کد خبر: ۵۸۴۷۷

رییس شبکه دامپزشکی قوچان گفت: در زمینه تأمین واکسن تب برفکی ایمن‌سازی دامها کمبودی در این شهرستان وجود ندارد و مشکل بیشتر مربوط به نوع خارجی آن است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمد احمدی» روز شنبه افزود: امسال بالغ ‌بر ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن ایرانی تب برفکی تأمین شده و حتی واکسن‌های دیگر نیز به‌ وفور وجود دارد اما وقتی تقاضا به سوی یک واکسن خاص آن ‌هم از نوع خارجی آن گرایش می‌یابد شاید با کمبودهایی روبرو شویم.

وی با بیان اینکه دامداران در تأمین واکسن تب برفکی برای دام‌های خود بیشتر به دنبال واکسن رایگان هستند ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های اعتباری و مشکلات بودجه‌ای در اختیار گذاشتن تمامی واکسن‌ها به صورت رایگان از توان مجموعه دامپزشکی خارج است.

رییس شبکه دامپزشکی قوچان با اشاره به افزایش تقاضا برای واکسن خارجی تب برفکی گفت: واکسن‌های خارجی رایگان نیست و توسط شرکت‌های واردکننده تأمین می‌شود.

وی افزود: این شرکت‌ها براساس ارز و میزان مورد نیاز کالاها را وارد می‌کنند و واردات جدید و جایگزینی مجدد کمی طول می‌کشد.

احمدی ادامه داد: در حوزه دام سبک در اواخر زمستان پارسال و اوایل بهار امسال حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسیناسیون تب برفکی گوسفند در این شهرستان انجام شد اما در حوزه دام سنگین که اغلب سه نوبت در سال انجام می‌شود به دلیل رایگان نبودن واکسن انجام واکسیناسیون به تقاضا و استقبال دامدار بستگی دارد.

وی با بیان اینکه دامداران باید هزینه واکسن‌های بهادار را پرداخت کنند گفت: برخی گاوداری‌های صنعتی که باید این واکسن را دریافت کنند آن را به‌ صورت قرض دریافت کرده‌اند تا اقدامات پیشگیرانه انجام شود که برخی از آنها با گذشت یک سال هنوز بدهی خود را در این زمینه پرداخت نکرده‌اند.

شهرستان قوچان در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

 


نظر شما
ادامه