کد خبر: ۵۸۷۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

یک دامپزشک و فعال حقوق حیوانات درباره عمل‌های زیبایی حیوانات گفت: در گام نخست باید فردی که قرار است از حیوان نگهداری کند شرایط و دانش لازم برای نگهداری را داشته باشد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، «دکتر شاهین سپنتا» اظهار کرد: افراد برای نگهداری حیوانات باید به حقوق آنها احترام گذاشته و بدان آگاه باشند. همچنین باید مکان مورد نیاز حیوان را برایش فراهم کرد.

این دامپزشک افزود: اگر فرد برای نگهداری از حیوان آموزش ندیده باشد و محل مورد نگهداری مناسب نباشد، حیوان آسیب می‌بیند.

سپنتا با بیان اینکه فردی که مبادرت به نگهداری حیوان خانگی می‌کند باید از بودجه کافی برخوردار و فرصت برای رسیدگی داشته باشد، اظهار کرد: برای مثال برخی از افراد حیوان خانگی تهیه  می‌کنند، اما فرصت کافی برای رسیدگی و بودجه مناسب برای صرف هزینه را اختصاص نمی‌دهند.

او افزود: برای مثال از حیوان می‌تواند در نقش نگهبان، همدم فرد سالمند یا نابینا و نقشی در بهبود مشکلات  روانی افراد استفاده کرد. افراد حق هرگونه برخورد با حیوان را ندارد. برخی از افراد با بی‌توجهی حیوان را به حال خود رها و برخوردهای خشونت آمیز می‌کنند.

سپنتا با اشاره به برخی عمل‌های جراحی که برای زیبایی حیوانات صورت می‌گیرد، گفت: رنگ کردن جوجه‌های یک روزه هم مصداق حیوان آزاری است.

به گفته او باید به ویژگی‌های ظاهری حیوانات احترام گذاشت؛ هرگونه اقدام در این زمینه باعث به هم خوردن نظم بدن و همچنین کوتاه شدن سن حیوان می‌شود.

این فعال حقوق حیوانات تاکید کرد: فعالان حقوق حیوانات با تمامی این تغییرات و عمل‌های جراحی مخالف هستند. البته چنانچه به تشخیص دامپزشک جراحی گوش، چشم و اطراف دهان بنابر ضرورت بهداشتی و فیزیولوژیک ضروری تشخیص داده شود، برحسب ضرورت بلامانع است.

 سپنتا ادامه داد: هم اکنون بسیاری از جراحی‌ها در کشورهایی همچون کانادا و آمریکا ممنوع شده یا هزینه‌ها  به حدی گزاف است که  فرد به سهولت نمی‌تواند اقدام به چنین کاری کند.

این فعال حقوق حیوانات با بیان اینکه در کشور ما هیچ قانونی در زمینه عمل‌های جراحی زیبایی برای انسان وجود ندارد، چه برسد به حیوانات، گفت: انسان‌ها در بسیاری از مواقع جراحی‌ها بیمارگونه انجام می‌‍دهند. در جامعه ما جراحی‌های بیمارگونه به حیوانات هم کشیده شده است.

این دامپزشک با بیان اینکه قانونی درباره جراحی‌های زیبایی حیوانات وجود ندارد، افزود: با این تفاسیر  نمی‌توان دستورالعمل را به کلینیک‌های دامپزشکی داد تا نسبت به کاهش این نوع عمل‌ها اقدام شود. اگر قانون جامع حمایت از حقوق حیوانات تصویب شود و برای آن هم ضوابط تعیین شود، سازمان دامپزشکی موظف است براساس قانون به کلینیک‌های دامپزشکی ابلاغ کند.

 سپنتا تاکید کرد: قبل از اعمال قانون باید فعالان حقوق حیوانات با آگاه‌سازی فرهنگی علاقمندان به حیوانات را از عوارض این گونه عمل‌ها برای حیوان آگاه کنند. بی‌شک فردی که حیوان خانگی دارد، طبیعتا علاقمند به حیوان است. در صورتی که عوارض این‌گونه عمل‌ها بازگو شود، بی‌شک بسیاری از افراد از این گونه عمل‌ها صرف نظر می‌کنند.

او گفت: هنوز قبح عمل جراحی زیبایی برای نگهداران حیوانات بازگو نشده است. در این باره نیازمند کار فرهنگی هستیم، چون در صورت اعمال قانون هم در صورت عدم  اقدامات فرهنگی افراد به شکل زیرزمینی اقدام به این‌گونه اعمال می‌کنند.

این فعال حقوق حیوان اظهار کرد: اعمال قانون برای دستگاه‌های قانونی که بخواهند به شکل ضابطه‌مند فعالیت کنند از اهمیت برخوردار است. باید بستر قانونی و فرهنگی در کنار یکدیگر به فعالیت‌ها بپردازند .
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
1
5
واقعا نظر خوبی بود. حتی جراحی زیبایی انسان هم کار جالبی نیست (تا وقتی که نیاز ضروری نباشه)
حیوانات حق انتخاب ندارند. نباید این اتفاق بیفتد، حالا هرچقدر هم سود داشته باشد.
نادران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
0
1
با نظر ایشون موافقم. باید از الان به فکر اینده بود و پیش بینی بستر قانونی مناسب را داشت نه این که بذاریم حتما تخلف اتفاق بیفته بعد به فکر وضع قانون باشیم
ناشناس
|
Philippines
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
1
0
اقا جان شما درباره رشته خودت نظر بده لطفا.دیدم تو این سایت کلا هرکی به شما چیزی بگه بهتون بر میخوره ...انفجار فضل نفرمایید
نظر شما
ادامه