کد خبر: ۵۸۹۲

حکیم مهر - عضو هیئت موسسه انجمن کارفرمایی نانوتکنولوژی کشور با بیان اینکه استفاده از نانو تکنولوژی روشی برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، گفت: طی ماه‌های گذشته مرغداری‌هایی که از فن‌اوری نانو استفاده کردند کمترین خسارت را در برابر بیماری آنفلوآنزای پرندگان داشتند.

در نشست خبری در زمینه نقش نانوتکنولوژی در بخش کشاورزی، دامداری و دامپروری، محمدحسین قضات گفت: کاربردی کردن فناوری‌ها در حوزه‌های مختلف باید از اهداف اصلی باشد همچنان که مقام معظم رهبری نیز فرمودند کام مردم از نتایج این فناوری‌ها باید شیرین شود.
عضو هیئت موسسه انجمن کارفرمایی نانوتکنولوژی کشور با بیان اینکه دستاوردهای مهمی در بخش نانوتکنولوژی در کشور ایجاد شده است، گفت: میزان تلفات استفاده‌کنندگان از این فن‌آوری در واحدهای مرغداری به شدت کاهش می‌یابد به طوری که طی ماههای گذشته به رغم اینکه مرغداری‌های 4 استان کشور به دلیل آنفلوآنزای حاد پرندگان با مشکلات زیادی مواجه بودند اما استفاده کنندگان از این فن‌آوری توانستند میزان خسارت را به حداقل برسانند.
قضات همچنین گفت: استفاده از این فناوری در واحدهای گوشتی کشور خسارت‌های 30 درصدی واحدها را به زیر 5 درصد کاهش می‌دهد و در صورتی که در تمام مرغداریها از این فناوریها استفاده شود ارزش افزوده زیادی ایجاد خواهد شد.
قضات افزود: همچنین استفاده از نانوتکنولوژی در دامداری‌ها برای پیشگیری و کنترل بیماریهای تب برفکی، لنگش دام و ورم پستان و همچنین در گلخانه‌ها و واحدهای پرورش دهنده گل و گیاه برای افزایش تولید تاثیر زیادی دارد.
وی افزود: استفاده از فن‌اوری نانوسیلور که از ذرات ریز نقره برای مقابله با بیماریها استفاده می‌شود در کشور ما رشد خوبی پیدا کرده و از آن برای کنترل بیماریها استفاده می‌شود.

*کاهش باقیمانده دارویی و سموم غذایی با استفاده از نانو تکنولوژی

همچنین در نشست مسئول بخش دام و طیور و آبزیان شرکت نانونصب پارس گفت: در حال حاضر مسائل بهداشتی طیور از مشکلات عمده‌ای است که استفاده از مواد شیمیایی در تولید آنها سلامتی غذا را تهدید کرده و موجب ابتلا به بیماری‌های از جمله سرطان در کشور می‌شود.
جلال اسحاقی افزود: این در حالی است که استفاده از نانوتکنولوژی امنیت زیستی ایجاد کرده و باقیمانده میکروبی و دارویی در غذا را به حداقل می‌رساند.
وی گفت: در حال حاضر باقیمانده سموم و دارویی در محصولات کشا ورزی و دامی مشکل عمده‌ای است که استفاده از فناوری نانوتکنولوژی این میزان را به حداقل می‌رساند.
اسحاقی اضافه کرد: استفاده از این فن‌اوری برای افزایش ماندگاری محصول، کاهش ضایعات و ضدعفونی بذور برای کاهش بیماریها و تلفات نیز نقش موثری دارد.
وی همچنین افزود: مقاومت میکروبی محصولات دامی و کشاورزی در مقابل سموم از مسائل مطرح در بخش کشاورزی و دامی است که استفاده از نانوتکنولوژی به رفع این مشکلات کمک می‌کند.
اسحاقی همچنین افزود: استفاده از این فناوری با هدف تولید محصولات ارگانیک است زیرا استفاده از سموم شیمیایی طی سالهای گذشته عوارض زیادی از جمله بیماری‌های سرطان و ناقص‌الخلقه بودن نوزاد را به همراه داشته است.
اسحاقی گفت: در حال حاضر در کشور ما به رغم تحریم‌های مختلفی که صورت گرفته فناوری‌ این علم از صفر تا 100 آن در کشور تامین می‌شود که هزینه‌های استفاده آن در بخش‌های کشاورزی و دامی به مراتب از نوع سموم شیمیایی کمتر است.
وی در پاسخ به سوال فارس که چرا استفاده آن در کشور به رغم تاثیرات زیاد آن رشد پیدا نکرده است، گفت: در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی انجام نشده و این علم هنوز نوپا است اما روز به روز به استفاده کنندگان از این فناوری اضافه می‌شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری که چرا به‌رغم کارآیی آن در کنترل بیماری، مرغداری‌های تخمگذار 4 استان کشور معدوم شدند، گفت: تولید کنندگانی که از این فناوری استفاده کردند تا 40 درصد بیماری واحدهایشان کنترل شد اما از آنجایی که استفاده از این فناوری بین مردم جا نیفتاده همچنان در استفاده از آن مقاومت نشان می‌دهند.
اسحاقی هزینه لازم برای کنترل بیماری‌های یک واحد 10 هزار قطعه‌ای را حدود 500 هزار تومان در هر دوره عنوان کرد که در صورت مدیریت لازم حتی به 300 هزار قطعه هم می‌‌رسد.

*وزارت جهاد کشاورزی مجوز استفاده از نانوتکنولوژی را نمی‌دهد

در ادامه مسئول بخش کشاورزی شرکت نانونصب پارس گفت: جایگزین کردن فناوری نانو به جای مواد شیمیایی جزو اهداف است و معتقدیم از این طریق میزان سلامت مردم نیز افزایش پیدا می‌کند زیرا سالانه بخش از سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها مربوط به باقیمانده سموم در محصولات غذایی است.
منصور فتوت افزود: در این راه مقاومت‌هایی از سوی مسوولان و مردم برای استفاده از این فناوری شاهد هستیم که نیاز به فرهنگ‌سازی و تغییر زیرساخت‌ها است.
فتوت گفت: از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی مجوز استفاده از این محصولات را برای کنترل بیماری در بخش کشاورزی نمی‌دهد و تنها مجوز استفاده از آن برای ضدعفونی بذر را داده است.
وی در پاسخ به فارس در مورد عدم صدور مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هنوز استانداردسازی‌های لازم بطور کامل انجام نشده و سرعت در این زمینه بسیار کند است. مسوولان باید به اثربخشی مهم این فناوری در بخش کشاورزی باور داشته و در رفع مشکلات بکوشند.
فتوت افزود: آمار تلفات پس از برداشت محصولات کشاورزی در کشور حدود 40 درصد است که استفاده از این فناوری می‌تواند بطور قابل توجهی ضایعات را کاهش دهد.
وی همچنین در مورد هزینه‌ها گفت: طبق محاسباتی که انجام شده هزینه استفاده از نانوتکنولوژی برای کنترل بیماری در مقایسه با انواع شیمیایی آن نصف و حتی در برخی موارد به یک چهارم هم کاهش می‌یابد.
وی افزود: شاید در مورد اسپری کردن روی محصول هزینه کنترل بیماری از طریق فناوری ننو اندکی بیش از انواع شیمیایی باشد اما به دلیل اینکه باقیمانده و اثرات سوئی ندارد نتایج آن کاملا به نفع تولید کننده و جامعه است.
به گزارش خبرگزاری فارس استفاده از فناوری‌های نانو به اعتقاد اکثر کارشناسان می‌تواند انقلابی بزرگ در بخش کشاورزی ایجاد کند بسیاری از تولیدات قبل از اینکه به مرحله مصرف یا صادرات برسند از بین می‌روند و میزان ضایعات محصولات کشاورزی در کشور بالاست و راندمان اثرگذاری نهاده‌ها در افزایش تولید نیز کم است که استفاده از این فناوری در همه این زمینه‌ها کمک می‌کند اگرچه رشد این فنآوری در کشور طی سالهای گذشته چشمگیر بوده اما هنوز به مرحله کاربردی نرسیده است.

 

 

نظر شما
ادامه