کد خبر: ۵۸۸۹۶

به گفته سازمان بهداشت جهانی، گوشت قرمز و سفید عاری از هرگونه آلودگی به کرونا ویروس هستند و نگرانی از این بابت وجود ندارد، اما در حقیقت امکان آلوده شدن مواد اولیه به ویروس کرونا در هنگام بسته بندی، حمل و نقل و عرضه وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بازار، از ابتدای شروع شیوع ویروس کرونا و تعدد مرگ و میر ناشی از آن به نظر می رسد در طی هفته های اخیر از میزان شیوع عفونت در میان کارگران بخش تهیه و بسته بندی گوشت صنعت دام و طیور کشور آمریکا کاسته شده است. با وجود قطعیت موجود در گزارشات اخیر اتحادیه دام و طیور این کشور، بسیاری از کارشناسان و محققین حوزه بیماریهای عفونی انتقادات زیادی بران وارد کرده اند.

بر اساس این گزارش، از زمان شروع پاندمی ویروس کرونا در آمریکا تا امروز بالغ بر ۳۷ هزار کارگر بخش بسته بندی گوشتی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و از این تعداد ۱۶۸ مورد به مرگ منجر شده است اما آمار و ارقام اخیر گواه حقیقت دیگری است. به طوری که به گفته مایکل فرن، متخصص بیماری های عفونی تعداد مبتلایان این بخش نه تنها کاهش نداشته بلکه دارای رشد روز افزون نیز بوده است. به گفته این متخصص بیماری های عفونی از اوایل ماه جولای بیشتر از ۴۰ مورد جدید به این آمار اضافه شده است.

از سوی دیگر به گفته دکتر کیو ناچمن، متخصص بهداشت عمومی دانشگاه جان هاپکینز، گزارشات اخیر اتحادیه دام و طیور آمریکا، دستخوش برخی ملاحظه گری های سیاسی و جو سازی های اجتماعی شده است. بر اساس گفته های وی، کاهش آمار اعلام شده نتیجه کاهش ابتلای کارگران به ویروس نبوده و دلایل دیگری اعم از اهمال و مماشات در انجام آزمایش ویروس کرونا  دخیل هستند.

الزام انجام آزمایشات دوره ای کرونا در سیستم های کاری

دکتر کیو و همکارانش در بخش تحقیقات بیماری های عفونی اعلام داشتند که بسیاری از  این کارگران کم درامد هستند و دسترسی محدودی به منابع و امکانات اولیه دارند. بنا به شرایط موجود، خدمات ارائه شده حمل و نقلی و اسکان موجود در محل کار می تواند تا حدودی از میزان سختی شرایط بکاهد.

از سوی دیگر شرایط حاکم سلامتی تعداد زیادی از این افراد را  با نبود امکانات اولیه پیشگیری به مخاطره می اندازد. در حقیقت بسیاری از این کارگران ترجیح می دهند بیماری های خود را مخفی و یا حتی نادیده بگیرند تا در ازای آن شغل خود را حفظ کنند. این در حالی است که در چنین شرایط سختی انجام آزمایشات دوره ای جزء ملزومات هر سیستم کاری است.

به گفته دکتر ناچمن، سه شرکت بزرگ بسته بندی گوشت « JBS, Smithfield، Tyson Foods » چهلدرصد از آمار مبتلایان به ویروس کرونا در بخش محصولات گوشتی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین به گفته وی هیچکدام از این شرکت ها  برنامه مدون و طرحی جامع جهت کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در محیط های کاری خود اتخاذ نکرده است.

گوشت قرمز و سفید عاری از هرگونه آلودگی به کرونا ویروس هستند  

علاوه بر این به گفته «مگلی لیکولی» رئیس اتحادیه کارگران بخش دام و طیور ایالت الاباما، بسیاری از کمپانی ها و شرکت های گوشتی انجام آزمایشات مدون و ایجاد محیط مناسب برای کارگران را نادیده گرفته و در این خصوص نیز به هیچ نهاد دولتی و صنفی پاسخگو نیستند، به همین دلیل تا پایان ماه جولای افزایش چشمگیری را  در روند شیوع ویروس بین کارگران بخش دام و طیور اعم از کشتار و بسته بندی شاهد خواهیم بود.

از سوی دیگر، در تحقیقات اخیر که از طرف سازمان غذا و دارو ایوا انجام شده است، تعداد زیادی از کارگران بخش بسته بندی گوشت گاوی و خوک Tyson  به بیماری کرونا مبتلا هستند اما متاسفانه به دلایل اقتصادی و معیشتی همچنان در محیط کار خود حاضر هستند، و این موضوع میزان ابتلای سایرین را تا ۸۰% درصد افزایش داده است.

به گفته کارشناسان عدم پاسخگویی و اهمال شرکت های بسته بندی گوشتی به شکل سیستماتیک و شبکه ای نه تنها وضعیت سلامتی سایر کارمندان  و کارگران را به خطر می اندازد بلکه وضعیت عمومی جامعه را نیز تهدید می کند. چون اگرچه بسیاری از این کارگران از مزایای مسکن و خوابگاه های محل کار خود استفاده می کنند، اما هنوز بخش زیادی از این افراد روزانه از سیستم حمل و نقل عمومی، فروشگاه های زنجیره ای و سایر خدمات شهری استفاده می کنند. بنابراین هرکدام از این کارگران می تواند عامل موثر در پراکندگی ویروس کرونا باشند.

جالب است بدانید به گفته رئیس سازمان بهداشت جهانی، گوشت قرمز و سفید عاری از هرگونه آلودگی به کرونا ویروس هستند و نگرانی از این بابت وجود ندارد، اما در حقیقت امکان آلوده شدن مواد اولیه به ویروس کرونا در  هنگام بسته بندی، حمل و نقل و عرضه وجود دارد و با تداوم مقاومت ویروس بر روی اجسام مختلف خطر انتقال ویروس کرونا از طریق بسته های گوشتی آماده شده توسط کارگران آلوده، به منازل و رستوران ها همچنان به قوت خود پایدار است.

 
نظر شما
ادامه