کد خبر: ۵۸۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - هفته‎نامه دنیای سبز در شماره جدید خود (81) نوشت : بر شاخه‌های تنها درخت رو‌به‌روی باغ پرندگان، چند کلاغ نشسته‌اند. غار‌غار می‌کنند و از آواز قناری‌‌‌‌‌‌ها و بلبل باغ پرندگان خبری نیست؛ درب مجتمع فروش پرندگان زینتی بسته است و 106 غرفه‌دار باغ پرندگان به انتظار روزهای پنج‌شنبه و جمعه نشسته‌اند؛ تا شرمنده سفره خالی اهل خانه نباشند.

غرفه‌داران مجتمع فروش پرندگان زینتی، پرنده فروشان سابق بازار مولوی هستند که بعد از بسته شدن این بازار به جهت ساماندهی بازار حیوانات خانگی به پارک بهاران در نزدیکی میدان شوش کوچ کرده‌اند و بر اساس تجربه چند ساله ‌پنجشنبه و جمعه‌ها را پررونق‌ترین زمان برای خرید و فروش می‌دانند.

به گفته اصغر سلطانی، مدیر باغ پرندگان، این محیط مزیت‌های بسیاری نسبت به بازار مولوی دارد. تجمع پرنده فروشان در یک محل، نظارت توسط دستگاه نظارتی را آسان و سازمان دامپزشکی با اعزام مامور پزشک از سلامت پرندگان اطمینان حاصل می‌کند.

در حال حاضر پرنده فروشان با اعزام نمایندگانی به شورای شهر خواستار همه روزه شدن فروش پرندگان در این باغ شده‌اند‌ تا چرخ زندگی‌شان بیش‌تر از گذشته رونق ‌گیرد.

در حالی‌که بازار رسمی با مشکلات بسیاری روبه‌روست، با جست‌وجوی ساده کلمات «حیوانات خانگی» در اینترنت، دنیای مجازی وسیعی در برابر چشمانت گشوده می‌شود که نشان از رونق بازار حیوانات خانگی در ایران ‌دارد. زندگی رنگ و رخساری دگرگونه به خود گرفته و دیگر کمتر شبیه زندگی دو دهه گذشته است. اکنون وجود حیوانی دست آموز جزو لاینفک خیلی از خانه ها شده است. پرندگان در بین علاقه‌مندان حیوانات خانگی در ایران رتبه اول را کسب کرده‌‍‌اند و گربه و سگ در رتبه بعدی قرار گرفته‌اند.

دکتر آل داود، رئیس انجمن حمایت از حیوانات، رشد بازار حیوانات خانگی را در تهران نمی‌پذیرد و می‌گوید: میزان مراجعان به کلینیک حیوانات خانگی نسبت به 15 سال گذشته ثابت بوده است و در تابستان بازار حیوانات به خاطر تعطیلات تابستانی مدرسه و فراغت بیش‌تر جوانان رشد بیش‌تری دارد.

همچنین آل داود از علاقه بعضی از ایرانیان به حیوانات وحشی پرده بر می‌دارد و می‌گوید: شیر، پلنگ، گراز و پرندگان شکاری چون عقاب و شاهین نیز طرفداران خاص خود را در کشور دارند.

گربه پشمالوی ایران رتبه اول در جهان

گربه پشمالوی ایران ‌که دل گربه دوستان جهان را به یغما برده ‌و رتبه اول را در جهان داراست، به تازگی در انگلستان با ادغام با گربه انگلیسی نسل جدیدی را پرورش داده است؛ که یکه‌ تازی گربه ایرانی را نشانه گرفته و می‌خواهد او را از اسب رقابت به زیر اندازد.

اما گربه ایرانی در ایران هنوز پیشتاز است و از 100 تا 600 هزار تومان فروخته می‌شود و خانم‌ها از خریدارن پر و پا قرص این گربه به شمار می‌روند.

آل داود با اشاره به نظر بعضی از روان‌شناسان که معتقدند گربه آرام به صاحب گربه آرامش می‌دهد، دلیل علاقه زنان به گربه را استرس بیش‌تر خانم‌ها دانست و گفت: از 50 نفر خریدار گربه 49 نفر خانم هستند.

بازار داغ سگ‌های وارداتی

به گفته آل داود سگ‌های وارداتی از کشور‌‌های روسیه، اکراین، ترکیه، ارمنستان و از طریق مرزهای زمینی شمالی به کشور قاچاق می‌شوند و قاچاقچیان با آموزش سگ‌ها به‌عنوان بلد (راهنما) آن‌ها را به نقطه معلوم می‌فرستند و سگ بلد سگ‌های قاچاق را به نقطه مورد نظر می‌رساند و بعد به دست متقاضیان سگ می‌رسانند.

نوع دیگر واردات سگ، قانونی به طور موردی و از طریق مرز هوایی صورت می‌گیرد و این سگ‌ها را ایرانیان علاقه‌مند از کشور‌های مختلف وارد ایران می‌کنند و سازمان دامپزشکی با ساخت قرنطینه در فرودگاه، سگ‌ها را چند روز قرنطینه می‌کند و با انجام آزمایش‌های لازم و اطمینان از سلامت، سگ‌ به صاحب سگ بر گردانده می‌شود.

متقاضیان سگ وارداتی زینتی در ایران حاضرند از 100 هزار تومان تا یک میلیون و500 هزار تومان برای هر قلاده سگ بپردازند که معروف‌ترین آن‌ها سییرین هاسکی، دوبرمن، پیکینزشاربی، بت پول آمریکای، جرمن شپرد و گریت دین است که گریت‌دین گران‌ترین و سییرین‌ هاسکی ارزان‌ترین سگ‌ها است.

سگ‌‌های وارداتی و نگهبان این سال‌ها در حالی از کورس رقابت با سگ‌های زینتی جا مانده‌اند که هنوز طرفدارن خاص خود را دارند و متقاضیانشان برای توله دو ماهه از 200 تا یک میلیون و 500 هزار تومان می‌پردازند.

جیب‌های پرپول صاحبان پرندگان سخنگو

پرندگان، پررونق‌ترین بازار خرید و فروش را دارند و سلیقه مشتر‌یان بیش‌تر به جیب آن‌ها وابسته است و مشتر‌یان با جیب‌های پر پول به پرندگان سخنگو فکر می‌کنند و مشتریان با جیب خالی‌تر به پرندگان زینتی با پرهای قشنگ رو می‌آورند و آن‌ها‌ که اصلا پولی ندارند از نگاه کردن به پرندگان سخنگو لذت می‌برند.

همان طور که مردان تمایلی به خرید گربه ندارند، زنان نیز چندان از پرنده استقبال نمی‌کنند و ارزش مالی پرندگان سخنگو به تعداد کلماتی که می‌توانند تقلید کنند، بستگی دارد.

طوطی کاسکو که قادر به تقلید 70 کلمه است با قیمت 5 میلیون به فروش می‌رسد و بعضی از پرورش دهندگان طوطی کاسکو را آموزش می‌دهند تا حرف بزند و شعر مولای در‌ویشان را تکرار کند تا این قیمت را به 12 میلیون برسانند.

هیچ مشتری برای یافتن چنین پرنده‌ای به باغ هرندی نخواهد رفت؛ چون فروشندگان باغ هرندی شوش قادر به پرداخت چنین پولی برای خرید و فروش پرندگان سخنگو نیستند و تنها قناری‌‌هایی را به فروش می‌رسانند که سال‌ها با خانواده‌های ایرانی آشنا بوده‌اند.

به گفته یکی از فروشندگان، قناری نژاد اصیل ایرانی‌ را با قیمت‌های 20 تا 200 هزار تومان می‌توان تهیه کرد تا گاهی آوازی بخواند و همدم تنهایی انسان شود.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نسرین
|
-
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
0
1
عالیبود
من عاشق حیوانات خانگی هستم
فرید
|
-
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
0
1
من با تمام وجودم پرند ه ها رو دوست دارم و ساعتها به دیدنشان مینشینم و وقت میزارم مخصوصا واسه قناری ها=از شما نیز تشکر میکنم این سایت رو درست کردین
نظر شما
ادامه