کد خبر: ۵۸۴۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص شیوع بیماری تب سه روزه در جمعیت گاوی استان به دامداران هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مسئول درمانگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان گفت: تب سه روزه يک بيماریهشدار دامپزشکی در خصوص شیوع تب سه روزه در جمعیت گاو ويروسی و عفونی غير قابل انتقال به انسان است كه تنها در گاو و گاوميش بروز می كند.

عندلیبی افزود: اين بيماری اغلب با علائم ناگهانی تب (42 درجه سانتيگراد)، لنگش (لنگ زدن حيوان) بی اشتهائی، آبريزش و درد مفاصل، سفتی عضلات و تب به صورت 2 يا چند مرحله‌ای نمايان می شود.

وی گفت: در فاز اول بيماری منجر به كاهش يا قطع كامل توليد شير در گاوهای شيری و با ادامه روند بيماری فلج موقت يا دائمی در اندام‌های حركتی، ازدياد ترشحات بزاقی، كاهش هضم و نفخ بروز می کند كه كاهش پاسخ‌های حياتی و به دنبال آن، كما و مرگ ظرف يک تا چهار روز ايجاد می شود.

عندلیبی افزود: ميزان ابتلای اين بيماری ممكن است تا 85 درصد باشد و اين موضوع به سن و شرايط دام مانند وضعيت ايمنی بستگی دارد و معمولاً تلفات بيماری و نرخ مرگ و مير بين 3 تا 5 درصد ثبت شده است.

وی گفت: پشه ها ناقلان اصلی اين بيماری هستند كه بايد از طريق انجام سمپاشی جايگاه دام و استفاده از توری در دامداری ها با آنها مقابله كرد.

مسئول درمانگاه مرجع اداره كل دامپزشكي استان تأکید کرد: دامداران نسبت به مراقبت های بهداشتی بايد بيشتر توجه كنند چون در فصل گرما احتمال بروز بيماری تب سه روزه در دام های سنگين افزايش می يابد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
0
شهرستان خرم آباد بشدت درگیر این بیماری است.باید از مسئولین استانی و سازمان تشکر کرد.
نظر شما
ادامه