کد خبر: ۵۸۹۴۲

در بررسی مشخص شد که مغز انسان‌ها و سگ‌ها هر دو قادر به پردازش صحبت‌های شنیده شده و تحلیل واژگانی و نشانه شناختی آن برای درک معنای سخن گفته شده هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آفتاب‌نیوز، نتایج بررسی تازه‌ای نشان می‌دهند که سگ‌ها و انسان هر دو صدا‌ها را در بخش‌های مختلفی از مغز مورد پردازش قرار می‌دهند.

سگ‌ها بخش عمده پردازش صدا را در بخش‌های زیرین مغز انجام می‌دهند. پردازش معنای واقعی واژه‌ها را نیز در قشر بیرونی مغز انجام می‌دهند.

این بررسی نشان می‌دهد علیرغم آن که سگ‌ها قادر به صحبت کردن نیستند فرایند پردازش صحبت‌ها و صدا‌هایی که می‌شنوند را در چارجوبی مشابه انسان انجام می‌دهند. این بدان معناست که انسان و سگ هر دو به طور جداگانه بالا و پایین شدن اصوات را در مغز پردازش کرده تا معنای واژه‌های شنیده را درک کنند.

پژوهشگران در مجارستان با بررسی تصاویر ام ار آی مغزی، فعالیت مغز سگ‌ها و تغییرات مرتبط با جریان خون را تشخیص دادند. در بررسی مشخص شد که مغز انسان‌ها و سگ‌ها هر دو قادر به پردازش صحبت‌های شنیده شده و تحلیل واژگانی و نشانه شناختی آن برای درک معنای سخن گفته شده هستند.

محققان دانشگاه اتوش لورند در بوداپست معتقدند که کشف شباهت‌ها و تفاوت‌های فرایند جستجو و کشف معنای سخنان شنیده شده در مغز انسان و سگ می‌تواند به درک مراحل تکامل صحبت کردن کمک کند. این بررسی نشان می‌دهد که سگ‌ها نیز همانند انسان‌ها به پیام‌های رد و بدل شده در ارتباطات انسانی از جمله پیام‌های واژگانی حساسیت نشان می‌دهند.

برای مثال، در این بررسی مشخص شد زمانی که با صدای بلند یک سگ را تحسین می‌کنیم او پیام مثبتی دریافت می‌کند و خوشحال به نظر می‌رسد و می‌تواند با نشستن، پریدن و ایستادن روی پاهایش به این پیام پاسخ دهد. هم چنین، بسیاری از سگ‌ها قابلیت تشخیص واژگان حتی در صورت تغییر لحن بیان آن واژه را از خود نشان داده اند.

با این حال، محققان هنوز اطلاعات زیادی درباره چگونگی این فعل و انفعالات در مغز سگ‌ها در اختیار ندارند و در مراحل آغازین پژوهش قرار دارند.

نتایج پژوهش نشان داد مغز سگ‌ها مشابه انسان‌ها پردازش صحبت‌های شنیده شده را به صورت سلسله مراتبی انجام می‌دهد. پردازش واژگان شناخته شده در سطوح بالاتر در قشر‌های بیرونی و پردازش واژگان کم‌تر شناخته شده در سطوح پایین در بخش‌های زیرین مغز صورت می‌گیرند.

به طور جالب توجهی در تحقیق مشخص شد که سگ‌های مسن‌تر قدرت تمییز کم تری در مورد واژگان شنیده شده در مقایسه با سگ‌های جوان دارند.

 

نظر شما
ادامه