کد خبر: ۵۸۶۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

«دکتر هادی زارع زردینی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد در خصوص شیوع بیماری در جمعیت اسب استان گفت: به جهت شفاف سازی و آگاهی افکار عمومی با استناد به فعالیت های ثبت شده در سامانه پایش و مراقبت از بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور در استان یزد تا به حال بیماری خاصی در جمعیت اسب استان گزارش نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، «دکتر هادی زارع زردینی» با بیان این مطلب که استان یزد که در حال حاضر به عنوان قطب پرورش اسب کشور محسوب می شود گفت: این امر باعث شده تا خدمات جانبی این صنعت نیز به تناسب نیاز، رشد چشم گیری داشته باشد که نیاز درمانی از مهمترین آنها می باشد و لذا در سال های اخیر شاهد راه اندازی کلینیک های دامپزشکی در سرتاسر استان بوده ایم که نیاز به درمان, چه در اسب و چه در حیوانات دیگر را برآورده می سازد.

وی در ادامه افزود: طبق گزارشات واصله تلفات اسب ها در استان عمدتا ناشی از بیماری کولیک یا همان دل درد می باشد و از بیماری و تلفات در اثر بیماری های میکروبی و ویروسی در استان یزد حتی یک گزارش هم به این نهاد نداشته ایم.

این مقام مسئول همچنین گفت: طبق گزارشات واصله از بخش خصوصی که وظیفه درمان دام های سبک و سنگین را به عهده دارند نیز مرگ و میر اسب ها در اسب داری های استان را ناشی از عوامل مدیریتی می داند که می‌توان به عواملی مانند ضربه و عمدتا کولیک که در اثر عوامل تغذیه ای رخ می دهد، اشاره کرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد با بیان این موضوع که رسالت دامپزشکی حفظ سرمایه های دامی و تامین سلامت جامعه است گفت: در همین راستا طبق آمار ثبت شده در سامانه پایش و مراقبت بیماری های دامی کشور سال گذشته تعداد 1864 سر اسب خونگیری و تست مشمشمه بر روی نمونه ها انجام شده و در سال جاری نیز تا به حال تعداد 543 نمونه خون به آزمایشگاه این اداره کل ارسال شده است که می توان گفت از این بابت اسب های یزد پاک و بدون مشکل می باشند.

هادی زارع در ادامه افزود: شایان ذکر است اداره کل دامپزشکی استان یزد از کسانی که قصد سرمایه گذاری در خصوص احداث بیمارستان تخصصی اسب در استان را دارند به جد حمایت کرده و همکاری های لازم در این خصوص را با متقاضیان می نماید.

وی در انتها از تمامی کسانی که به پرورش اسب اشتغال دارند درخواست کرد تا در زمان بروز بیماری الزاما به دامپزشک مراجعه نمایند و از خود درمانی و مشاوره از افراد نا آگاه جدا پرهیز نمایند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
1
1
ابتدا باید دامپزشکان حاذق تربیت کنید. به در و دیوار نیست برادر
نظر شما
ادامه