کد خبر: ۵۸۸۴۹
رئیس گروه بیماری‌های حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست:
«دکتر سیامک مسعودی» افزود: هر شخص که از بیماری حیوان اطلاع داشته باشد و اقدام به رهاسازی خودسرانه کند، مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد ...
 

حکیم مهر: یکی از معضلات جدی امروز شهر تهران وجود سگ و حیوانات بی‌سرپرست زیادی است که هر کدام ممکن است حامل بیماری‌های زیادی باشند و تعداد زیاد آن‌ها در شهر هر روز پر رنگ‌تر می‌شود تا جایی که انبوه این حیوانات در اطراف ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست نیز بارها مشاهده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، این معضل در حریم شهرها وخیم‌تر می‌شود تا جایی که تنوع حیوانات دیده شده افزایش پیدا می‌کند و حتی شغال، بچه روباه و... نیز به این چرخه افزود شده است. معضلی که به نظر می‌رسد با سوءاستفاده برخی سودجویان در خرید و فروش این قبیل حیوانات شکلی جدی‌تر به خود گرفته است.

شهرداری موظف به جمع آوری سگ‌های ولگرد است

 «دکتر سیامک مسعودی» رئیس گروه بیماری‌های حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست، در این رابطه گفت: در مورد سگ‌های بی‌سرپرست و رها شده دستورالعمل وجود دارد که طبق آن شهرداری‌ها موظف هستند بر اساس آن اقدام به جمع آوری این حیوانات از سطح شهر کنند.

او افزود: در خصوص سایر گونه‌های جانوری نیز دو دسته حیوانات وجود دارد که به دو دسته بومی و غیربومی تقسیم می‌شوند. اگر حیوانی رها شده انتظار می‌رود مردم و شهروندان با اداره حفاظت محیط زیست همکاری کرده و به این نهاد اطلاع‌رسانی کنند تا عملیات زنده‌گیری انجام پذیرد و پس از انجام تست‌های سلامتی این حیوان به منطقه بومی خود منتقل می‌شود.

شهروندان نباید شخصا اقدام به رهاسازی حیوانات کنند

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در مورد حیوانات غیربومی نیز باید گفت که این قبیل حیوانات هم به خود و هم به محیط اطراف آسیب جدی وارد می‌کنند و شهروندان نباید شخصا اقدام به رهاسازی این قبیل حیوانات اقدام کنند و موارد باید به محیط زیست اطلاع داده شود.

مسعودی در خصوص آسیب‌های بهداشتی حیوانات رهاشده در محیط شهری گفت: در وهله اول این حیوانات در رقابت غذایی با سایر گونه‌های جانوری قرار می‌گیرند و نتیجه آن حذف یکی از گونه‌های جانوری و برهم خوردن سیستم آن منطقه است. از سوی دیگر برخی از این حیوانات ممکن است حامل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان باشند که به نحوی عامل شیوع این بیماری ها در جامعه می‌شوند.

وجود خطر بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان‌ها

رئیس گروه بیماری‌های حیات‌وحش محیط‌ زیست افزود بیماری‌های انگلی و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان به خصوص هاری مهم‌ترین خطری است که در این عرصه وجود دارد.

او تصریح کرد: بنابراین شهروندان در این رابطه باید به صورت محتاط‌تر عمل کنند و حتی از غذا دادن به حیوانات رها شده پرهیز کنند. گونه‌های نابالغی که مردم مشاهده می‌کنند از سوی خانواده آن حیوان رها نشده است و طبیعت آن‌ها به این شکل است که در طول روز با فاصله از یکدیگر قرار دارند، بنابراین هرگونه دست‌اندازی و نگهداری از آن حیوان می تواند جان آن حیوان را با خطر جدی مواجه کند.

مسعودی با انتقاد از غذا دادن مردم به حیوانات گفت: این عمل ممکن است منجر به آلوده شدن و مریض شدن حیوان شود بنابراین توصیه می‌شود حتی از لمس این حیوانات نیز خودداری شود. سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت در کنار مجموعه محیط زیست به مقوله بیماری حیوانات به صورت جدی رسیدگی می‌کنند و حیوانات بیمار را تحت درمان قرار می‌دهند.

او افزود: هر شخص که از بیماری حیوان اطلاع داشته باشد و اقدام به رهاسازی خودسرانه کند، مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. در چنین مواردی صاحبان حیوانات باید مراتب را به ادارات دامپزشکی استان اطلاع دهند تا درمان صورت پذیرد.

ترس از بیماری کرونا منجر به افزایش حیوانات بی‌سرپرست شده است

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص علت افزایش حیوانات رهاشده در سطح شهر اظهار کرد: برخی از شهروندان به سبب ترس از بیماری کرونا اقدام به رها کردن حیوانات خود کرده اند که بسیار نادرست است. زمانی که نگهداری از حیوانات مورد پذیرش قرار می‌گیرد باید تبعات بعدی آن نیز پذیرفته شود.

او افزود: مردم توجه کنند نگرانی در رابطه با انتقال بیماری از حیوان به انسان وجود دارد اما در صورتی که بهداشت حیوانات مورد توجه قرار گیرد و در زمان مقرر واکسن‌های آن‌ها تجویز شود این خطر به حداقل می‌رسد.

مسعودی در پایان گفت: از سوی دیگر نیز شاهد هستیم مردم در بخشی از شهر به این حیوانات غذا می‌دهند که این امر سبب می‌شود تا حیوانات در آن محل‌ها تجمع کنند و منجر به تبعات بعدی برای آن محله شوند. عدم جمع‌آوری مناسب زباله‌ها و پسماند نیز علت دیگری است که موجب تجمع و افزایش حیوانات ولگرد در سطح شهر شده است.

نظر شما
ادامه