کد خبر: ۵۸۵۵۱

کارشناس بیماریهای مشترک مرکز بهداشت استان یزد اظهار کرد: ۲۵ درصد مرگ و میر جهان در رابطه با بیماری های مشترک بین انسان و دام بوده که این آمار در کشورهای در حال توسعه به یک سوم نیز می رسد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، «علی اکبر تاج فیروزه» گفت: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، هر بیماری یا عفونتی که به طور طبیعی بین حیوانات مهره دار و انسان انتقال می یابد، بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان نامیده می شود.

تاج فیروزه افزود: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۲۵ درصد مرگ و میر جهان در رابطه با بیماری های مشترک بین انسان و دام بوده که این آمار در کشورهای در حال توسعه به یک سوم نیز می رسد.

وی گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته معادل ۴۷ درصد بیماری های انسان به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طريق حیوانات انتقال می یابد. هم چنین در ۴۰ سال اخیر بسیاری از بیماری های عفونی جدید در بخش هایی از دنیا شایع شده که بخش وسیعی از آنها جزء بیماری مشترک یا اصطلاحاً زئونوز بوده است.

تاج فیروزه اظهار کرد: یکی از مهمترین بیماریهایی که از حیوان به انسان منتقل می شود ، تب مالت است. این بيماري در حیوانات منجر به سقط جنین در دام هاي آبستن ، کاهش وزن و شیر گردیده و سبب زیان اقتصادي فراواني در دامداري ها مي شود. همچنین از طریق دفع باکتري توسط دام های مبتلا، مراتع و محل هاي نگهداري دام ها آلوده شده ، دام های سالم را مبتلا کرده و سبب شیوع بیشتر بيماري مي شود. این بیماری یکی از مهمترین بیماریهای قابل انتقال بین حيوان و انسان است که هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ بهداشت عمومی دارای اهمیت می باشد.

وی ادامه داد: ابتلا انسان به تب مالت باعث از کارافتادگی به مدت نسبتا طولانی، هزینه درمانی سنگین و گاه عوارض طولاني مدت در شخص مبتلا می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: رواج دامداری های سنتی، عادات غذایی غیربهداشتی، ناکافی بودن آگاهی شهروندان در رعایت اصول بهداشت فردی و محیطی، استاندارد نبودن روش های جمع آوری و آماده سازی شیر و تهیه لبنیات، جا به جایی و حمل و نقل بدون کنترل دام و نظارت دامپزشک به همراه ناکافی بودن پوشش کامل واکسیناسیون دام ها از جمله عوامل شیوع این بیماری به شمار می آید. همچنین قطع حلقه بیماری درگرو سلامت دام و رعایت موازین بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه است.

چطور از  بروز تب مالت جلوگیری کنیم؟

تاج فیروزه عنوان کرد: استریلیزه و یا پاستوریزه کردن شیر باکتری بروسلا که عامل بیماری تب مالت است را نابود می کند. البته بقای بروسلا در فرآورده های غذایی بستگی به نوع ماده غذایی، میزان رطوبت، حرارت، تغییرات PH و عمل بیولوژیکی دیگر باکتریهای موجود و مدت زمان نگهداری فرآورده دارد.

وی هشدار داد: متاسفانه در بعضی  از مناطق شیر به صورت خام مصرف شده و پنیر تازه از شیر حرارت ندیده تولید می شود که این موضوع عاملی برای ابتلا به تب مالت است.

وی افزود: همچنین برای کاهش خطر ابتلا به تب مالت افرادی که با  دام سر و کار دارند می بایست در زمان کار با حیوانات مرده یا بیمار و یا بافت حیوانات و همچنین در زمان کمک به تولد نوزاد حیوانات از دستکش های پلاستیکی و ماسک استفاده کنند.

کارشناس بیماریهای مشترک مرکز بهداشت استان یزد تاکید کرد: واکسیناسیون دام ها بر علیه تب مالت  می تواند به کنترل بیماری کمک شایانی بکند لذا دامداران حتما باید به این مساله توجه ویژه داشته باشند. باید دانست این واکسیناسیون به صورت رایگان توسط دامپزشکی صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: از طریق کنترل و مراقبت، انجام واکسیناسیون، کشف و حذف دام های آلوده و همچنین آموزش به دامپروران می توان تب مالت را کنترل کرد زیرا تب مالت قابلیت انتقال انسان به انسان را ندارد.

علت افزایش ابتلا به تب مالت در شهرستان خاتم

وی در پاسخ به این سوال که علت افزایش دو برابری ابتلا به تب مالت در شهرستان خاتم استان یزد چیست، بیان داشت: شهرستان خاتم تا قبل از سال ۹۶ دچار یک سری خشکسالی بود که در نتیجه باعث شد کشاورزان دام‌های خود را به فروش برسانند. اما در سال ۹۷ و با بارش باران و سبزشدن مراتع دامداران مجددا شروع به خرید دام از سایر استان ها کردند. در نتیجه دام های آلوده به این منطقه راه پیدا کردند.  

تاج فیروزه اضافه کرد: دامدار باید دام های آلوده را شناسایی کرده و سپس نسبت به حذف دام آلوده اقدام کند. دامپزشکی بابت این مساله غرامت اندکی می‌دهد که نسبت به قیمت دام بسیار ناچیز است. راهکاری که در این زمینه پیش بینی شده این است که افراد دام های خود را بیمه کنند تا هم غرامت و هم مبلغ بیمه را دریافت کنند.

کارشناس بیماریهای مشترک مرکز بهداشت استان یزد ابراز داشت: هم اکنون بیشتر آلودگی ها از طریق مصرف لبنیات آلوده اتفاق می افتد و مهمترین فرآورده ای که در آمار استانی و شهرستان خاتم باعث انتقال بیماری شده در درجه اول پنیر است. زیرا برای تهیه پنیر محلی به خاطر طعم یا شیر را نمی جوشانند یا به مقدار کمی حرارت می دهند. همچنین اضافه کردن شیر خام به ماست و یا گرفتن سرشیر بدون جوشاندن شیر نیز از دیگر عوامل مهم در این زمینه هستند.


نظر شما
ادامه