کد خبر: ۵۸۷۳۹
 

زنبورداران از جمله اقشار زحمت‌کشی هستند که وجود مشکلاتی نظیر نبود خمات بیمه، دامپزشک و مشاور آنان را رنج می‌دهد و محدودیت‌هایی را برای آنان به‌وجود آورده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، شهرستان کاشان یکی از بهترین عسل‌ها را در کشور تولید می‌کند چرا که مناطق کوهستانی و روستایی این منطقه با وجود شرایط مناسب برای پرورش زنبور عسل یکی از مرغوب‌ترین عسل‌های کشور را توسط زنبورداران روانه بازار می‌کند.

زنبورداران کاشانی اما مشکلات متعددی دارند که بخشی از آن به تغییر اقلیم آب و هوایی و بخش دیگر نیز مربوط به بی‌مهری مسئولان به این افراد زحمت‌کش است که لازم است تا بیش از پیش به این افراد توجه و رسیدگی شود و بخشی از مشکلات آنان کاسته شود.

«مهدی اکبری» مدیرعامل زنبورداران کاشانی است، وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه این شرکت تعاونی در سال 1364 ایجاد شده و هم اکنون 320 عضو دارد و خدمات مختلفی نظیر تهیه لوازم زنبورداری، خدمات اداری، تشکیل جلسات آموزشی، ارائه مجوز زنبورداری و غیره ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه صدور مجوز زنبورداری با دارا بودن حداقل 50 کلونی توسط هر زنبوردار انجام می‌گیرد، افزود: امسال که سال بدی از لحاظ برداشت عسل بوده متوسط برداشت این محصول از هر کلونی در کاشان سه کیلوگرم بوده است و این موضوع به‌دلیل خشکی منطقه کاشان است.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران کاشانی با بیان اینکه جمعیت زنبور عسل در هر کندو عسل را کلونی می‌گویند ابراز داشت: گیاهی که در منطقه کاشان برای تولید عسل وجود دارد گیاه منحصر به‌فردی است که شهد این گیاه تلخ بوده و زنبور عسل آن را شیرین و قابل استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه 25 سال در پرورش زنبور فعالیت دارم گفت: برای شروع این کار ابتدا باید زنبوردار با نیش زنبور عسل سازگار باشد و مکانی مناسب برای پرورش زنبور عسل داشته و از تخصص لازم برخوردار باشد و یا با یک فرد متخصص در ارتباط باشد و شرکت تعاونی زنبورداران با برگزاری کلاس‌های آموزشی نیز در جهت افزایش تخصص زنبورداران تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است.

اکبری با بیان اینکه روز به روز به مشکلات زنبورداران کاشان اضافه می‌شود، تصریح کرد: با افزایش مشکلات زنبورداران استقبال از این شغل نیز کاهش پیدا می‌کند و به‌دلیل خشکی منطقه کاشان نیز استقبال از حرفه زنبورداری کاهش پیدا کرده است اما شرکت تعاونی زنبورداران کاشان تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به اعضا به‌کار گرفته است.

وی ضمن انتقاد از عدم ارائه خدمات دارویی در مکانی مشخص به زنبورداران تصریح کرد: داروهای مورد نیاز که متخصصان مربوطه آن را تایید کنند، بسیار کم پیدا می‌شود و ارائه خدمات بیمه‌ای به زنبور و زنبوردار نیز بسیار کم و در حد صفر است که این موضوع قابل قبولی نیست.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران کاشانی ضمن انتقاد از عدم ارائه به‌موقع نهاده‌های مصرفی مربوط به زنبورداری به صاحبان این حرفه تاکید کرد: عدم وجود کارشناس برای مشاوره برای زنبوردار نیز یکی دیگر از مشکلات زنبورداران است و این موضوع تنها به کاشان اختصاص ندارد و کل کشور را نیز شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه دامپزشکی برای پاسخ به سوالات زنبورداران کاشانی نیز وجود ندارد، افزود: زنبورداران در موقع بروز مشکل به‌دلیل نبود دامپزشک به دیگر همکاران مراجعه می‌کنند تا مشکل خود را برطرف کنند در حالی که شاغلان در این حرفه نیز تمامی اطلاعاتشان تجربی بوده و به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت نداشتند.

اکبری با بیان اینکه یک زنبور در تابستان و در اوج کار خود 45 روز زنده است، ابراز داشت: زنبور در زمستان و زمانی که کاری انجام نمی‌دهد شش ماه زنده است و در طول این مدت لازم است تا مراقبت‌های لازم از زنبور صورت پذیرد تا به بیماری خاصی مبتلا نشود.

وی با بیان اینکه از تمامی مسئولان درخواست داریم تا به مشکلات زنبورداران بیش از پیش رسیدگی کنند گفت: زنبورداران از جمله اقشار زحمت‌کشی هستند که مظلوم واقع شدند و با حداقل امکانات در تلاش هستند تا بهترین محصول که همان عسل است، روانه بازار مصرف کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران کاشانی با بیان اینکه از مسئولان تقاضا داریم تا صدای زنبورداران کاشانی را بشنوند، تصریح کرد: زنبورداران نیاز به یک دامپزشک و مشاور دارند تا در هنگام بروز مشکلات نظیر بیماری به یک متخصص نظیر دامپزشک مراجعه کنند و برای بهتر شدن محصول نیز به یک مشاور رجوع کنند.

 

نظر شما
ادامه