حیوان به منظور زیباترشدن آن است؛ مثلا در برخی از نژادها مثل دوبرمن که دارای گوش‌های آویزانی هستند، این جراحی انجام می‌شود تا گوش‌های سگ تیزتر شود. این جراحی در حال حاضر بسیار کم شده است و به ندرت انجام می‌شود، چون بیشتر مردم اکنون از نژادهای آپارتمانی استفاده می‌کنند.»
 
محبی تصریح کرد: «عمل دیگری که قبلا انجام می‌شد، ولی درحال حاضر کم شده، جراحی حنجره برای بریدن صدای حیوان است که در سال‌های اخیر بسیاری با این موضوع کنار آمده‌اند. عمل فک نیز تنها زمانی انجام می‌شود که فک حیوان شکسته باشد.»
 
وی می‌گوید: «تتو نیز قبلا شیوه‌ای برای شناسایی حیوان بود؛ به این صورت که در کشاله ران یا گوش حیوان تتومی‌کردند تا قابل شناسایی باشد، تقریبا مثل داغ‌زدن اسب‌ها. اما امروزه برای شناسایی حیوانات از میکروچیپ استفاده می‌شود نه تتو.»
 
محبی خاطرنشان کرد: «عمل رحم هم به دلیل عقیم‌سازی انجام می‌شود که اتفاقا به نفع حیوان است.»
 
رئیس سابق جامعه دامپزشکان ایران افزود: «نباید درباره حیوان‌ها همانند انسان فکر کرد، برخی از سگ‌ها از زشتی زیبا هستند و صاحبان‌شان اصلا به دلیل ظاهر آنها را می‌خرند، بنابراین نیازی به عمل جراحی نیست. این جراحی‌ها در ایران انجام نمی‌شود، چون ایرانی‌ها نسبت به سایر کشورهای دیگر حیوان‌دوست‌تر هستند و کمتر حیوان‌آزاری می‌کنند.»
 
وی در پایان گفت: «بر اساس قانون سازمان جهانی بهداشت دام، دامپزشکان مسئول رفاه حیوانات هستند و چون این جراحی‌ها موجب حمایت و رفاه دام نمی‌شود، معمولا دامپزشکان زیر بار آن نمی‌روند.»

جراحی زیبایی منسوخ شده است

«دکتر مجید ابن النصیر» دانش‌آموخته‌ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دامپزشک حیوانات خاص و حیات‌وحش نیز معدود عمل‌های زیبایی که در گذشته انجام می‌شده است، منسوخ‌می‌داند و می‌گوید: «جراحی‌هایی که صرفا به منظور زیبایی در حیوانات انجام می‌شدند، سال‌های زیادی است که منسوخ شده‌، حتی در کتاب‌های مرجع جراحی دامپزشکی نیز اکنون هیچ بخشی به این نوع جراحی‌ها اختصاص داده نشده و از آموزش‌های دانشکده‌های دامپزشکی از جمله دانشگاه تهران نیز حذف شده است.»

وی می افزاید: «نکته‌ مهم اینجاست که انجمن‌های دامپزشکی کانادا و آمریکا با بالغ بر صدهزار عضو دامپزشک در کنار بسیاری دیگر از مجامع علمی-تخصصی دامپزشکی طی سال‌های گذشته مخالفت خود را با این نوع عمل‌های جراحی اعلام کرده‌ و در برابر آن موضع گرفته‌اند. دامپزشکانی که دست به این جراحی‌ها بزنند، از مجامع علمی بین‌المللی طرد می‌شوند و حتی در برخی موارد مشکلات حرفه‌ای و قانونی پیدا خواهند کرد.»

او در ادامه به برخی از عمل‌هایی اشاره می‌کند که به منظور زیبایی انجام‌می‌شوند، اما غیراخلاقی هستند: «متأسفانه جراحی‌هایی مثل قطع دُم به منظور زیبایی یا جراحی‌های زیبایی گوش سگ‌ها در ایران هنوز غیرقانونی نیست، اما به دلیل غیراخلاقی‌بودن این جراحی‌ها در سطح بین‌المللی کمتر جراح دامپزشکی زیر بار انجام آن می‌رود و در نتیجه این موارد در ایران هم به ندرت دیده می‌شود.»

ابن النصیر توضیح می دهد: «البته در برخی نژاد‌ها مثل دوبرمن‌ها ممکن است به دلیل حفظ استانداردهای نژادی، قطع دُم سگ یا جراحی گوش انجام‌شود؛ مثلا قرار است سگ در مسابقه زیبایی یا مسائلی از این قبیل شرکت کند و پرورش‌دهنده‌ها ممکن است چنین تقاضایی را از دامپزشک داشته باشند. اما این دلایل به هیچ وجه از نظر اخلاقی قابل توجیه نیست و از نظر آناتومیک هم برای حیوان یک نقص به شمار می‌آید.»

وی تصریح کرد: «باور غلط دیگری که در میان بعضی از دامداران رایج است اینکه گوش سگ را نقطه ضعف حیوان می‌دانند و آن را با چاقو و به شکل بی‌رحمانه قطع‌می‌کنند تا اگر گرگ به سگ گله حمله کرد، گوشش را گاز نگیرد و مانع دفاع سگ از گله نشود. البته مسلما این دیدگاه از نظر علمی اشتباه و مردود است و از آنجا که معمولا خود چوپانان این کار را به روش‌های بسیار نادرست، غیراستریل و سنتی انجام می‌دهند، می‌تواند منجر به ایجاد عفونت، درد شدید و مشکلات جدی شود.»

او هم معتقد است برخی از عمل‌هایی که در باور مردم به عمل زیبایی معروف است، جنبه درمانی دارد و صرفا برای حفاظت از جان حیوان انجام می‌شود: «در برخی موارد این جراحی‌ها جنبه درمانی پیدا می‌کنند و به دلیل حفظ جان حیوان و به عنوان یک جراحی درمانی انجام می‌شوند؛ مثلا زمانی که حیوان دچار توده، آبسه یا هماتوم (تجمع خون) در ناحیه گوش شود یا اینکه بر اثر حادثه‌ و ضربه، بخشی از گوش حیوان آسیب دیده باشد و با گوش دیگر قرینه نباشد، ممکن است جراح دامپزشک برای درمان این عوارض و جلوگیری از افت کیفیت زندگی حیوان ناچار به انجام جراحی شود که به طور مشخص جنبه درمانی دارد.»

او جراحی‌های درمانی دیگری را هم مثال‌می‌زند: «مثلا جراحی درمانی قطع دُم که زمانی انجام می‌شود که دم حیوان دچار آسیب یا شکستگی شده باشد و جراح به منظور درمان و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر ناچار به قطع همه یا بخشی از آن خواهد بود»

ابن النصیر در ادامه می گوید: «یکی دیگر از جراحی‌هایی که ممکن است انجام شود، عمل جراحی در حنجره به منظور کاهش یا حذف صدای سگ است که کاملا بر ضد حقوق حیوان و ایجادکننده عوارض بعدی است و دامپزشکان پایبند به اخلاق حرفه‌ای اصلا حاضر به انجام این جراحی نیستند، چراکه این مسائل را می‌توان با رفتار درمانی و تربیت سگ حل یا از آن پیشگیری کرد. در نتیجه اصلا نیازی به انجام جراحی‌های اینچنینی و پایمال‌کردن حقوق بدیهی حیوان نیست. این نوع عمل‌ها بسیار نادر هستند و هر جراحی زیر بار آن نمی‌رود.»

او جراحی زیبایی بینی در حیوانات را اغراق می‌داند که اصلا به شکل ادعاشده وجود ندارد و سوءتعبیری غیرعلمی است: «در سگ‌های پوزه کوتاهی که صورت تخت دارند و ممکن است دچار سندرم انسداد تنفسی یا پولیپ باشند، برای اینکه حیوان بتواند بهتر نفس بکشد، ممکن است جراحی‌ صورت بگیرد و دامپزشک تغییراتی را روی بیمار اعمال می‌کند که در حقیقت نمود ظاهری و جنبه زیبایی هم ندارد و هدف آن کاملا درمانی است.»

ابن النصیر تصریح می کند: «در گربه‌ها نیز به عنوان نمونه زمانی که دچار بیماری‌‌ از جمله کارسینومای سلول‌های مکعبی (نوعی سرطان) در ناحیه بینی باشند، ممکن است جراح به ناچار همه یا بخشی از صفحه بینی یا دیواره میانی بینی حیوان را بردارد تا جلوی تهاجم و انتشار احتمالی سلول‌های سرطانی را بگیرد، اتفاقا این عمل اصلا منجر به زیبایی حیوان نمی‌شود و نتیجه‌ آن بعضا بسیار هم نازیباست.»

آنچه در گزارش‌ها از عمل جراحی زیبایی بیشتر مردم را به خشم آورد، هزینه‌های آنچنانی و میلیونی این جراحی‌ها بود؛ موضوعی که دامپزشکان آن را رد می‌کنند. ابن‌النصیر می‌گوید: «حتی جراحی‌هایی که روی اسب انجام می‌شود یا عمل‌های سنگین ارتوپدی هم بعضا به این ارقام حتی نزدیک نمی‌شوند. مثلا بیهوشی عمومی و جراحی به منظور عقیم‌سازی در تهران بسته به جنس و جثه حیوان معمولا بین ۲۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه‌دارد که با آنچه ادعا شده بود، تفاوت بسیاری دارد.»
هزینه‌های منتشر شده غیر واقعی است

«دکتر رکسانا سرابندی» فعال حقوق حیوانات و دامپزشک که در یکی از کلینیک‌های خصوصی دامپزشکی تهران مشغول به کار است نیز در گفت‌وگو با «شهروند» این هزینه‌ها را غیرواقعی می‌داند و معتقد است: «حتی عمل‌های ارتوپدی هم که جزو جراحی‌های سنگین به شمار می‌آیند، شاید بیشتر از چهار میلیون تومان نشود.»

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Mauritius
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
8
3
از یک طرف با نخبه ای مثل دکتر پدرام مصاحبه گرفتین و از طرف دیگه ...........................؟
توازن رو حفظ کنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
6
1
از یک طرف با فرد وزینی همچون دکتر محبی مصاحبه کرده اند و از طرف دیگر با ........................... قصدتان از این کار چیست
پاسخ ها
شوالیه سپید
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
جای دشمنی ها و تسویه حساب های داخلی جلوی چشم مردم توی کامنت حکیم مهر نیست دوست من.
چیزی از پیکر شکسته ی دامپزشکی مونده که نابود نشده باشه با این رفتارهای نازل و سطحی؟
ناشناس
| Norway |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
دشمنی؟!؟
من شما رو حتی نمی‌شناسم وای یک چیزی رو می‌دونم که پیام محبی اگر پیام محبی شد به دلیل این بود که خاک خورد و ساخت و بالا آورد
پیام محبی برای اینکه دام کوچک رسمی بشه تو این کشور هزینه داد و همچنان هم مشغول همین کار است

افرادی که کنار ایشان انتخاب میشوند باید هم شأن ایشان باشند ................................
کاتافراکت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
دشمنی؟ هزینه داد؟ کی؟ این اسمی که ازش صحبت کردید رفقا با این مشخصات رفتاری نمی‌شناسم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
0
3
سوالی دارم از دوستان کسانی که مصاحبه شدند امتیاز پروانه برای فعالیت در استان های مذکور رو چطور به دست آوردند زمانی که تازه فارغ‌التحصیل شدند
پاسخ ها
کاتافراکت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
*عمومی هم هستند
یکی کم می آورد جمعیت سگ و گربه های یه شهر رو سر شماری کرده بودند ولی این مورد رو خبر ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
0
1
......................... چرا برای تخریب روحیه و ضدحال زدن همه استادیم، خواهش میکنم مودب باشیم،
دکتررفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
1
2
فقط ایثارگران حق دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
0
3
چهار نفر دوست خوبمون روی هم نهایتا فقط تجربیات و دیده ها و شنیده هاشون رو گفتن...واقعا یعنی دو خط آمار مستند برای رد این موضوع و دفاع از فرمایشاتشون در دست نیست؟! مگر نه اینکه زبان دامپزشکی زبان علمیست
نظر شما
ادامه