کد خبر: ۵۸۸۳۷
 

مدیرکل دامپزشکی استان البرز از مردم و همچنین حجاجی که در روز عید سعید قربانی دارند خواست تا به جای خرید و ذبح دام، هزینه آن را صرف امور خیریه کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر غلامرضا توکلی» گفت: بنا بر مصوبه استانداری البرز و تصمیم کشوری، راه اندازی جایگاه های ذبح دام به مناسبت عید سعید قربان ممنوع شده است.

وی افزود: بر همین اساس برای افرادی که اصرار بر ذبح قربانی در روز عید دارند، سه کشتارگاه استان در شهرستان های فردیس، اشتهارد و ساوجبلاغ از ساعت ۷ صبح تا ۱۳ ظهر آماده خدمات رسانی به این افراد می باشد.

وی اظهار داشت: در این کشتارگاه ها مسوولان فنی دامپزشکی و ناظران شرعی نیز برای نظارت بر سلامت دام و ذبح شرعی آن حضور دارند.

توکلی با بیان اینکه توصیه می شود برای کمک به مردم آسیب دیده از کرونا و نیازمندان به جای ذبح گوسفند، هزینه آن را به صورت وجه نقد یا مواد خشک خوراکی اهدا کنند، گفت: همچنین این پیشنهاد به دلیل وجود برخی از بیماری هایی است که ممکن است از طریق دام به انسان منتقل شود.

وی تصریح کرد: در صورتیکه افرادی اصرار بر ذبح قربانی داشتند می توانند بدون نیاز به حضور در کشتارگاه، به قصاب ها سفارش تلفنی ذبح قربانی را دهند که این افراد ضمن دریافت وجهی بابت سفارس با مراجعه به کشتارگاه ها و ذبح کاملا بهداشتی و قرار دادن لاشه قربانی به مدت ۲۴ ساعت در یخچال، آن را تحویل سفارش دهنده می دهند.

احتمال مرگ و میر با تب کریمه ۳۰ درصد است

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: بعضی از بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و حیوان است که از طریق گوشت، ترشحات ، امعاء ‌و احشا و تماس فیزیکی با خون و دام آلوده منتقل می شود و خطر بیشتری از بیماری ویروسی کرونا در مرگ و میر دارند.

وی گفت:‌ از جمله این بیماری ها، CCHF یا تب کریمه کنگو است که از طریق دام زنده منتقل می شود به طوریکه احتمال خطر مرگ و میر از طریق بیماری ویروسی کرونا چهاردرصد ولی از طریق تب کریمه کنگو ۳۰ درصد می باشد.

اکیپ های سیار با متخلفان برخورد می کنند

توکلی ادامه داد: در روز عید سعید قربان اکیپ های سیار دامپزشکی به صورت مرتب در سطح شهرها و روستاها گشت نظارتی دارند تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف و ذبح قربانی ضمن برخورد با متخلفین، آن ها را به مراجع قضایی معرفی کنند.

وی اضافه کرد: همچنین روستاهایی هستند که خارج از دید بازرسان قرار دارند و از افرادی که در این مناطق ذبح قربانی دارند درخواست جدی داریم در صورت کشتار گوسفند، لاشه آن را قبل از مصرف به طور حتم به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند .
 
نظر شما
ادامه