کد خبر: ۵۸۹۶۹

شیوع طاعون در پارک ملی کلاه قاضی و تلف شدن تعداد قابل توجهی از نشخوارکنندگان و وحوش این منطقه حفاظت شده خبری بود که در چند روز گذشته نگرانی هایی از ادامه شیوع این ویروس و ضرورت پیشگیری از آن برای حفظ حیات حیوانات به وجود آورد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، ویروس طاعون نشخوار کنندگان کوچک، از جمله ویروس‌های آندمیک است که همیشه در کشور وجود داشته، اما در فصول خشک به دلیل تجمع حیوانات ناقل و دام‌های وحشی در مناطق مشخص بارز می‌شود.

«حسین اکبری» سرپرست معاون نظارت و پایش حفاظت از محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد: پارک ملی کلاه‌قاضی اصفهان از زمستان سال گذشته، با شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مواجه و این ویروس، منجر به مرگ تعدادی کل‌وبز وحشی در این منطقه شد. در همان زمان، بیماری در بخش محدودی از پارک، بدون سرایت به سایر قسمت‌های منطقه مهار و کنترل شد، اما با شروع تابستان و آغاز فصل گرما، شمار تلفات ناشی از این بیماری در منطقه افزایش پیدا کرد.

اکبری خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام اهلی در حاشیه مناطقه حفاظت شده وظیفه سازمان دامپزشکی کشور است، اما به دلیل کمبود شدید واکسن این بیماری، این اقدام پیشگیرانه، پس از پیگیری مستمر از سوی ادارات حفاظت محیط زیست، توسط سازمان دامپزشکی انجام خواهد شد.

«دکتر شهرام موحدی»، سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، ضمن تاکید بر اینکه آمار اعلام شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست در طول یک سال بوده، گفت: تا کنون نزدیک به ۱۸۰ کل و بز وحشی بر اثر این بیماری در منطقه کلاه قاضی تلف شده‌اند که این تعداد تلفات، به معنای شیوع بیماری نیست و بیشتر به معنای بروز بیماری در منطقه است.

وی افزود: این ویروس، از جمله ویروس‌های آندمیک است که همیشه در کشور وجود داشته، اما در فصول خشک، به دلیل تجمع حیوانات ناقل و دام‌های وحشی در مناطق مشخص بارز می‌شود.

موحدی تشریح کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی است که در بین دام‌های "زوج سم" مثل گوسفند، آهو، بز کوهی و کل وحشی و... و از طریق ترشحات و آب دهان یا بینی حیوانات شیوع پیدا می‌کند.

رئیس اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در فصل تابستان با خشکی منطقه، آب از دسترس حیوانات وحشی خارج می‌شود و آنها از آبشخورهای تعبیه شده در منطقه استفاده می‌کنند، در نتیجه این آبشخورها، به محل تجمع دام‌های اهلی و وحشی تبدیل می‌شود، بنابراین یکی از روش‌های پیگیشری از طاعون نشخوارکنندگان کوچک، واکسیناسیون دام‌های اهلی در منطقه است.

وی عبور دام‌ های کوچ‌رو، که این خود می‌تواند باعث بروز بیشتر طاعون در منطقه شوند را یکی دیگر از دلایل تکثیر این ویروس دانست و افزود: در فصول بارندگی و سرسبزی، دام‌ها در منطقه پراکنده هستند و بنابراین انتقال این ویروس، کمتر اتفاق می‌افتد.

موحدی گفت: کنترل، مبارزه و پیشگیری از بیماری حیوانات حیات وحش به عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است، اما به خاطر تخصص‌هایی که در حوزه تشخیص بیماری‌ها در حوزه دامپزشکی وجود دارد، همکاری تنگاتنگی میان دو سازمان برقرار بوده است.

رئیس اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: علیرغم تمام مشکلات مالی و اعتباری که سازمان دامپزشکی را تحت تاثیر قرار داده، تلاش کردیم تا واکسیناسیون دام‌های اهلی در اطراف منطقه حفاظت شده کلاه قاضی انجام شود، همچنین با بازدید از منطقه، توصیه‌هایی برای ضدعفونی کردن آب در دسترس حیوانات، محل آبشخورها و تجمع برای خوردن علوفه‌ها به سازمان حفاظت از محیط زیست ارائه شد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۴۲ هزار گوسفند و بز اهلی در سه شهر مبارکه، اصفهان و شهرضا، در جوار منطقه کلاه‌قاضی وجود دارد و حدود ۳۰ هزار دام کوچ رو از منطقه حفاظت شده کلاه قاضی عبور می‌کنند.

موحدی گفت: از سال گذشته تا کنون، بیش از ۱۰۷ هزار نوبستر توسط اداره کل دامپزشکی اسان، واکسینه شده‌اند که از این آمار، تعدادی از دام‌ها به دلیل حساسیت بیشتر بعد از ۶ ماه، دوباره واکسینه شده‌اند.

رئیس اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از نکات حائز اهمیت این است که نمی توان دام وحشی را واکسینه کرد، گفتبا وجود اینکه تلف شدن حتی یک موجود از حیات وحش ناراحت کننده است، جز تلاش برای کنترل و پیشگیری از انتقال این ویروس، کار دیگری نمی‌توان در منطقه کلاه قاضی انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نیست و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

 
نظر شما
ادامه