کد خبر: ۵۸۹۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

اگرچه جراحی‌های زیبایی حیوانات در سال‌های گذشته مورد انتقاد شدید حامیان حقوق حیوانات بوده است اما اظهارات جنجالی یک دامپزشک درباره هزینه های فوق سنگین این نوع جراحی ها در روزهای اخیر واکنش کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، جراحی‌های زیبایی حیوانات خانگی مصداق حیوان آزاری است که به نظر می‌رسد برخی از افراد با وجود علاقه مند بودن، درباره حقوق و رفتار صحیح با این موجودات آگاهی ندارند این در حالی است که سال‌های گذشته فعالان زیست محیطی و حامیان حقوق حیوانات بارها درباره گسترش این پدیده ناخوشایند و آزاردهنده ابراز نگرانی کردند.

صفحه پویش "حقوق حیوانات در ایران" یک سال پیش در توییتی نوشته بود: " متأسفانه جراحی زیبایی حیوانات خانگی در حال گسترش است! این عمل‌ها شامل بوتاکس، تتو، جراحی بینی و برش گوش، بریدن دم، کاهش سینه و عمل بیضه‌هاست"

این توییت که سال گذشته واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت در هفته‌های اخیر در این صفحه بازنشر شد، همزمان با انتشار دوباره این توییت یکی دیگر از کاربران این شبکه اجتماعی به نام حسین علوی زاده که دامپزشک و رزیدنت پاتولوژی دامپزشکی دانشگاه فردوسی است در توییتی که مدتی بعد آن را حذف کرد، نوشت: "شاید باورتون نشه، اما جراحی زیبایی دامپزشکی خیلی بیشتر از قبل شده. دوستان میان و برای فرم‌دادن به بینی، بزرگ‌کردن چشم، صاف‌کردن پوست، برداشتن چربی، بوتاکس و کوتاه‌کردن دم سگ یا گربه‌شون، هزینه‌های فوق‌سنگین می‌دن! "

این توییت های همزمان بار دیگر جنجال برانگیز شد. در همین رابطه برخی رسانه‌ها نیز در این روزها خبرها و گزارش‌هایی منتشر کردند که در آن هزینه‌های جراحی زیبایی حیوانات را تا سقف ۲۰ میلیون تومان اعلام شده بود.

فرم دادن به بینی، بزرگ کردن چشم، صاف کردن و کشیدن پوست، برداشتن چربی، تیز کردن گوش افتاده، بوتاکس، خالکوبی و … از جمله عمل‌هایی است که برخی برای زیباتر شدن حیوانشان انجام می‌دهند که هزینه عمل فرم دادن بینی سگ و گربه ۲۰ میلیون اعلام شده بود.

برخی از کابران شبکه‌های اجتماعی در انتقاد به این موضوع، وضعیت اقتصادی مردم را با هزینه‌های بالا برای حیوانات مقایسه کردند؛ البته رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران هزینه‌های چند ده میلیونی را تکذیب کرده و گفته است: "انجام جراحی‌های پیچیده ارتوپدی شکستگی و ستون فقرات بیش از چهار تا پنج میلیون تومان نیست اما در عین حال جراحی‌های زیبایی به خواست صاحبان حیوانات انجام می‌شود. "

در این پیوند «مرتضی پدریان» جامعه شناس معتقد است: پرداختن به موضوع جراحی زیبایی روی حیوانات موجی برای انحراف افکار عمومی جامعه است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌افزاید: جراحی‌های زیبایی حیوانات مسئله اجتماعی social problem ما نیست بلکه مسئله‌ای موردی و فردی است که شاید تعدادی انگشت شمار از جامعه ما آن را انجام می‌دهند.

استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان توضیح می‌دهد: در جامعه بیش از ۸۰ میلیون جمعیت ایران شاید شمار کسانی که برای جراحی زیبایی حیوانات خود هزینه می‌کنند به ۱۰۰ نفر نرسد از این رو مسئله‌ای فردی محسوب می‌شود و حتی شاید این فرد به لحاظ اقتصادی نیز وضعیت مناسبی نداشته باشد.

پدریان می‌گوید: افرادی که برای تغییر ظاهری حیوانات را زیر تیغ جراحی می‌برند دچار نوعی بیماری روحی روانی و خود کم بینی هستند و به مسائل اجتماعی ارتباطی ندارد.

همچنین «علیرضا ساجدین» مسئول مرکز فوریت‌های سایبری سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تاکنون هیچ گزارش مستندی راجع به جراحی‌های زیبایی حیوانات نداشتیم با وجود این در یک هفته گذشته در فضای مجازی، گزارشی دست به دست می‌شود که البته سازمان دامپزشکان ایران مطالب آن را تکذیب کرده است.

وی می‌افزاید: هرچند که حمایت از حیوانات شهری و خانگی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست نیست و تنها حیات وحش به این سازمان مربوط می‌شود اما سازمان محیط زیست با توجه به اینکه لایحه حمایت از حقوق حیوانات در حال تصویب شدن است، می‌تواند از باب حیوان آزاری از افراد متخلف شکایت و موضوع را در مراجع قضائی پیگیری کند.

اما «دکتر غلامرضا قلمکاری» رئیس شورای نظام دامپزشکی استان اصفهان درباره انجام جراحی زیبایی حیوانات در این استان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این نوع جراحی اصلاً انجام نمی‌شود و چنین عملی مانند قطع دم و اصلاح گوش حیوان از سال‌ها پیش منسوخ شده است‌.

وی می‌افزاید: پیش تر قطع دم در برخی نژادهای سگ با توجه به علایق صاحبان حیوانات انجام می‌شد اما امروزه صاحبان حیوانات آنقدر به آنها علاقه دارند که دلشان طاقت انجام چنین عمل‌هایی روی حیوان را ندارد.

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: هر عمل جراحی که به دام و حیوان آزار و آسیب برساند و یا غیرضروری باشد، تخلف است اما بسیاری از جراحی حیوانات به دلیل بیماری است با وجود این اگر دامپزشکی حتی در چنین عمل جراحی نیز از تکنیک‌هایی استفاده کند که به حیوان آسیب برسد، تخلف کرده است و با وی برخورد قانونی می‌شود.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
0
اقا ول کنین . یه چیزی بود تموم شد . بهتره به بدختی هامون برسیم بخدا
نظر شما
ادامه