کد خبر: ۵۸۹۲۵

برخی از ویروس‌های خانواده کروناویروس‌ها که حیوانات را آلوده می کنند، گاهی اوقات می توانند به انسان سرایت کنند و سپس بین مردم پخش شوند، اما این موارد نادر است. سندرم تنفسی حاد شدید یا سارس و سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس نمونه‌هایی از بیماری‌های ایجاد شده توسط کروناویروس هایی هستند که از حیوانات سرچشمه گرفته و در بین افراد گسترش یافته است اما در مورد کووید ۱۹ وضعیت به نظر می رسد اینگونه نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، کارشناسان و محققین دامپزشکی دانشگاه جانز هاپکینز ایالت متحده آمریکا در پاسخ به این سوال آیا سگ‌ و گربه ها می توانند ویروس کرونا را به انسان ها منتقل کنند؟ می گویند: با وجود آنکه موارد خیلی کمی از تست مثبت قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در بین حیوانات اهلی خانگی در سراسر جهان از جمله در ایالات متحده آمریکا گزارش شده است اما شواهد خیلی کمی وجود دارد که نشان می دهد این حیوانات به راحتی دچار عفونت به این بیماری در شرایط عادی شده و یا این بیماری را می توانند انتقال دهند.

سازمان جهانی بهداشت حیوانات در پاریس و در آمریکا وزارت کشاورزی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از نزدیک وضعیت را مشاهده می کنند، اما آزمایش روتین حیوانات را توصیه نمی کنند.

یک مورد ببر در باغ وحش برونکس و اخیرا دو مورد گربه خانگی در نیویورک به این ویروس مبتلا شده که نباید دلیلی بر هشدار عمومی باشد، بلکه یک یادآوری است که بحران کووید ۱۹ به صورت فعال در حامل تکامل است و ما هنوز در مورد ویروس و اثرات آن بر روی انسان و سلامت حیوانات باید بیشتر یاد بگیریم.

در این زمان، محققین و کارشناسان بر نگه داشتن حیوانات خانگی در داخل خانه و اجتناب و دوری کردن آنها از ارتباط با دیگر حیوانات خانگی توصیه و بر رعایت بهداشت زمان حمل کردن (دست زدن) و مراقبت از حیوانات تاکید دارند.

- دست های خود را قبل و بعد از تماس با حیوانات بشوریید

- حیوانات خانگی را نبوسید و هیچ عنوان اجازه ندهید آنها شما را لیس زده یا از غذای شما استفاده کنند

- در هنگام راه رفتن سگ ها، به هیچ عنوان اجاز ندهید حیوانات خانگی در ارتباط و تماس با افراد یا دیگر حیوانات خارج از محیط خانه باشند.

- بیماران با کووید ۱۹ باید اجازه دهند افراد دیگری از حیوانات خانگی آنها مراقبت کرده و اگر شرایط امکان پذیر نیست، بیمار باید هنگام مراقبت از حیوانات خانگی، از ماسک استفاده کرده و مرتبا دست های خود را بشورد.

منبع: دانشگاه جانزهاپکینز

 

نظر شما
ادامه