کد خبر: ۵۸۴۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: افزون بر نیمی از جمعیت دامی استان خراسان رضوی که در مناطق پرخطر قرار دارند، سالانه به صورت رایگان در مقابل بیماری تب‌برفکی واکسینه می‌شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد رشتی‌باف» روز شنبه با بیان این مطلب افزود: واکسیناسیون رایگان بیماری تب‌برفکی برای دامهای مناطق عشایری و مناطق با ریسک بالا انجام می‌شود که سالانه افزون بر چهار میلیون دام سبک را شامل می‌گردد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون هیچ کمبودی به لحاظ واکسن تب‌برفکی در استان خراسان رضوی وجود ندارد به طوری که حدود ۵۰ درصد از جمعیت دامهای سبک استان خراسان رضوی به صورت رایگان در مقابل این بیماری واکسینه می‌شوند اما برای سایر دامهای سبک و همچنین کل دامهای سنگین هزینه آن باید توسط دامدار پرداخت شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر تعداد کانونهای تب‌برفکی در استان خراسان رضوی در حد انتظار و بین هشت تا ۹ کانون است و شاهد طغیان این بیماری نیستیم.

رشتی‌باف جلوگیری از نقل و انتقال و تردد غیر مجاز دام، انجام واکسیناسیون و رعایت شرایط امنیت ‌زیستی را از راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماری تب‌برفکی عنوان کرد.

او  ادامه داد: ویروس تب برفکی معمولا وابسته به فصل خاصی نیست اما در دوره سرما با توجه به افزایش نقل و انتقال دامها، رشد ویروس بیشتر شده و شاهد شیوع این بیماری هستیم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی علائم تب برفکی را شامل لنگش و سقط جنین گوسفندان، خراش‌های دهانی، تاولهای روی زبان، لب و پستان گاوها، کاهش شیردهی، لاغری و مرگ و میر دام عنوان کرد.

تب برفکی بیماری واگیردار دام‌های زوج سم است که قابل انتقال به انسان نیست و مهمترین تهدید آن خسارت اقتصادی است.
استان خراسان رضوی با بیش از هشت میلیون راس دام سبک و  ۳۲۰ هزار راس دام سنگین، بیش از هشت درصد جمعیت دامی کشور را در اختیار دارد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
0
1
دکترجان واکسن باید کلا بهادار بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
0
2
بین 8 تا 9 عدد یعنی چی. این دامنه اعداد برای آمارهایی با اعداد بالا و تخمینی استفاده می شود. مثلا جمعیت دام بین 15 تا 16 مییون است. نه کانون بیماری که باید در جی ای اس ثبت شود.
نظر شما
ادامه