کد خبر: ۵۸۴۰۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور از ارسال نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: ما در این نامه از وزیر جهاد خواستیم ذخایر استراتژیک گوشت از منابع داخلی تامین شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «سید احمد مقدسی» درباره اینکه عنوان می‌شود قاچاق دام از کشور موجب گرانی گوشت قرمز شده است، گفت: بنده این مطلب را در رسانه‌ها درباره دام سبک شنیدم اما درباره دام سنگین واقعیت این است که ما با مازاد تولید مواجه هستیم و هم اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده بین ۲۳ تا حداکثر ۲۷ هزار تومان است در حالی که قیمت تمام شده تولید آن ۳۴ هزار تومان با احتساب ۱۰ درصد سود برای تولیدکننده است.

وی اضافه کرد: طی یکسال گذشته قیمت دام زنده سنگین از کیلویی ۳۹ هزار تومان به حدود ۲۷ هزار تومان رسیده در حالی که متأسفانه قیمت گوشت قرمز سبک در بازار رو به افزایش است.

مقدسی از سیاست‌های دولت در قبال بازار دام و گوشت انتقاد کرد و گفت: دولت نه به ما اجازه صادرات می‌دهد و نه با خرید دام مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام موافقت می‌کند. اگر در شرایط فعلی دولت بخواهد برای تأمین ذخایر استراتژیک گوشت وارد کند قیمت هر کیلوگرم گوشت یخی برزیلی ۸۰ هزار تومان تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا ما حدود سه هفته قبل نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی نوشتیم و در آن از وزیر درخواست کردیم شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلوگرم دام زنده را به قیمت ۳۲ هزار تومان از دامدار خریداری کند که با هزینه کشتار و بسته بندی و… قیمت هر کیلوگرم گوشت یخی درجه یک تولید داخل ۷۴ هزار و ۶۰۰ تومان تمام می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد که این مساله را در دولت مطرح می‌کند و در صورتی که ستاد تنظیم بازار موافقت کند برای تأمین ذخایر استراتژیک از دام‌های داخلی استفاده می‌شود. اما متأسفانه هنوز ستاد تنظیم بازار جوابی به این درخواست نداده است.

مسئولان گفتند نیاز به واردات گوشت ۲۰ هزار تن است اما ۱۵۹ هزار تن وارد کردند!

این فعال بخش خصوصی درباره اینکه قرار بود شرکت پشتیبانی امور دام بخشی از مازاد تولید دامداران را خریداری کند چرا این اتفاق نیفتاد؟، اضافه کرد: به دلیل اینکه دولت می‌خواست هر کیلوگرم دام زنده را به قیمت کیلویی ۲۷ هزار تومان خریداری کند و چون این رقم نزدیک به نرخ بازار بود دامداران نیز تمایلی به تحویل دام خود نداشتند چون برای آنان صرفه اقتصادی ندارد.

مقدسی با بیان اینکه کشور می‌تواند امسال در تولید گوشت قرمز به خودکفایی برسد و تمام ظرفیت‌های این امر در داخل فراهم است، گفت: اقدامات دولتمردان مانع این کار شده است و درخواست ما از مسئولان این است که اگر قصد تأمین ذخایر را از منابع داخلی ندارند و می‌خواهند واردات انجام دهند به ما نیز اجازه صادرات بدهند.

وی با اشاره به اینکه برای دام سنگین زنده ایرانی تقاضای زیادی در خارج از کشور وجود دارد، افزود: خریداران خارجی حاضر هستند دام‌های سنگین زنده ما را به قیمت ۲ تا ۳ دلار در هر کیلوگرم خریداری کنند.

مقدسی ضمن انتقاد از واردات بی رویه گوشت در سال گذشته به کشور گفت: سال گذشته حدود ۱۵۹ هزار تن گوشت قرمز وارد شد در حالی که خود مسئولان نیاز کشور را ۹۰۰ هزار تن و میزان مصرف را ۸۸۰ هزار تن اعلام می‌کنند در این صورت نیاز به واردات فقط ۲۰ هزار تن است به چه دلیل این همه گوشت وارد کشور شده در حالی که قیمت نیز برای مصرف کننده کاهشی نداشته است و تولید کننده هم با مازاد دام مواجه شده و دچار خسارت شدید شده است.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
0
چون دروغ می گویند که 900 هزار تن تولید داخلی گوشت قرمز داریم.

زیرا معنای آن
این است که به دروغ هر یک نفر ایرانی در سال حدود 12 کیلوگرم در سال گوشت قرمز داخلی کیلویی 120 هزار تومانی می خرد؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
0
با همین دروغها وآمار نادرست پولهارابه جیبهای عده ای خاص سرازیر میکنند تولیدکننده هم با تولیداتش گروگان همین ها هست ناچارزیرقیمت بفروشد یا دراثر بیماریها تلف شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
0
با سلام
وزیر جهاد کشاورزی تصمیم برای ذخایر استراتژیک نمی گیرد
شورای امنیت ملی تصمیم می گیرید
پشتیبانی امور دام بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار که وزارت جهاد در آن هیچ نقش تاثیر گذاری ندارد صورت می پذیرد
ایشون مکاتبه را باید به جایی دیگر می زد
نظر شما
ادامه