کد خبر: ۵۸۹۶۲
تعداد نظرات: ۵ نظر

پیدا شدن لاشه یک گراز بدون گوشت و تنها با یک سر سالم و استخوان‌های باقیمانده بر بدن این حیوان، توسط پاکبانان حوزه شهری تنکابن و انتشار این خبر در کانال اطلاع رسانی مجموعه شهرداری این شهر در روز دوشنبه موجب شد تا در فضای مجازی و به ویژه در میان اهالی این شهرستان زمزمه‌هایی مبنی بر توزیع و استفاده از گوشت حیوانات غیرمجاز صورت گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، موضوعی که به گفته مسئول روابط عمومی شهرداری تنکابن، پیرو گزارش روز یکشنبه شهروندان مبنی بر انتشار بوی مشمئزکننده در منطقه و پیگیری و بررسی پاکبانان شهرداری، لاشه یک خوک وحشی یا گراز در ساحل وادی شهر تنکابن کشف و جمع آوری شد.

«سلمان عسگری مقدم» در گفت‌وگو با ایسنا از پیدا شدن لاشه سلاخی شده حیوان با سری سالم و لاشه ای بدون گوشت خبر داد و تاکید کرد: این اتفاق در سال اخیر چندین بار تکرار شده و در چند نقطه شهر جسد این حیوان توسط پاکبانان شناسایی و امحا شده است، به علاوه طی یکسال گذشته در برخی سطل های زباله شهری نیز امعاء و احشاء حیوانات مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه مسئول خدمات شهری و شهردار موارد پیشین را به گوش مسئولین رسانده اند، خاطرنشان کرد: اکنون با شرایط بیماری کرونا وقوع چنین اتفاقاتی شایسته نیست هرچند این حیوان در روستاهای تنکابن و مزارع وجود دارد اما پیدا شدن لاشه در حوزه شهری با چنین وضعیتی لزوم ورود مسئولین نظارتی را می طلبد.

محمد زرودی شهردار تنکابن نیز در گفت و گویی کوتاه با ایسنا با تایید گفته های مسئول روابط عمومی شهرداری، اظهار کرد: این موضوع از طریق مسئول روابط عمومی بررسی شده اما آنچه که مسلم است، در این خصوص نامه مکتوبی جهت اطلاع رسانی و پیگیری موضوعات ارسال نشده و تنها به صورت شفاهی مطالب به سمع و نظر مسئولین ذیربط رسیده است.

پیدا شدن لاشه حیوانات و رد احتمال فروش گوشت حیوانات غیرمجاز در تنکابن

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان تنکابن با مردود دانستن ادعای توزیع گوشت و لاشه حیوانات غیرمجاز و وحشی در قصابی های سطح شهرستان، تصریح کرد: این امکان وجود ندارد چراکه تمام قصابی های شهرستان تحت پوشش و پایش مستقیم و غیرمستقیم دامپزشکی قرار دارند و این اداره با اطلاع از زمان کشتار و چگونگی توزیع گوشت بر فعالیت قصابان نظارت مستمر دارد.

«دکتر سیدمرتضی حاتمی» در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: تمامی قصابان آگاه هستند که گوشت باید حتما هویت داشته باشد و مکلفند لاشه های دارای مهر دامپزشکی را خریداری کنند، حتی به شهروندان نیز توصیه شده که در هنگام خرید گوشت از قصابی ها به برچسب ها توجه داشته باشند.

دلایل تکذیب شایعه توزیع گوشت گراز

حاتمی با بیان اینکه شناسایی چنین اجسادی نیازمند حضور کارشناسان مربوطه است، تاکید کرد: اگر حتی فرض بر وقوع چنین تخلفی باشد، افراد خاطی هرگز لاشه مذکور را به این صورت در حوزه شهری رها نکرده و حتما آنرا معدوم می کنند، در ضمن اگر قرار باشد گوشت حیوانی مورد استفاده قرار گیرد اسکلت و لاشه حیوان باید تکه تکه شده تا گوشت استحصال شود بنابراین پیدا کردن یک لاشه با استخوان و بدون گوشت از این منظر نیز منطقی به نظر نمی رسد.

وی با اشاره به زمان تلف شدن حیوان و نحوه کشته شدن آن تصریح کرد: این امکان وجود دارد که حیوان مدت‌ها قبل در یک منطقه خارج شهر به هر دلیلی کشته شده و حتی جسد مورد استفاده سگ های ولگرد قرا گرفته و در مکان فعلی پیدا شده باشد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان تنکابن به استعلام از کشتارگاه ها و رصد غیرمستقیم فعالیت قصابان از این طریق سخن گفت و خاطرنشان کرد: علاوه بر بازرسی روزانه دفاتر کشتارگاه، مسئولین این مجموعه ها خود نیز حضور قصابان را گزارش می کنند چراکه منفعت و درآمد کشتارگاه در گرو مراجعه قصابان منطقه است و با توجه به وجود تنها یک کشتارگاه در شهرستان، نظارت دقیق تر انجام می گیرد.

شناسایی چنین مواردی نیازمند حضور کارشناسان محیط زیست

رئیس اداره محیط زیست شهرستان تنکابن حضور کارشناسان این اداره را برای شناسایی لاشه و چگونگی کشتار آن الزامی دانست و تصریح کرد: متاسفانه در این مورد هیچ گزارشی به اداره محیط زیست ارائه نشد تا کارشناسان با بررسی وضعیت لاشه مشخص کنند که چه اتفاقی رخ داده و چرا جسد حیوان در این منطقه رها شده است.

«هادی منصورکیایی» در گفت و گو با ایسنا با بررسی احتمالات وقوع حادثه گفت: این امکان وجود دارد که حیوان تیر خورده یا توسط سیلاب لاشه به حوزه شهری رسیده و یا به صورت عمدی در این منطقه رها شده باشد چراکه همیشه در این فصل از سال حمله گراز به اراضی شالیزاری حتی مزارع منتهی به حوزه شهری از جانب کشاورزان گزارش می شود.

منصورکیایی با اشاره به اینکه گراز یک گونه زیانکار بوده و قابلیت تولیدمثل بالایی دارد، اظهار کرد: تا لاشه بررسی نشود امکان بررسی جزئیات غیرممکن است زیرا مشخص نیست که جسد حیوان با چه وضعیت و چگونه در محل فوق پیدا شده و حتی می تواند شرایط موجود گمراه کننده باشد، چرا که همانگونه که امکان تخلف در واحدهای صنفی محتمل است امکان اقداماتی با اهداف خرابکارانه نیز وجود دارد.

وی با رد این ادعا که تخلف امکان ندارد، تصریح کرد: همانطور که سرقت امری خلاف و مجرمانه و ممنوع است اما نمی توان مدعی شد گزارش سرقت در نیروی انتظامی وجود ندارد بنابراین ادعای عدم وقوع تخلف نیز غیرممکن بوده اما اثبات هر مدعایی نیازمند مستندات است و به واسطه تنها یک لاشه نمی توان حکم تبرئه یا تخلف صادر کرد.

رئیس اداره محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف این گوشت تبعات دارد یا خیر تاکید کرد: همانطور که از لحاظ شرعی گوشت خوک حرام اعلام شده است، مصرف چنین گوشت هایی در درازمدت تبعات بیماری‌زایی برای انسان در پی داشته و احتمال بروز بیماری های مشترک انسان و حیوان وجود دارد.

هرچند با توجه به گزارش فوق تقریبا و تحقیقا وقوع تخلف از سوی واحدهای توزیع گوشت و فرآورده های خام دامی غیرممکن به نظر می رسد اما فارغ از اینکه این حیوان نگون بخت چگونه کشته شده و یا توسط چه اشخاصی و چرا در چنین محیطی رها شده است، سوال اینجاست که آیا امکان ندارد گوشت این حیوان یا حیواناتی از این دست از مجتمع های غذایی، رستوران ها، فست فودها و ساندویچی ها سر درآورده باشد؟

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
1
4
حلالش کنین بابا . کم خودتون و عذاب بدین . اون موقع فقط بحث بهداشتی ش میمونه .
ضمنا هیچکی این گوشت و جای گوشت گاو و گوسفند به خلق الله نمیده. کیلوئی خدا تومان گوشت لخم ش و سوسیس کالباسش خواهان داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
1
پایش مستقیم و غیر مستقیم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
3
10
نوش جون هرکی که خورده.
منم دوست دارم یه روز امتحان کنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
0
اقای رئیس تنکابن احتمالا خبر ندارند:
کسی که گوشت قاچاق اورده سعی دارد سریعتر از شر اثارش خلاص شود. انسان نبوده که بخواد سر و دستش را در کوه و کمر بندازه که شناسایی نشود و مچش گرفته نشود.حیوانی را کشت گوشتش را عرضه کرد و خورد .قسمتها غیر خوراکی را هم انداخت در زباله دان. ماشین حمل زباله هم احتمالا سوراخ بود یهو افتاد کف خیابان.
ضمنا درست است که قصابان توجیه هستند که چه گوشتی باید بفروشند ، پس چرا اینقدر عرضه گوشت فاقد مهر داریم؟
لطفا جوابی بدبد که قانع شیم .
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
0
0
در شهرهای هم مرز با ترکیه سوسیس خوک به راحتی قابل تهیه است
نظر شما
ادامه