کد خبر: ۵۸۷۹۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
در آستانه عید سعید قربان:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» اظهار داشت: دام‌هایی که نشانه‌های درمانگاهی غیر طبیعی دارند باید به شیوه مناسب علامت‌گذاری شوند تا فروش آنها به عنوان دام قربانی ناممکن شود ...
 

حکیم مهر: سازمان دامپزشکی اقدامات لازم الاجرا در برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی با کلیه دستگاه‌های ذیربط جهت اجرای بهتر و فراگیرتر نظارت بر دام های ذبح شده در عید سعید قربان را ابلاغ کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» با عنایت به در پیش بودن عید سعید قربان و ضرورت بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در این روز و به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تأمین بهداشت عمومی بخصوص در شرایط فعلی ناشی از بیماری کووید ۱۹ و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد تبصره ۲ ماده ۲ آئین نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه‌های کشور، اقدامات لازم‌الاجرا در برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی با کلیه دستگاه‌های ذیربط جهت اجرای بهتر و فراگیرتر از سال‌های گذشته را ابلاغ کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به لزوم هماهنگی بین‌بخشی اشاره کرد و افزود: هماهنگی با استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، سازمان جهاد کشاورزی استان، دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی، ائمه جمعه و جماعات، مراکز بهداشتی درمانی استان و واحدهای تابعه، کمیته امداد حضرت امام (ره)، بهزیستی و در صورت ضرورت سایر ادارات در راستای اجرای بهینه طرح ضروری است.

وی همچنین با اشاره به اجرای برنامه عملیاتی، افزود: برنامه عملیاتی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی باید شامل سازماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی در استان و ادارات تابعه در قالب پرسنل فنی دامپزشکی (اعم از دکترهای دامپزشک، کارشناسان، کاردان‌ها و تکنسین‌های دامپزشکی و بهداشت گوشت) به همراه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و ناظرین شرعی به منظور بازرسی و نظارت بهداشتی و ناظرین شرعی بر دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان از ساعت ۷ تا ١٣ باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اولویت کشتار دام‌های قربانی در کشتارگاه‌های دام هر شهر، متصدیان کشتارگاه‌های دام موظفند آمادگی لازم به منظور پذیرش دام‌های قربانی و ذبح آنها از ساعت ۷ صبح تا ۱۳ روز عید سعید قربان داشته و بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در محل کشتارگاه، مستقر و آماده کار باشند. همچنین پیش‌بینی خودروی سردخانه‌دار برای حمل لاشه دام‌های قربانی ضروری است. کلیه خدمات بهداشتی، شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه‌ها و دیگر اماکن فوق‌الذکر به صورت رایگان ارائه می‌شود.

بر اساس اعلام رئیس سازمان دامپزشکی بازرسان بهداشتی موظف هستند اطلاعات لازم به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی بویژه در زمینه انتقال بیماری و ابتلای مصرف‌کنندگان از طریق مصرف گوشت‌های غیربهداشتی را در قالب اطلاعیه، توضیحات شفاهی و… ارائه دهند.

ماکنعلی تصریح کرد: در بازرسی بهداشتی پیش از کشتار، آثار آلودگی‌های انگلی خارجی و نیز تب دار بودن دام باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. همچنین طی دوره استراحت پیش از کشتار در مورد دام‌های قربانی ضروری است.

وی افزود: دام‌هایی که نشانه‌های درمانگاهی غیر طبیعی دارند را به شیوه مناسب علامت‌گذاری کنند تا فروش آنها به عنوان دام قربانی ناممکن شود و همچنین لاشه و آلایش غیر قابل مصرف با نظارت دامپزشکی از چرخه مصرف خارج و به نحو مناسب جمع آوری و امحاء شود.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای برنامه نظارتی نیز گفت: مدیرکل دامپزشکی استان موظف است بر حسن اجرای طرح در سطح استان و شهرستان‌ها که به منظور تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان اعمال می‌شود، نظارت مستمر داشته باشد.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
1
10
کشتار دام خارج از کشتارگاه با کدام مجوز و با مسولیت چه کسی صورت می گیرد؟


قبل از هر چیز فرار رسیدن 14 مهر روز دامپزشکی و همچنین عید قربان ،عید بندگی را به همه مردم کشورم و بخصوص خانواده دامپزشکی تبریک و تهنیت عرض مینمایم.
در کشور ما باتوجه به آداب و سنن مذهبی و همچنین فرهنگ مردم بویژه در مناطق روستایی و عشایر کوچ رو در ایام مختلف (شادی و عزا) اقدام به کشتار دام در خارج از کشتارگاه و در محل زندگی خود مینمایند و در اکثر مواقع در حضور جمع آین عمل صورت می گیرد و در برخی از استانهای کشور در کنار خیابانها دام ذبح و لاشه آن بفروش می رسد.
در ایام مهم مذهبی مثل عاشورا و عید قربان بصورت رسمی مکانهایی در سطح شهر مشخص می گردد و دامهای ذبح شده مورد بازرسی قرار می گیرند و هر ساله شاهد این موضوع می باشیم .
متاسفانه دوستان ما هنوز هدف از کشتار دام در کشتارگاه را بدرستی درک نکرده اند. در دنیا امروز آنقدر برای کشتار دام در کشتارگاه ارزش قائل هستند که بازرسی لاشه در درجه دوم اهمیت قرار میگیرد، چون معتقدند که خون یک محیط بسیار غنی برای رشد و بقاء و تکثیر انواع میکرواورگانیسم های پاتوژن و غیر پاتوژن در محیط می باشد، که با کشتار در خارج از کشتارگاه خون آنها در محیط زندگی ما رها میشود که این خود یک تهدید جدی برای سلامت کل جامعه می باشد. در کشتارگاهها خون جمع آوری و به روش بهداشتی بایستی معدوم گردد.
حال جای سوال دارد چه کسی مسولیت این کار را بر عهده دارد و در این خصوص پاسخگوست ؟
آیا اگر شهروندان ما اطلاع و آگاهی از عمل خود داشته باشند و بدانند با انجام قربانی خارج از کشتارگاه سلامت دیگران را به خطر می اندازند باز این عمل را تکرار خواهند کرد؟
در پایان مطمئن باشید طرح تحول سلامت در کشور شکست خواهد خورد، مگر اینکه در باورهای مدیران و مسئولان وتصمیم گیران برنامه های کلان سلامت کشور تغییر نگرش اساسی صورت بگیرد و بهداشت در همه زمینه ها مورد توجه قرار گیرد.


دکتر کامیاب قیصربیگی، مهرماه 1393
پاسخ ها
مشکیدوست
| Germany |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
درسته دکتر جان اما ظرفیت مقابله با این خونهای پاتوژنز و محیط آلوده هموارگانیسم رعایت نظافت کشتارگاه است که این خود حرفها دارد
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
1
2
احسنت كاملا درست گفتيد. اين رسم و رسومات اشتباه بايد اصلاح شوند بطوريكه مسائل فني و نظارتي بهداشتي نيز رعايت شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
0
2
دکتر قیصر بیگی تا 14 مهر خیلی زمان است و شما به نظر می رسد خیلی پیش رفتی و 14 مهر را در دهه اول مرداد تبریک گفتی
ارزوی موفقیت دارم
پاسخ ها
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
دوست عزیز این مطالب مهرماه 1393 نوشته شده.فقط باز نشر شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
خیلی دردناکه که یه همکار از اصل مطلب گفته شده توسط دکتر قیصربیگی بدون توجه به زمان و سابقه مطالب ایشان دائما چکش خود را به نعل بکوبند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
0
4
با درود باید باورها را اصلاح کرد و شخصی که میخواهد دامی را به هر دلیل قربانی کند در کشتارگاه و شرایط بهداشتی انجام دهد و به قول معرف ثوابش تبدیل به کباب نشه چون اگر دام آلوده ای کشتار بشه و گوشت اون پخش بشه بعنوان قربانی ببینید چندین خانواده رو درگیر میکنه و چه هزینه ای برای کشور ایجاد میکنه و کارش علاوه بر اینکه ثوابی نخواهد داشت بلکه گناه بزرگی نیز مرتکب گردیده و با زور و تهدید واقعا به هیچ نتیجه ای نخواهیم رسید و با این طرح هایی که هر ساله تکرار میشه و ته آن یه آمار ساختگی و جمعبندی و ارسال آن به سازمان و سازمان هم اعلام در رسانه ها و جراید در ظاهر خیلی خوب و مشکلی نداریم ولی در باطن هیچ کار مثبتی صورت نگرفته البته خانه از پای بست ویران است وقتی بهداشت جامعه مثل گوشت قربانی بین چند وزارتخانه و سازمان پخشه نتیجه هم همین خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
0
0
دکتر عزیز
چطور مدیرکل بر کشتار و کشتارگاه های مرکز استان و شهرستان ها نظارت مستمر داشته باشد و مسئولیت حسن انجام کشتار را به گردن مدیرکل میذارید. ممکنه است فردی تخلف کند بعد بگویند مدیرکل باید پاسخ بدهد.
منظور شما برای ما ها که دامپزشک هستیم کاملا واضح است اما برای افراد غیر متخصص ممکن است برداشت دیگری شود. با ارادت
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
0
3
این قیصر بیگی با اینکه دامپزشک دولتیه، ولی خیلی نترسه. دمش گرم واقعا ثابت کرده که از لرهای کورده. بزارید همچنان همه ما و حتی مدیران دولتی از کامنتهاشون بهره ببریم.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
0
1
ماشالله قیصربیگی
نظر شما
ادامه